نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۶ سه شنبه ۳۰ آبان | Tuesday 21 Nov 2017 | اِثَّلاثا ٢ ربيع الاول ١٤٣٩
پربیننده‌ترین:
پربیننده‌ترین
تیتر خبرها
کیوسک
شماره: 120 | ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۹ تير
کد خبر: ۱۳۲۸۴

روی خوش جهان به حمل‌و‌نقل هوایی ایران

مقصود اسعدی سامانی،دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی|

 

۱. نزدیک به ۲۷۵ شرکت هواپیمایی بین‌المللی معتبر و بزرگ دنیا عضو انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا) است. برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی، شرکت ایران ایر، به‌عنوان شرکت مادر صنایع هوایی ایران به عضویت شورای حکام یاتا در آمده است.  این عضویت، نشان دنده اعتبار و برندی است که مدیریت هواپیمایی جمهوری اسلامی ازنظر تجربه، دانش و توان علمی در سطح جهان کسب کرده است و علاوه بر این، دلیلی است بر تمایل کشورها بر لغو تحریم‌های هوایی ایران و از این نظر، نکته مثبتی است. خوشبختانه، این‌طور به نظر می‌رسد که شرکت‌های معتبر جهان تمایل به همکاری بیشتری در زمینه صنایع هوایی با ایران دارند و از سوی دیگر، حضور ایران در تصمیم‌گیری‌های یاتا منافعی را ازنظر اقتصادی و سیاسی برای کشور در پی خواهد داشت. ازنظر من این علامت مثبتی از سوی جامعه حمل‌ونقل جهانی برای ایران است و بدون تردید بی‌تأثیر بر توسعه همکاری‌های ما با دیگر کشورهای جهان نیست.
                            

۲. وزیر راه و شهرسازی برای توضیح درباره خرید هواپیما در مجلس حضور پیداکرده است. سؤال این است که گزارش‌های وزارت از فرایند خرید هواپیما چقدر شفاف بوده است؟  به‌اندازه  کافی درباره خرید هواپیمای نو اطلاع‌‌‌‌رسانی شده است. ضرورت نوسازی ناوگان هوایی در رده‌های مختلف اثبات‌شده است. برای ارائه خدمات بهتر به مسافران داخلی و مردم دیگر نقاط جهان باید ناوگان هوایی را تجهیز کنیم اما بعضی دوستان علاقه‌ای به شنیدن جزئیات این داستان و توجه به توضیحاتی که در این زمینه ارائه می‌شود ندارند. براساس تحقیقی که در دانشگاه تربیت مدرس انجام‌شده، ایران برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز نیاز به ۵۵۰ فروند هواپیما دارد. ما ۶۰ فرودگاه فعال در کشور داریم اما ۹۰ درصد پروازها در ۱۳ فرودگاه انجام می‌شود و باقی فرودگاه‌ها از ۱۰ درصد از ظرفیت باقی مانده پروازها استفاده می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد که از حداقل ظرفیت ۴۵ فرودگاه استفاده می‌کنیم و این در حالی است که هزینه زیادی برای احداث و نگهداری از فرودگاه‌ها پرداخت می‌کنیم.

 

مردم در شهرهای کوچک به دلیل کمبود ناوگان  هوایی امکان استفاده از حمل‌ونقل هوایی را ندارند و این به معنی عدم توزیع مناسب امکانات برای شهروندان ایرانی است. اگر به دنبال عدالت اجتماعی هستیم باید شرایطی را فراهم کنیم که مردم در دوردست‌ترین نقاط کشور هم امکان استفاده از حمل‌ونقل هوایی را داشته باشند امکانی که علاوه بر رفاه، به توسعه آموزشی و بهداشتی شهرها هم کمک می‌کند.

 


۳. شرکت‌های هواپیمایی خصوصی مذاکراتی را با شرکت‌های جهانی سازنده هواپیما آغاز کردند و تفاهم‌نامه‌ها به امضا رسیده است. شرکت آسمان اقدام به سفارش ساخت ۶۰ فروند هواپیما کرده است. تفاهم‌نامه خرید ۴۵ فروند ایرباس برای ایران ایر تور امضاشده است. هواپیمایی زاگرس ۲۰ فروند ایرباس ۳۲۰ و ۸ فروند ایرباس ۳۳۰ را سفارش داده است. این آمار نشان می‌دهد در فضای ایجادشده پس از برجام، امکان استفاده از فرصت خرید هواپیما برای نوسازی ناوگان هوایی برای شرکت‌های بخش خصوصی فراهم‌شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی