نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۶ سه شنبه ۳۰ آبان | Tuesday 21 Nov 2017 | اِثَّلاثا ٢ ربيع الاول ١٤٣٩
پربیننده‌ترین:
پربیننده‌ترین
تیتر خبرها
کیوسک
شماره: 120 | ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۹ تير
کد خبر: ۱۳۲۷۹
مدیرعامل راه‌آهن اعلام کرد:

حمل و نقل ریلی در برنامه ششم نادیده گرفته شده است

سعید محمدزاده روز پنجشنبه ۱۵ تیرماه ۹۶ در سومین جلسه شورای هماهنگی مدیران راه‌آهن در شهر اهواز گفت: در سال ۲۰۱۶ بین آسیای جنوب شرقی و هند و اروپا حجم تبادل و جابه جایی کالا ۵۳ میلیارد دلار و سهم حمل‌و‌نقل ریلی از این عدد و رقم بالغ بر پنج میلیارد دلار بود، درآمد کشور از فروش نفت ۵,۵ میلیارد دلار بوده است و  اگر می‌خواهیم از این رقم سهمی داشته باشیم باید بتوانیم آن را به روی ریل آوریم. اگر همه بخش‌های کشور از توسعه حمل‌و‌نقل ریلی حمایت کنند می‌توانیم این مسئله را محقق کنیم و راه‌آهن به معنای مدیریت انرژی برای توسعه پایدار کشوراست.

 


قرارداد برقی کردن راه‌آهن تهران- مشهد تا دو هفته دیگر نهایی می‌شود
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین از امضا شدن پیش‌نویس برقی‌کردن راه‌آهن تهران–مشهد و نهایی شدن این قرارداد تا دو هفته آینده خبر داد و گفت: خوشبختانه پیش‌نویس برقی کردن راه‌آهن تهران – مشهد امضا شده و تا دو هفته آینده قرارد نهایی آن امضا می‌شود.

 


ما متولی ریل کشور هستیم
نمی‌توانیم در خودرو شخصی بنشینیم و از ریل و توسعه آن صحبت کنیم

با توجه به اینکه ذائقه مردم طی سال‌های گذشته به سمت استفاده از خوروهای شخصی افزایش یافته است، راه‌آهن باید اقدامات اساسی و بنیادین را برای این موضوع انجام دهد و با توجه به افزایش جابه‌جایی بار در کشور نیازمند ارتقای خدمات مسافری در بخش ریلی هستیم.
مدیران ریلی در جهت توسعه راه‌آهن باید اصالتی ویژه داشته باشند و چنان‌چه خواهان توسعه ریلی در بخش بار و مسافر هستیم، از شعار دادن پرهیز و سمت و سوی توسعه را پیش گیریم. ما متولی ریل کشور هستیم و نمی‌توانیم در خودروی شخصی نشسته و از ریل و توسعه آن صحبت کنیم.

 


مسافران ویترین راه‌آهن هستند
مسافران ویترین راه‌آهن هستند و از دست دادن و یا کاهش مسافر یعنی یک چالش بزرگ برای راه‌آهن است. موضوع مسافر و هدایت آنان به بخش ریلی بایستی در اولویت کارهای راه‌آهن قرار گیرد.
بهره‌وری یک اراده و فرهنگ به شمار می‌آید و هر اقدامی در راه‌آهن ناشی از اراده‌ها شکل می‌گیرد که شامل جدیت، تلاش و جهت‌گیری‌ها است؛ ضمن اینکه توجه به قطارهای مسافری و ارتقای خدمات ایستگاهی و ناوگان و مسئله نظم و انضباط قطارهای مسافری در پیک‌های مختلف یک اولویت مهم و اصلی است. مدیران ریلی و دست‌اندرکاران این صنعت باید بهره‌وری را اولویت برنامه و سیاست‌های خود قرار دهند و این موضوع نیاز به یک اراده قوی دارد. برنامه‌های عمرانی نباید حرکت رو به رشد راه‌آهن را در بخش مسافر متوقف کند و ارتقای کیفیت قطارها باید سرلوحه برنامه‌های شرکت‌های حمل‌و‌نقل مسافری قرار گیرد.

 


هدف راه‌آهن دستیابی به حمل ۶۲ میلیون تن بار در سال ۹۶ است
اگر ما بتوانیم در کریدورهای شمال و جنوب و حمل بارهایی که از هند و کشورهای آسیای جنوب شرقی و اروپا که یکی از مسیرهای عبوری آنان ایران است، راه‌آهن را وارد کنیم می‌توانیم حرفی برای گفتن در بین کشورهای منطقه و کسب درآمدهای بالا داشته باشیم. اراده در این حوزه نیازمند این است که برای توسعه پایدار تلاش مضاعف داشته باشیم.

 


در کنار افزایش هزینه‌ها باید درآمد ریلی را گسترش داد، زیرا راه‌آهن یک بنگاه اقتصادی است و هر عملیاتی که منجر به کسب درآمد شود به نفع راه‌آهن خواهد بود. هدف‌گذاری راه‌آهن برای دستیابی به حمل ۶۲ میلیون تن بار در سال ۹۶ است و چنانچه نتوانیم به این مهم دست یابیم به طور حتم بودجه مورد نظر راه‌آهن در سال‌های آینده محقق نخواهد شد. همچنین استفاده از امکانات استان‌ها و اتصال راه‌آهن و شبکه ریلی به مناطق بار و مراکز تولید باید در برنامه کاری قرار گیرد.

 


حمل‌و‌نقل ریلی کشور برخلاف برنامه ششم، مورد توجه قرار نگرفته است
باید جلوی انحراف برنامه ششم توسعه گرفته شود، حمل بار و مسافر از طریق خطوط ریلی و راه‌آهن آن‌قدر بدیهی است که وقتی این بار از روی جاده به سمت ریل می‌آید، مصرف سوخت آن یک هفتم می‌شود و حتی درصورت برقی شدن ریل مصرف سوخت آن کمتر از این هم خواهد شد.
سهم بخش حمل‌و‌نقل ریلی و راه‌آهن به رغم تصویب بندهای ۲۴ و ۲۵ قانون برنامه ششم توسعه و تأکید رهبری، ریاست جمهوری و دولت بر توسعه حمل نقل و ریلی به واسطه مزیت‌های آن در مقایسه با جاده نادیده گرفته شده و جهت توسعه برنامه ششم رعایت نشده است. اما انشالله خود متن برنامه ششم توسعه رعایت شود. آیا جهت توسعه حمل‌و‌نقل کشور در جهت بند ۲۴ و ۲۵ برنامه ششم توسعه کشور است؟
مسئله رعایت اصول و سیاست‌های برنامه ششم توسعه مورد توجه جدی است و انتظار داریم جلوی انحراف برنامه گرفته شود و به سمت حذف بندهای ۲۴ و ۲۵ برنامه ششم توسعه در خصوص توسعه حمل‌و‌نقل ریلی نرویم.

 

 

راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان، اولویت دولت دوازدهم است
 معاون اول رئیس جمهوری ساخت و راه‌اندازی راه‌آهن و قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان را جزو طرح‌های اولویت دار کشور خواند و گفت: ۲ ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار منابع لازم اين طرح از طريق فاينانس تهيه شده است و در دولت دوازدهم تكميل خواهد شد.
اسحاق جهانگیری روز سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶، در دیدار اعضای مجمع نمایندگان استان اصفهان، با اشاره به اشراف و آگاهی خود از مسایل استان،‌ اظهار داشت: وکلای مردم استان اصفهان در تمام ادوار مجلس افرادی مؤثر و دارای بینش و نگاه کلان به مسایل ملی بوده‌اند و امروز نیز نقش مؤثری در خانه ملت دارند.

 


معاون اول رييس جمهور با اشاره به احداث راه‌آهن و راه‌اندازي قطار سريع السير تهران- اصفهان، اين طرح را جزو طرح‌هاي اولويت دار كشور ارزيابي كرد و گفت: ۲ ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار منابع لازم اين طرح از طريق فاينانس تهيه شده است و اين طرح با رعايت ضوابط مهندسي در دولت دوازدهم تكميل خواهد شد.
استاندار اصفهان نيز در اين جلسه با اشاره به ظرفيت‌ها و چالش‌های پيش روی استان، گفت: مهم‌ترين درخواست مسئولان و مردم استان پيگيري مصوبات اقتصاد مقاومتی يعنی احيای زاينده‌رود، تسريع در احداث قطار سريع السير و فرودگاه بين المللی شهيد بهشتی و ‌مقابله با توسعه كوير در استان است.

 

 

۲۰۰ میلیارد ریال برای جبران خسارات ناشی از حادثه ریلی سمنان اختصاص یافت
با تصویب هیئت وزیران، مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارات وارده به تأسیسات و خطوط راه‌آهن ناشی از وقوع حادثه ریلی هفت‏‌خوان استان سمنان و تجهیز و ارتقای ایمنی خطوط راه‌آهن اختصاص یافت.
براساس این گزارش، روز دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶، هیئت وزیران به ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر روحانی رییس‌جمهوری، تشکیل جلسه داد و طی آن با تصویب هیئت وزیران، مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارات وارده به تأسیسات و خطوط راه‌آهن ناشی از وقوع حادثه ریلی هفت‏ خوان استان سمنان و تجهیز و ارتقای ایمنی خطوط راه ­آهن اختصاص یافت.

 

 

راه‌آهن اهواز-اصفهان احداث می‌شود
استاندار خوزستان از آغاز مذاکراتی در رابطه با احداث راه‌آهن اهواز – اصفهان از هفته آینده خبرداد و گفت: ساخت خط ریلی اهواز به اصفهان یک اولویت است و  از هفته آینده پیگیر اجرایی شدن این مصوبه خواهیم بود.
غلامرضا شریعتی روز پنجشنبه ۱۵ تیرماه ۹۶ در جلسه شورای هماهنگی مدیران راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در اهواز با اشاره به نقش اساسی و  بی‌بدیل ارتباطات و گسترش حمل و نقل در توسعه کشور و به خصوص توسعه صنایع ریلی کشور و موقعیت استراتژیک استان خوزستان در منطقه گفت: می‌توان با داشتن هماهنگی و هم‌افزایی لازم و سرعت دادن به اصلاح زیرساخت‌ها با کم‌ترین هزینه در ایجاد رقابت‌پذیری و توسعه تکنولوژی روز، توسعه کشور و استان را رقم زد.

 


وی با بیان اینکه پرداختن بیش از اندازه مسئولان به خطوط جاده‌ای باعث غفلت از خطوط ریلی شده است، ادامه داد: افزایش آلودگی هوا، افزایش هزینه سوخت، استهلاک جاده و تلفات جاده‌ای از پیامدهای تمرکز بر حمل و نقل جاده‌ای است.
شریعتی عنوان کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود در برنامه ششم توسعه، می‌توانیم عقب‌ماندگی زیرساخت‌های استان خوزستان را جبران کنیم و با توجه به اهتمام و تلاش دولت در جبران کمبودهای استان خوزستان، می‌توانیم به این مهم دست پیدا کنیم.

 


استاندار خوزستان گفت: از سیاست‌های مهمی که در این مدت پیش گرفته‌ایم دو خطه کردن خطوط ریلی موجود از جمله اهواز - اندیمشک، اهواز- بندر امام و اهواز- خرمشهر است. فعال کردن خطوط ریلی بلااستفاده در استان مانند اهواز - مسجدسلیمان با توجه به تشکیل هاب انرژی در منطقه ویژه اقتصادی زیلایی مسجدسلیمان که شامل صنایع پتروپالایش، پتروشیمی و آلومینیوم می‌شود، از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه است.
وی تصریح کرد: خط راه‌آهن اهواز - اندیمشک مراحل نهایی خود را طی می کند و امیدواریم با ایجاد توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذاران زمینه بازسازی خط ریلی مسجد سلیمان نیز فراهم شود.

 


همچنین از هفته آینده مذاکراتی در رابطه با احداث راه آهن اهواز – اصفهان را داریم و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم. این امر یکی از اولویت‌های مهم و اساسی در صنایع ریلی کشور است که می‌تواند در توسعه استان تأثیرگذار باشد.

 

 

تأمین فولاد SD۵۲، عامل تأخیر در اتمام راه‌آهن قزوین-رشت
معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل علت تاخیر در زمان اعلام شده برای تحویل این خط را مشکلات ایجاد شده در کیلومتر ۵۵ راه‌آهن و تقاطع آن با آزادراه قزوین-رشت و مشکلات مربوط به تامین فولاد SD۵۲ طی سه ماه اخیر عنوان کرد و گفت: مشکلات تا ۱۰ روز آینده برطرف خواهد شد.

 


جبار علی ذاکری اظهار داشت: به دلیل عبور پل کیلومتر ۵۵ راه‌آهن قزوین-رشت از روی جاده و مسیر ۴۰ کیلومتری دوخطه با شیب و فراز ۳۰ در ۱۰۰۰ در همان نقطه باید این پل در ابعاد کوچک‌تر در کمترین وزن ممکن و با استفاده از فولادی با ضخامت بالا ساخته می‌شد. لذا تأمین فولاد SD۵۲ که توسط طراح پل در نظر گفته‌شده بود طی سه ما اخیر با مشکل مواجه شد.
وی افزود: از ۹ دهانه پل مذکور تاکنون ۵ دهانه تکمیل‌شده و فقط ۴ دهانه باقیمانده است و طی ۲ هفته اخیر یک‌سوم مصالح موردنیاز آن تأمین شده و در اختیار پیمانکار قرارگرفته است و امیدواریم در ۱۰ روز آینده، مصالح موردنیاز این پل تأمین شود.

 


ذاکری در ادامه به تشریح پروژه راه‌آهن قزوین-رشت پرداخت و گفت: این پروژه با پیشرفت فیزیکی ۹۴ درصد مهم‌ترین قطعه کریدور شمال-جنوب است که علاوه بر اتصال مرکز استان گیلان به شبکه ریلی کشور نقش محوري در ترانزیت کالا از کشورهای روسیه و آذربایجان به هند و جنوب شرق آسیا و بالعکس را بر عهد خواهد گرفت.
به گفته وی بر اساس پیش‌بینی‌ها در زمان بهره‌برداری، سالانه حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر و نزدیک به ۵.۸ تا ۷ میلیون تن کالا توسط این خط جابجا خواهد شود.
معاون ساخت و توسعه راه‌آهن بیان داشت: راه‌آهن قزوین-رشت به دلیل عبور از مناطق صعب‌العبور کوهستانی و نیاز داشتن به ابنیه‌ فنی متعدد یک پروژه سنگین محسوب می‌شود و به همین دلیل با مشکلاتی در حین اجرا مواجه شدیم.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی