نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۸ سه شنبه ۳ ارديبهشت | Tuesday 23 Apr 2019 | اِثَّلاثا ١٧ شعبان ١٤٤٠
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 127 | ۱۳۹۶ دوشنبه ۶ شهريور
کد خبر: ۱۴۳۴۷
نورالدین ‌ علی‌آبادی

هندی‌ها در زمینه ترانزیت به ما تعهد دارند

 بی‌تردید مهم‌ترین حاشیه درباره بندر چابهار حضور هندی‌ها در این بندر بوده است. بسیاری معتقد بودند این قرارداد به اندازه کافی روشن نیست. علاوه بر این، هندی‌ها ظاهرا اشتیاقی برای شروع کار از خود نشان نمی‌دهند و این امر آن هم وقتی چین با جدیت در حال کار روی بندر گوادر پاکستان است، چندان خوب به نظر نمی‌رسد. با وجود این، هنوز هم هندی‌ها تعلل نشان می‌دهند و این امر پرسش‌هایی را در سطح افکار عمومی ایجاد کرده است.

طبعا، هندی‌ها به دلیل آنکه رقیب سنتی پاکستان محسوب می‌شوند و البته اقتصاد روبه‌رشد این کشور، گزینه مناسبی برای مشارکت در بندر چابهار به نظر می‌رسند، اما واقعیت ظاهرا کمی تفاوت دارد. به راستی چرا هندی‌ها؟ و این قرارداد دقیقا چه چیزی را شامل می‌شود؟ نورالدین علی‌آبادی، معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی، به این سؤال پاسخ داده است...

 

حضور هندی‌ها از ابتدا بامشکلاتی مواجه بوده است. بسیاری منتقد حضورشان بودند و به طور کلی تعهد هندی‌ها در این قرارداد و گستره عملکردشان مشخص نیست. ممکن است بفرمایید قرارداد طرف هندی دقیقا چه مواردی را شامل می‌شود؟
هندی‌ها با ما قراردادی دارند که بر اساس آن باید ۸۵ میلیون دلار در بندر چابهار سرمایه‌گذاری کنند. این سرمایه‌گذاری در یکی از پایانه‌های کانتینری خواهد بود. اما این اصل بحث ما با هندی‌ها نیست و ۸۵ میلیون دلار در مقابل سرمایه‌گذاری که خود ما انجام دادیم تقریبا هیچ است.

 

 

پس حضور هندی‌ها در چابهار با چه هدفی است؟
بحث اصلی ما با هند در واقع، توسعه کریدور است. آنها تعهد بار دارند و باید هرساله به این میزان بار اضافه کنند تا به ۲.۵ میلیون TEU برسند. اساسا، ما به این دلیل با آنها قرارداد امضا کردیم. این قرارداد بسته شده تا این کریدور فعال شود. در واقع، هند در زمینه ترانزیتی به ما تعهد دارد.
این کار هم در دو مرحله انجام می‌شود. در حال حاضر، مناقصه برای خرید تجهیزات انجام و برنده مشخص شده و در حال اعلام به برنده هستند. دومین مرحله هم در حال انجام است و حداکثر در ۳ تا ۴ ماه آینده به انجام خواهد شد.

 

 

در زمان اعلام این قرارداد، نمایندگان مجلس و به ویژه نمایندگان سیستان‌و‌بلوچستان انتقادات تندی به این قرارداد داشتند. مشکل چه بود؟
نمایندگان عزیز مجلس شورای اسلامی تصورشان این بود که ما می‌خواهیم کل بندر را در اختیار هندی‌ها قرار دهیم و به عبارت دیگر، فکر می‌کردند ما مدیریت بندر را به هندی‌ها سپرده‌ایم که این اشتباه است. در اصل، فقط یک بخش به هندی‌ها واگذار می‌شود، آن‌هم به شرط اینکه بار بیاورند و همان‌طور که گفتم، کریدور را فعال کنند. کل عملکرد چابهار قرار است به ۸۰ میلیون تن برسد و این ارقام در مقایسه با ظرفیت نهایی اصلا چشمگیر نیست.

 

 

اساسا، بندر چابهار چه کاربری خواهد داشت و مهم‌ترین حوزه‌‌ عملکردی که برای این بندر تعریف شده چیست؟
بندر چابهار یکی از بنادر اصلی کشور است، اما قرار نیست جایگزین بنادر دیگر شود، زیرا اقتصادی‌ترین بندرها به ترتیب بندر امام خمینی(ره) و بندر شهید رجائی هستند؛ اما بندر چابهار عملکردی دوگانه دارد: عملکرد ترانزیتی و پدافند غیرعامل.

 

 

آیا مشخص است که در فاز نهایی این بندر چه میزان شغل ایجاد خواهد کرد؟
تا امروز که حدود ۲ هزار اشتغال ایجاد کرده است. فکر می‌کنم در فاز نهایی حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار شغل ایجاد شود که البته به طور مستقیم و غیرمستقیم خواهد بود.

 

در حال حاضر، بندر در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
ما در حال تحویل‌گرفتن فاز ۲ هستیم و دو اسکله را هم تحویل گرفته‌ایم. به هندی‌ها هم اعلام کرده‌ایم که می‌توانند کارشان را شروع کند. تجهیزات هم به ارزش ۳۰ میلیون دلار خریده شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی