نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۴۰۱ چهارشنبه ۴ خرداد | Wednesday 25 May 2022 | اِلأَربِعا ٢٣ شوال ١٤٤٣
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
تین نیوز
کیوسک
شماره: 143 | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۷ آذر
کد خبر: ۱۵۷۷۷
سعید رسولی

اعتبارات ریلی هم آب رفت

امسال لایحه بودجه در زمانی توسط رئیس‌جمهور به مجلس تقدیم شد، که فرصت کافی برای نقد و بررسی آن وجود داشته باشد. بودجه وزارت راه ‌و شهرسازی در کل کم شده است اما به‌زعم کارشناسان، این به معنی ایجاد وقفه یا کندی در پروژه‌های در دست اجرای این وزارتخانه نیست.
بودجه حمل‌ونقل ریلی طبق اطلاعات ارائه‌شده در جدول بودجه عمرانی لایحه سال ۱۳۹۷ برای تعداد بالایی پروژه توسعه حمل‌ونقل ریلی در نظر گرفته‌شده است که در این رابطه اتصال چند مرکز استان، توسعه و بهسازی خطوط فعلی و بهبود شرایط برخی از خطوط قدیمی و... در نظر گرفته ‌شده است.
اما درباره رقم تخصیص بودجه به حوزه حمل‌ونقل ریلی و تأثیر آن در حوزه حمل‌ونقل با سعید رسولی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌آید.

 

 

اعتبار تخصیص‌یافته به پروژه‌های ریلی کشور در بودجه‌بندی ۱۳۹۷ چقدر است؟ اولویت پروژه‌های ریلی به چه ترتیبی انجام شده است؟
لایحه بودجه ۹۷ تقدیم مجلس شد. این لایحه واجد مختصات کلانی است که آقای نوبخت به‌تفصیل به اطلاع مردم رسانده‌اند. نظام بودجه‌ریزی «عملیاتی» در نظام بودجه ۹۷ پررنگ شده و بر اساس عملکرد دستگاه‌ها به آنها ابلاغ می‌شود. اما یکی از اتفاقات مهم در لایحه بودجه ۹۷، کاهش سهم اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای نسبت به سال گذشته است.

 


درواقع راه‌آهن یک بودجه به نام بودجه جاری دارد که به شرکت راه‌آهن اختصاص دارد و صرف هزینه‌های داخلی شرکت مثل حقوق و دستمزد، هزینه‌های جاری مثل برق آب گاز، اعتبارات سرمایه‌ای مربوط به تعمیرات اساسی ساختمان‌ها و تأسیسات راه‌آهن می‌شود. بخش دیگر تخصیص این اعتبارات هم، مربوط به طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای است که ما از محل قانونی بودجه عمومی کشور دریافت می‌کنیم؛ این اعتبارات صرف توسعه زیربناهای حمل‌ونقل ریلی می‌شود و مربوط به سرمایه‌گذاری‌های دولتی می‌شود. به‌این‌ترتیب که شرکت راه‌آهن به‌عنوان کارگزار دولت، این اعتبارات را دریافت می‌کند و با آن زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی را توسعه می‌دهد که به لحاظ حسابداری این اعتبارات بعداً به دولت منتقل می‌شود.

 

 

درباره بودجه عمرانی بیشتر توضیح دهید.
امسال با نگاه به لایحه بودجه در فصل حمل‌ونقل به‌عنوان زیربخش امور اقتصادی کشور و جزئی از امور ده‌گانه بودجه کشور، بودجه تملک دارایی‌های سال ۹۷ یا اصطلاحاً بودجه عمرانی کشور براساس پیشنهادی که شده کاهش پیدا کرده است. این کاهش شامل همه امور اقتصادی شده به این معنی که اعتبارات عمرانی این بخش، حدود ۳۳ درصد کاهش را تجربه کرده است. امور ده‌گانه بودجه کشور در بخش اقتصاد که قبلاً گفتیم، شامل: بخش انرژی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، حمل‌ونقل، کشاورزی، منابع طبیعی، صنعت و معدن، بازرگانی، روابط کار، منابع آب و بخش تعاون و تحقیق و توسعه در امور اقتصادی می‌شوند.

 

 

رقم دقیق کاهش بودجه ۹۷ در بخش ریلی چقدر بوده است؟
بودجه بخش حمل‌ونقل که ما نیز مشمول آن می‌شویم، نسبت به سال گذشته ۳۵.۳ درصد کاهش اعتبار دارد. این بخش، برنامه‌هایی نظیر برنامه ارائه خدمات هواشناسی، برنامه توسعه حمل‌ونقل ریلی هوایی، جاده‌ای، دریایی و ریلی را شامل می‌شود. درواقع در برنامه توسعه حمل‌ونقل ریلی، اعتبارات مربوط به دو قسمت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور و شرکت راه‌آهن، مجموعاً حدود ۴۰درصد نسبت به سال گذشته کاهش دارد. به‌صورت جزئی نیز اعتبارات راه‌آهن حدود ۲۸ درصد کاهش و اعتبارات مربوط به شرکت ساخت ۵۵ درصد کاهش داشته است. ما سال گذشته ۲ هزار و ۷۵۷ میلیارد تومان اعتبار مصوب داشتیم که این اعتبار اعم از اعتبارات مربوط به طرح‌های یک قانون و طرح‌های متفرقه بود. امسال این عدد ۱۹۸۲ میلیارد تومان شده است. پس با این حساب حدود ۲۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش اعتبار داشته‌ایم.

 


مطلب قابل‌توجه این است که امسال در ردیف درآمد-هزینه جدول اعتبارات متفرقه ۳۵۰ میلیون دلار برای توسعه حمل‌ونقل ریلی درج کرده‌اند و قید نشده که این رقم برای کدام شرکت ریلی تخصیص داده شده و این کار به این دلیل است که بعداً برای صرف این مبلغ بر اساس میزان نیاز آن قسمت و اولویت آن هدف‌گذاری خواهد شد. این مبلغ با رقمی که در لایحه بودجه برای نرخ تبدیل ارز قرار داده‌اند، که در ازای یک دلار، ۳ هزار و ۵۰۰ تومان است، حدود هزار و ۲۲۵ میلیارد تومان می‌شود که از این مبلغ اعتباری به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ می‌کنند و با این اعتبار متفرقه، آن رقم اعتبار ثابت که نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، اصلاح می‌شود. به این معنی که میزان کاهش در اعتبار مصوب، کمتر می‌شود.

 

 

کاهش یا افزایش اعتبار مصوب چقدر در تسهیل و انجام روان‌تر پروژه‌های عمرانی تأثیرگذار است؟
این اعتبار مصوب، ممکن است عملکرد متفاوتی را ارائه دهد اما به همان میزان نیز این امکان وجود دارد که اعتبار مصوب در سال گذشته بالاتر بوده اما عملکرد آن دستگاه بسته به میزان تخصیصی که به آنجا داده می‌شود امسال بهتر باشد.

 

دلیل این کاهش بودجه چیست؟ و این کاهش می‌تواند زیانی به بدنه حمل‌ونقل ریلی وارد کند؟
سازمان برنامه‌وبودجه کشور بر اساس پیش‌بینی منابع وصولی در طی سال، درآمدهایش را پیش‌بینی و بعد بر اساس آن هزینه‌ها را با اولویت‌بندی تعیین می‌کند که با توجه به رشد هزینه‌ها و اولویت‌دهی طرح‌ها حتماً سازمان با علم و اطلاع به این نتیجه رسیده که اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای به این نحو اصلاح شود و برای ادامه کار هم این اولویت‌بندی می‌تواند راهگشا باشد.


به نظر بنده به‌عنوان کارشناس بودجه، عدد اعتبار مصوب، پیام مشخصی ندارد و تنها در عمل است که اعتبار این اعداد مشخص می‌شود. چراکه بودجه، پیش‌بینی هزینه‌ها و درآمدهای کل کشور در طول یک سال است.
درواقع بودجه‌بندی سالانه، پیش‌بینی می‌کند که درآمد نفت، مالیات و عوارض خروج از کشور و... عدد مشخصی شود و بعد تراز بودجه و هزینه‌ها را بر اساس آن مشخص می‌کنند. حال در این میان اگر درآمدها دستخوش تغییرات شوند، قطعاً بر هزینه‌ها نیز تأثیر می‌گذارند. بنابراین اعداد باید قابل تحقق باشند. توجه به راه‌آهن به معنی بزرگ‌نویسی اعداد نیست بلکه باید اولویت‌بندی در تخصیص اعتبارات در طول سال مشخص شود.

 


حال با توجه به اینکه تأکید مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور محترم و دکتر نوبخت و سازمان برنامه ‌و همگی بر توسعه حمل‌ونقل ریلی است، در تخصیص اعتبارات ممکن است عملکرد امسال بهتر از سال گذشته باشد. اما در مورد ضرر، باید بگوییم که در مورد طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای منطق حکم می‌کند که از محل سرمایه‌گذاری‌های خارجی یا داخلی، این طرح‌ها را عملیاتی کنیم و به بودجه عمومی دولت وصل نکنیم.
چراکه اگر ابعاد یک طرح توسعه‌ای به‌خوبی دیده شده باشد می‌تواند رضایت سرمایه‌گذار را نیز جلب کند. ما برای انجام فعالیت‌های عمرانی باید به سمتی برویم که از اعتبارات عمرانی کمتر استفاده کنیم و به سمت جلب سرمایه‌گذاری‌ها پیش برویم که این مهم در نگاه رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی هم وجود دارد. کما اینکه رئیس‌جمهور گفتند آقای آخوندی بدون استفاده از بودجه می‌تواند هواپیما خریداری کند. این جمله به معنی بهره‌وری از جلب سرمایه‌گذاری خارجی به‌جای هزینه کردن از بودجه عمرانی کشور است.

 

 

با این تفاسیر شما چشم‌انداز را مثبت ارزیابی می‌کنید؟
بله، چون هم‌اکنون ملاک بهره‌وری است، نه استفاده از منابع مالی کشور.

 

در تدوین بودجه آیا تفاوتی در این دولت با دولت‌های قبل می‌بینید؟
هر دولت بر اساس سیاست‌گذاری‌های خودش، لوایح مربوط به برنامه بودجه یک‌ساله خود را می‌نویسد که برشی یک‌ساله از برنامه‌های ۵ ساله دولت است. هردوی این برنامه‌ها پیشنهاد دولت هستند. درواقع بودجه عالی‌ترین سندی است که در طول سال به‌صورت مشترک بین دولت و مجلس به تصویب می‌رسد و میثاق دولت و مجلس برای پیشبرد برنامه‌های توسعه است. بنابراین باید احکام بودجه و ردیف‌های آن با احکام بالادستی آن یعنی برنامه، ارتباط معناداری داشته باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی