نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۶ سه شنبه ۳۰ آبان | Tuesday 21 Nov 2017 | اِثَّلاثا ٢ ربيع الاول ١٤٣٩
پربیننده‌ترین:
پربیننده‌ترین
تیتر خبرها
کیوسک
شماره: 129 | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۰ شهريور
کد خبر: ۱۴۵۲۱
نگاهی به تجربه‌های محسن پورسیدآقایی

سکاندار خیابان‌های پایتخت کیست

اعظم زندیه ا

محسن پورسیدآقایی (زاده ۱۳۴۰ در مشهد، مهندس و مدیر اجرایی ایرانی است که از ۱۴ شهریورماه ۱۳۹۶ معاون حمل‌و‌نقل شهردار تهران است). از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ مدیر راه‌آهن ایران و معاون وزیر راه و شهرسازی بود. واکنش مسئولانه او پس از فاجعه برخورد قطار در محور سمنان ـ دامغان بسیار مورد توجه رسانه‌ها و مردم قرار گرفت.
پورسیدآقایی در سال ۱۳۸۳ از رئیس‌جمهور وقت نشان لیاقت و مدیریت دریافت کرد و یکی از پرسابقه‌ترین مدیران راه‌آهن کشور بوده ‌است. در سال‌های ۱۳۶۶ و ۱۳۶۹، کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع را از دانشگاه صنعتی شریف و در سال ۱۳۷۸ مدرک دکتری مهندسی صنایع را از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرد.

 

او در روزهای نخست پس از انقلاب در جهاد سازندگی و نهضت سوادآموزی و امور تربیتی در مدارس جنوب تهران فعال بود و سابقه همکاری با جهاد دانشگاهی و دانشگاه صنعتی شریف را دارد و در سال ۱۳۶۸ وارد راه‌آهن شد. به گزارش هفته‌نامه حمل‌ونقل پورسید‌آقایی، یکی از مدیران پاکدست و دارای تجربه مدیریتی در بخش حمل‌ونقل، است که در این حوزه پله پله بالا آمده است. محسن پورسیدآقایی در نخستین اظهارنظر خود پس از ورود به ساختمان معاونت حمل‌و‌نقل شهرداری تهران، با بیان اینکه هم‌زمانی آغاز کارم را با ایام میلاد امام هادی(ع) و عید غدیرخم به فال نیک می‌گیرم، گفت: امیدوارم در سایه عنایات و الطاف ائمه معصومین در عملکردمان عاقبت‌بخیر شویم. حمل‌ونقل عمومی و شهرسازی دو شاخه مهم شهرداری تهران است. معتقدم سایر حوزه‌ها خدمات‌دهنده و فقط این دو حوزه به صورت جدی با شهروندان در ارتباط هستند، بنابراین باید سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ها به گونه‌ای انجام شود که شهروندان بیشترین خدمات و بهره را داشته باشند.

 


ترافیک یکی از موضوعات دیگری است که پورسیدآقایی توجه زیادی به آن داشته است. این که زندگی در شهر تهران را با مشکل مواجه کرده و زندگی به معنای رفاه و آرامش در سایه ترافیک در شهر تهران کم‌رنگ شده است. توسعه حمل‌ونقل عمومی و رسیدگی به وضع ترافیکی شهر یکی از اولویت‌های جدی شهرداری تهران خواهد بود.  این‌گونه دقت نظر به طور قطع تنها از مرد مجربی انتظار می‌رود که سال‌های زیادی از عمر خود را در عرصه حمل‌ونقل عمومی مصروف داشته است. انتظاری که پورسیدآقایی در اولین روز کاری خود از آن سخن به میان آورد، این است که با جدیت، کوشش و برنامه‌ریزی دقیق برای رفاه و آسایش شهروندان و تغییر وضع حمل‌ونقل عمومی پایتخت گامی جدی برداشته شود. پورسیدآقایی در بخشی از سخان خود تأکید می‌کند، روزمرگی بزرگ‌ترین دردی است که نباید به آن مبتلا شویم. تصمیم‌گیری‌های درست، جدی، علمی و کارشناسی و اجرای به موقع برنامه‌ها و سیاست‌ها یکی از ضروریات در حوزه ترافیک است.

 


معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران گام نخست را بررسی همه مشکلات ترافیک و حمل‌ونقل در ابعاد مختلف و برنامه‌ریزی برای آن دانسته و گفت، گسترش و توسعه حمل‌ونقل عمومی با اولویت حمل‌ونقل ریلی برنامه‌ اصلی در این حوزه خواهد بود. اینکه او به حمل‌ونقل ریلی توجه کند، امری بدیهی و عملی است، زیرا علاوه بر تخصص ایشان در این حوزه، نیاز تهران به توسعه حمل‌ونقل زیرزمینی در تصمیم‌گیری اولیه مدنظر است.
پورسیدآقایی با قدردانی از تحولات دو سال گذشته در متروی تهران، می‌خواهد پیگیر و ادامه‌دهنده ساخت مترو در تهران باشد و افزایش واگن را یکی از مباحثی می‌داند که مانع از رشد مناسب در این بخش شده است.

 


معاون ترافیک شهرداری تهران با اشاره به استفاده شهروندان از خودرو، مشکلات ترافیکی حاصل از آن را ناشی از کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌داند و می‌گوید، وقتی می‌توان از مردم انتظار داشت از خودروهای شخصی استفاده نکنند که حمل‌ونقل عمومی کارآمد و بهینه‌ای را دراختیارشان قرار داده باشیم.
او معتقد است، باید به هرگونه اقدامات و پروژه عمرانی اعم از پل‌سازی، بزرگراه‌سازی و... از بعد شهرسازی و ترافیکی و همراه با پشتوانه علمی و کارشناسی توجه شود. توسعه ایستگاه‌ها و تقویت ناوگان حمل‌ونقل ریلی اولویت حوزه ترافیک است، در عین حال به سایر حوزه‌های حمل‌ونقل عمومی به ‌عنوان حمل‌ونقل کمکی نگاه خواهد شد؛ به عنوان مثال باید سرعت حرکت اتوبوس‌ها اصلاح شود. ظرفیت خوب شهر تهران نکته مهمی است که پورسیدآقایی به آن توجه کرده و می‌گوید، آمده‌ایم تا ترافیک شهر را جراحی کنیم، بنابراین تلاش می‌کنیم با مدیریت جهادی و دلسوزانه در چهار سال آینده تهرانی نو بسازیم و به شهروندان تحویل دهیم.

 


محسن پورسیدآقایی در روزهای نخست پس از انقلاب، در جهاد سازندگی و نهضت سوادآموزی و امور تربیتی در مدارس جنوب تهران فعال بود و سابقه همکاری با جهاد دانشگاهی و دانشگاه صنعتی شریف را داشت. در سال ۱۳۶۸ وارد راه‌آهن شد و از آن زمان مدارج اداری از کارشناسی مرکز تحقیقات راه‌آهن تا مدیریت عاملی راه‌آهن و معاونت وزارت راه و شهرسازی در دولت تدبیر و امید را پیمود.
پورسیدآقایی در سال ۱۳۸۳ از رئیس دولت اصلاحات نشان لیاقت و مدیریت دریافت کرد و در بازه زمانی ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ مدیرعامل بخش حمل‌ونقل ریلی شرکت مپنا بود.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی