نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۶ سه شنبه ۳۰ آبان | Tuesday 21 Nov 2017 | اِثَّلاثا ٢ ربيع الاول ١٤٣٩
پربیننده‌ترین:
پربیننده‌ترین
تیتر خبرها
کیوسک
شماره: 120 | ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۹ تير
کد خبر: ۱۳۲۸۰

فقط ۲۰ درصد مجتمع‌های خدماتی رفاهی کشور، استاندارد جهانی دارند

یکی از دغدغه‌های اصلی مسافران جاده‌ای، خصوصا در فصل تابستان، برخورداری از امکانات مناسب بین‌راهی از جمله مجتمع‌های بین‌راهی است. با توجه به این موضوع، از جمله پرکاربردترین خدمات ضروری در مسیرهای بین‌راهی مسافران می‌توان به نمازخانه‌ها، رستوران‌ها، دستشویی‌ها، جایگاه‌های سوخت و... اشاره کرد. این امکانات، علاوه بر آنکه لذت و کیفیت سفر جاده‌ای را ارتقا می‌دهد در کاهش حوادث رانندگی که غالبا بر اثر خستگی و خواب‌آ‌‌لودگی رانندگان رخ می‌دهد نیز تأثیر بسزایی دارد.

 

با این حال، عدم دسترسی گردشگران به امکانات مناسب در مسیرهای بین‌شهری از جمله نبود سرویس‌های بهداشتی مناسب، رستوران‌های باکیفیت و نیز مکان‌هایی برای ارائه خدمات فنی به خودروها، از پاشنه‌های آشیل در حوزه سفرهای جاده‌ای است. در همین رابطه، معیارهایی همچون مدت زمان خستگی رانندگی، سرویس اتومبیل و وسیله نقلیه، عوامل معنوی کیفیت سفر و نقاط برجسته از جمله نکاتی هستند که باید در جانمایی و ساخت استراحتگاه‌های بین‌راهی لحاظ شوند.

 


از کمیت...
علی‌رغم گسترش خدمات بین‌راهی و احداث مجتمع‌های خدماتی رفاهی، هنوز بسیاری از جاده‌ها که اتفاقا به‌دلیل یکنواختی مسیر، تصادفات بسیاری در آنها رخ می‌دهد، با نبود یا کمبود این مجتمع‌ها مواجه هستند. طبق آمار دفتر سرمایه‌گذاری و نظارت و بهره‌برداری سازمان راهداری، طی ۱۹ سال اخیر در کشور، ۶۵۳ مجتمع بین‌راهی احداث شده و درحال‌حاضر نیز تعداد ۳۶۶ مجتمع در حال ساخت هستند که با این توصیف، تعداد مجتمع‌های بین‌راهی بیش از هزار مجتمع خواهد بود. در همین رابطه، در دولت یازدهم با تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری، ۶۷۰ مجتمع، موافقت اصولی خود را اخذ کرده‌اند و فرایند استعلام را طی می‌کنند که نسبت به دولت قبل ۲۰ درصد افزایش ‌یافته است. نکته مهم دیگر اینکه قبلا به ازای هر ۱۷۳ کیلومتر راه، یک مجتمع وجود داشت اما امروز این رقم به ازای هر ۱۳۰ کیلومتر یک مجتمع رسیده است. این درحالی است که آمار باید به هر ۵۰ کیلومتر یک مجتمع بین‌راهی برسد و با وضعیت موجود و مجتمع‌های بهره‌برداری‌شده، هنوز راه درازی در پیش است.

 


تا کیفیت...
با وجود تأکید سازمان راهداری بر افزایش کمی مجتمع‌های بین‌راهی در سال‌های اخیر، موضوع کیفیت و مطابقت آنها با استانداردهای لازم نیز از جمله چالش‌های اساسی است. در این میان، اگرچه تعدادی از مجتمع‌های بین‌راهی خصوصا در مسیرهای پرتردد مانند تهران - مشهد، تهران - قم و برخی مسیرهای دیگر، از کیفیت مناسبی برخوردار هستند اما این رویه در بیشتر جاده‌ها مشاهده نمی‌شود. به گفته مجید کیان‌پور، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، کمتر از ۲۰ درصد مجتمع‌های خدماتی رفاهی کشور، همسو با استانداردهای روز دنیا ایجاد شده‌اند و حدود ۸۰ درصد آنها از کمترین استانداردهای جهانی نیز برخوردار نیستند و اغلب به داشتن یک جایگاه سوخت و سرویس بهداشتی بسنده کرده‌اند.

 

نماینده مردم درود و ازنا با تأکید بر حضور بخش خصوصی برای افزایش ایجاد مجتمع‌های رفاهی تصریح کرده که استفاده از تجربیات کشورهای موفق، به راه‌اندازی مجموعه‌‌های تفریحی در جاده‌ها کمک می‌کند. وی همچنین به لزوم ایجاد مجتمع‌های چندمنظوره اقامتگاهی، رستورانی، دارا بودن جایگاه سوخت و... اشاره کرده و خواستار تعامل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در‌این‌زمینه و تأمین زیرساخت‌های لازم از سوی دولت و ارائه برخی مشوق‌ها و معافیت‌ها برای واگذاری آن به بخش خصوصی شده است.

 


بسته‌های حمایتی
یکی از مشکلات اساسی برای توسعه کمی و کیفی مجتمع‌های بین‌راهی، استقبال کمتر سرمایه‌گذاران از احداث این مجتمع‌هاست. به همین دلیل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، سیاست‌های حمایتی را از بخش خصوصی در‌این‌زمینه در دستور کار قرار داده است تا روند موجود را بهبود بخشد. ترغیب سرمایه‌گذاران به احداث مجتمع‌های بین‌راهی و رفع نگرانی آنها درباره مدت زمان بازگشت سرمایه با توجه به هزینه‌های بالای ساخت این مجتمع‌ها و نیز طولانی بودن روند صدور مجوز، تفویض برخی مسئولیت‌ها و وظایف به ادارات کل استان، محول شدن اعطای مجوز ساخت‌وساز در ۱۰۰ متری بعد از حریم قانونی راه‌ها به سازمان راهداری و عدم نیاز به اخذ مجوز از سایر ارگان‌های ذی‌ربط از جمله اقدامات انجام‌شده است؛ به‌گونه‌ای که روال زمان اخذ مجوز، کوتاه‌تر از قبل شده است.

 

با تفاهمنامه اخیر سازمان راهداری و سازمان امور اراضی کشور، معافیت بر عوارض تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی برای تبدیل به مجتمع‌های خدمات رفاهی مدنظر قرار گرفته و همچنین با وجود مشکلات تأمین آب فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی، با تأمین آب مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی از طریق تانکر موافقت شده است.

 


از کمیت تا کیفیت
پیش از این، بر‌اساس تفاهمنامه ستاد اقامه نماز کشور با وزارت راه‌وشهرسازی بر افزایش نمازخانه‌ها و ایجاد شرایط مناسب برای نماز مسافران در سفرهای تابستانی تأکید شده است. در همین رابطه، اخیرا دو مجتمع خدماتی رفاهی در آزاد راه همدان - ساوه افتتاح و نظارت بر نمازخانه‌های بین‌راهی با ایجاد گروه‌های بازرسی و ارتقای کیفیت آنها مطرح شده است. چنانچه تصمیمات اتخاذشده در عمل نیز به درستی اجرا شود، می‌توان چشم‌انداز روشنی برای این استراحتگاه‌های بین‌راهی دوست‌داشتنی در جاده‌ها نه فقط از لحاظ کمی بلکه از نظر کیفی در دولت دوازدهم و تا سال ۱۴۰۰ متصور شد. اگرچه کمیت و رشد، شرط لازم برای توسعه است اما توسعه واقعی با کیفیت و کمیت توامان، محقق می‌شود. در مجموع، همراه با کمیت: «ما به کیفیت می‌اندیشیم»!

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی