نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۴۰۱ چهارشنبه ۴ خرداد | Wednesday 25 May 2022 | اِلأَربِعا ٢٣ شوال ١٤٤٣
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
تین نیوز
کیوسک
شماره: 143 | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۷ آذر
کد خبر: ۱۵۷۷۸

جلوگیری از ریخت و پاش در بودجه‌ریزی عملیاتی

  مهدی پازوکی-اقتصاددان|

 

ساختار بودجه در ایران باید شفاف باشد. این حق جامعه و مردم است که بدانند منابع درآمدی دولت از کجاها و به چه میزان تأمین می‌شود و منابع هزینه دولت به چه افراد یا سازمانی و به چه میزان داده می‌شود. به‌عنوان‌ مثال مشکلات جامعه ما بیشتر مشکلات فرهنگی است و بیشترین بودجه هم در بخش فرهنگی هزینه می‌شود ولی نتیجه خیلی خوبی حاصل نمی‌شود. درواقع مجلس و دولت به بخش‌هایی بودجه می‌دهند که اگر ندهند به نفع اقتصاد ملی است. بسیار شفاف است که منابع درآمدی دولت یا از طریق مالیات‌ها یا از طریق فروش نفت تأمین می‌شود، بنابراین باید مشخص شود دقیقاً در کجاها مصرف می‌شود. این کار فقط با بودجه‌ریزی عملیاتی امکان‌پذیر است.

 

در بودجه‌ریزی عملیاتی دقیقاً مشخص می‌شود که مثلاً آموزش‌وپرورش چه تعداد دانش‌آموز تربیت می‌کند که در پی آن باید سنجیده شود که یک دانش‌آموز در یک سال تحصیلی چه هزینه‌هایی دارد و بر اساس آن به آموزش‌وپرورش بودجه داده شود. درحال‌حاضر یکی از ایرادهایی که وجود دارد این است که همه کارشناسان اقتصاد توسعه معتقدند که اگر حکومتی به آموزش‌وپرورش عمومی توجه کند یعنی وقتی مردم سطح دانش و سوادشان افزایش پیدا کند بهداشت و درمان یا مسائل حمل‌ونقل را رعایت می‌کنند.

 

اما در آموزش عالی فردی فوق‌لیسانس می‌گیرد و حقوق شخصی آن فرد اضافه‌تر می‌شود اما به جامعه نفع زیادی نمی‌رسد. یعنی آن فرد اصول استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی را به‌درستی نمی‌داند و ممکن است آسیب‌هایی به ناوگان حمل‌ونقل وارد کند که هدررفت بودجه را در پی داشته باشد. وقتی بدون برنامه تعداد دانشگاه‌ها افزایش پیدا می‌کند در حقیقت هزینه عمومی افزایش می‌یابد و دولت مجبور است برای جبران کسری بودجه، بودجه بخش عمران را کاهش دهد که به طبع آن بودجه حمل‌ونقل، این بخش مهم کاهش پیدا می‌کند. درحال‌حاضر کشور گران اداره می‌شود. اگر بودجه به سمت عملیاتی شدن برود، به‌ نفع منافع ملی است.

 

درواقع باید با شاخص، بودجه داده شود. بودجه داده‌شده باید نظارت شود که آیا به هدفی که مدنظر بود رسیده است یا خیر. مثلاً وزارت راه باید در خصوص بودجه دریافتی پاسخگو باشد که بودجه به چه میزان به زیرساخت‌ها و به چه میزان به ناوگان تعلق گرفته و نتیجه کار چیست و در برنامه بعدی برای چه اهدافی به چه میزان بودجه نیاز است. این موارد اصلاً دیده نمی‌شود. اگر اراده‌ای باشد، بودجه‌ریزی عملیاتی می‌تواند اکنون اتفاق بیافتد؛ البته به نظر می‌رسد این اراده وجود دارد. بنابراین دولت باید اول از خود شروع کند، به‌عنوان‌مثال در نهاد ریاست جمهوری بسیاری از بخش‌ها وجود دارند که لازم نیست. دولت باید به این موضوعات توجه کند. در همه کشورهای پیشرفته، بهترین نیروها جذب دولت می‌شوند.

 

اما در ایران اکثر افرادی که جذب دولت می‌شوند فقط از طریق رابطه است. باید یاد بگیریم با مشکلات و معضلات اقتصادی برخورد کارشناسی و علمی داشته باشیم. یکی از مشکلات اصلی اقتصاد ایران بی‌انضباطی مالی است. اگر بودجه‌ریزی عملیاتی واقعی اتفاق بیفتد جلوی خیلی از ریخت‌وپاش‌ها گرفته می‌شود. بودجه‌ریزی عملیاتی شفافیت را به بودجه ایران برمی‌گرداند.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی