نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۸ سه شنبه ۳ ارديبهشت | Tuesday 23 Apr 2019 | اِثَّلاثا ١٧ شعبان ١٤٤٠
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 127 | ۱۳۹۶ دوشنبه ۶ شهريور
کد خبر: ۱۴۳۴۸

توجه به مدیریت تقاضا، دیدگاه اصلاح‌طلبانه نجفی به شهر

  علی نوذرپور-کارشناس شهری|


ممکن است برنامه‌های دو نامزد شهرداری تهران یکی باشد، اما در رویکرد متفاوت هستند. چیزی که آقای نجفی به عنوان برنامه خودش برای حمل‌ونقل تهران مطرح کرد، موضوع آسایش و آرامش شهروندان است که حرف‌هایی کلیدی است. آسایش یعنی اینکه در زندگی شهری شما کیفیت زندگی به اندازه‌ای بالا باشد و ارتقا پیدا کند که شما به عنوان شهروند احساس آسایش کنید.


قطعا، این موضوع یعنی اینکه شما از یک سیستم حمل‌ونقل مطمئن بهره‌برداری کنید. جهت‌گیری مدیریت جدید شهری به سمت توسعه حمل‌ونقل عمومی است. تفاوت نگاه آقای نجفی با قالیباف در این است که اولویت قالیباف توسعه زیرساخت، معابر، ایجاد بزرگراه، پل و تونل بود، در حالی که دیدگاه اصلاح‌طلبانه‌ آقای نجفی توجه به مدیریت تقاضاست. یکی از اصول توجه به مدیریت تقاضا، توسعه حمل‌ونقل عمومی است. یعنی ما حمل‌ونقل عمومی را به ‌اندازه‌ای گسترش دهیم که استفاده از وسیله نقلیه شخصی توجیه نداشته باشد، چون به راحتی می‌توان از وسیله حمل‌ونقل عمومی استفاده کرد. طبق این نگاه، بودجه به جای اینکه به ساخت بزرگراه یا پل اختصاص داده شود، صرف توسعه مترو می‌شود.

 


اتفاق خوبی که در حال حاضر در شرف وقوع است، عزم دولت برای خرید ۲ هزار واگن مترو است که از سال پیش آقای جهانگیری دستورش را صادر کرده بودند. وزارت کشور با همکاری سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران پیگیر برگزاری مناقصه بین‌المللی برای خرید ۲ هزار واگن با استفاده از فاینانس است. حتی با اختصاص هزار واگن به تهران، این تعداد پاسخگوی نیازهای خطوطی است که در حال حاضر اجرا شده‌ است؛ یعنی در واقع نیاز متروی تهران در برنامه پنج‌ساله.

 


برآوردی که سال گذشته در وزارت کشور داشتیم، این بود که هزار واگن برای تهران و هزار واگن برای هشت کلان‌شهر (البته با سهم ۵۰درصدی که دولت تاکنون قبول کرده) کافی است. این ناوگان تقریبا حدود ۵۰ درصد از هزینه‌ها را جواب می‌دهد و اگر بخشی از منابع شهرداری هم صرف توسعه زیرساخت، ایستگاه تونل و غیره شود، قاعدتا باید بتوانیم در پایان چهار سالی که پیش‌رو داریم، سهم حمل‌ونقل با مترو را که در وضعیت کنونی کمتر از ۱۵ درصد است، به ۳۰ درصد از سفرهای درون‌شهری برسانیم. به ‌نظر من، این بزرگ‌ترین کاری است که آقای نجفی می‌تواند انجام دهد.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی