نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۴۰۱ چهارشنبه ۴ خرداد | Wednesday 25 May 2022 | اِلأَربِعا ٢٣ شوال ١٤٤٣
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
تین نیوز
کیوسک
شماره: 143 | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۷ آذر
کد خبر: ۱۵۷۷۹
عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای:

عقب‌گرد سه‌ساله در بودجه راهداری

سمانه واحدی‌راد |

 

دو هفته بعد از تقدیم لایحه بودجه سال آینده به مجلس شورای اسلامی، محمد تیموری، عضو هیئت عامل و مدیرکل دفتر برنامه‌وبودجه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفتگو با هفته‌نامه حمل‌ونقل ضمن تشریح وضعیت اعتبارات تخصیص‌یافته به این سازمان در سال گذشته، بودجه اختصاص‌یافته به این سازمان را برای سال آینده کافی نمی‌داند و می‌گوید: «سرجمع اعتبارات عمرانی سازمان راهداری از ۱۸۰۴ هزار میلیارد تومان به ۱۶۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که به معنای کاهش ۶.۸ درصدی رقم اعتبارات به نسبت سال گذشته است. از طرفی اعتبارات ما در سال ۹۶ هم کمتر از سال ۹۵ بود و تقریباً ۲۶ درصد کاهش اعتبار داشتیم و امسال هم ۶.۸ درصد کاهش بودجه داریم. بنابراین اعتبارات سازمان راهداری به سه سال پیش بازگشته است و ما از سال ۹۵ باوجود افزایش تقاضا برای استفاده از حمل‌ونقل جاده‌ای درگیر کاهش بودجه هستیم.»

 

 

رقم اعتبار بودجه سازمان راهداری امسال محل حرف ‌و حدیث‌های زیادی شد و خیلی از رسانه‌ها از افزایش صددرصدی اعتبارات این سازمان خبر دادند که ظاهراً این‌گونه نبود. بفرمایید رقم بودجه این سازمان در لایحه بودجه سال ۹۷ چقدر است؟
کلاً ساختار بودجه امسال متفاوت است و دوستانی که تیتر افزایش بودجه را انتخاب کردند مقایسه‌ای بین جدول۷ بودجه سال ۹۶ و ۹۷ داشتند، درصورتی‌که اعتبارات ردیف‌های متفرقه امسال به جدول ۷ اضافه شده است که در سال گذشته نبود. اعتبارات سازمان از سال گذشته کمتر شده است و حدود ۷ درصد کاهش داشته است. در سال گذشته ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار در پیوست یک بود و ۱۱۰۰ میلیارد تومان در ردیف‌های متفرقه و درآمدی بود که سرجمع اعتبارات عمرانی به رقم ۱۸۰۴ هزار میلیارد تومان می‌رسید.

 

امسال همه این اعتبارات را در جدول ۷ نشان داده‌اند؛ درحالی‌که رقم بودجه ۱۸۰۴ هزار میلیاردی سال گذشته به ۱۶۸۰ هزار میلیارد رسیده است که با احتساب اعتبارات هزینه به رقم ۲ هزار و ۴ میلیارد تومان می‌رسد. به‌همین‌دلیل است که دوستان جدول ۷ سال گذشته را با امسال مقایسه می‌کنند و می‌گویند اعتبارات سازمان افزایش داشته است؛ درحالی‌که تنها ساختار بودجه عوض شده است. بنابراین شایعه افزایش صددرصدی بودجه یکی از آن اشتباهاتی است که به دلیل عدم اشراف بر بودجه و شناخت بودجه حاصل شد.

 

 

با توجه به اینکه تمام امسال از کسری اعتبارات گلایه داشتید آیا تصمیمی برای اعتراض دارید؟
 سرجمع اعتبارات عمرانی ما از ۱۸۰۴ هزار میلیارد تومان به ۱۶۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که به معنای کاهش ۶.۸ درصدی است. از طرفی اعتبارات ما در سال ۹۶ هم کمتر از سال ۹۵ بود و تقریباً ۲۶ درصد کاهش داشتیم و امسال هم ۶.۸ دهم درصد کاهش بودجه داریم؛ یعنی اعتبارات سازمان راهداری به سه سال پیش بازگشته است و ما از سال ۹۵ درگیر کاهش بودجه هستیم. در سازمان راهداری هم بحث عمده ما تأمین نیاز کارگران است.

 

حقوق ۱۰ هزار نفر از کارکنان راهداری در استان‌ها از محل اعتبارات تملک پرداخت می‌شود و اگر تصور ما این باشد که این کاهش بودجه بدون تغییر در مجلس تصویب شود مشکلات ما در این بخش بیشتر هم می‌شود. مشکل اساسی دیگری که در بودجه امسال وجود دارد بحث قیر است. قیری که هرسال به‌صورت رایگان برای نگهداری راه‌ها دریافت می‌کردیم برای سال آینده حذف شده است. این درحالی است که همین امسال حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان عملیات  روکش کردن جاده‌ها از محل قیر رایگان بوده است که در بودجه سال۹۷ حذف شده است و لازم است مجلس روی این موضوع تجدید نظری داشته باشد؛ درغیراین‌صورت روکش کردن آسفالت جاده‌ها عملاً متوقف می‌شود و این یکی از مشکلات اساسی‌ خواهد بود که در سال آینده با آن مواجه هستیم.

 

 

بحث تخصیص اعتبارات هم وجود دارد. امسال وضعیت تخصیص اعتبارات با چه کم‌وکیفی بود؟
امسال مبلغ تخصیص اعتبارات عمرانی نقدی از بودجه ۱۸۰۴ هزارمیلیاردی تنها ۱۹ میلیارد تومان است، یعنی رقمی کمتر از ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی داده شده است و اسناد خزانه‌ای هم که به سازمان تعلق گرفت هنوز به دلیل عدم سررسید آن استفاده نشده است. اما رقم آن ۱۲۵هزار میلیارد تومان اسناد خزانه یک‌ساله و۱۳۳ میلیارد هم اسناد خزانه دوساله است که سرجمع به رقم ۲۵۸میلیارد تومان اسناد می‌رسد. اگر درصد بگیریم شاهد هستیم که تنها حدود ۱۶ درصد در سال‌۹۶ تخصیص اعتبارات نقدی و غیر‌نقدی داشتیم و تخصیص اعتبارات نقدی به کمتر از یک‌درصد می‌رسد.

 

در مجلس گفته می‌شود که کاهش بودجه حمل‌ونقل راه‌حل دارد و می‌توان از محل جذب فاینانس و سپردن پروژه‌ها به سرمایه‌گذار و بخش خصوصی این کمبود را رفع کرد. در سازمان راهداری این سیاست چقدر دنبال می‌شود؟
پروژه‌ای که توجیه اقتصادی داشته باشد فاینانس می‌شود. برای فاینانس ممکن است طرح آزادراهی یا برنامه نوسازی ناوگان مورد توجه سرمایه‌گذار قرار گیرد. پروژه‌های راهداری ماهیتی دارد که برای سرمایه‌گذار جذابیت ندارد و سودمند نیست. فرض کنید تمیز کردن تابلو، خط‌کشی جاده و علائم که بیشتر ماهیت هزینه‌ای دارد و برگشت سرمایه‌ای در آن نیست خیلی نمی‌تواند برای سرمایه‌گذار مقرون‌به‌صرفه باشد و بنابراین فاینانس در راهداری عملاً مفهومی نمی‌تواند داشته باشد. البته از هر روشی که منجر به تأمین منابع مالی شود استقبال می‌کنیم اما در عمل فاینانس در راهداری طرفداری ندارد.

 

پیش‌بینی شما از نحوه‌ اجرای برنامه‌های سازمان راهداری ازجمله افزایش ایمنی و کاهش تلفات در سال آینده با این رقم اعتبار چیست؟
آن‌طور که همه قول داده بودند بودجه ایمنی افزایش چشمگیری نداشت و این نکته مورد توجه قرار نگرفت. البته ما در مجلس به دنبال اصلاح این شرایط خواهیم بود. در کشور ما بیش از ۹۰ درصد جابه‌جایی بار و مسافر از طریق جاده و نه با ریل و هواپیما انجام می‌شود. نه مانند بسیاری از کشورها آبراهه داریم و نه خطوط ریلی در این حد تکمیل شده است که بتوانیم مردم را به سمت استفاده از ریل سوق دهیم. چیزی که سهل‌تر است حمل‌ونقل جاده‌ای است و به دلیل همین مطلوبیت و تقاضا، ما در سال فقط ۸ هزار میلیارد تومان نیاز مالی برای نگهداری راه‌ها داریم که با بودجه امسال تأمین آن بسیار سخت شده است.

 

البته مثل شهرداری باید دنبال منابع دیگری یا همان منابع پایدار باشیم. در قانون مالیات بر ارزش‌افزوده سعی می‌کنیم منابع پایداری برای نگهداری راه‌ها و جاده‌ها داشته باشیم. در دنیا برای نگهداری جاده‌ها سه نوع مالیات وجود دارد؛ مالیات جاده، مالیات خودرو و مالیات سوخت. ما درواقع در قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، به دنبال این هستیم که اعتبارات پایداری داشته باشیم که هرسال به دنبال بودجه‌ دولتی نباشیم. عادلانه‌تر هم این است که  این روش در شرایط کسری بودجه دولت اجرایی شود. کسی که از جاده استفاده می‌کند به تبع سوخت بیشتری استفاده می‌کند و باید مالیات سوخت آن را پرداخت کند. درحال‌حاضر ترافیک جاده‌ها به دلیل استفاده از خودروی شخصی افزایش یافته است و ما هیچ عوارضی  برای نگهداری راه‌ها از بنزین نمی‌گیریم. عوارض خودرو هم که به‌صورت سالیانه است و به جیب شهرداری می‌رود و برای حمل‌ونقل برون‌شهری هم عوارضی از خودرو وصول نمی‌شود. عوارض جاده‌ای هم به‌صورت محدود در آزادراه‌ها اعمال می‌شود.

 


برای مثال  درآمد ما از آزادراه تهران-قم در سال جاری  ۱۵ میلیارد تومان از محل عوارض است اما ۴۰ میلیارد تومان هزینه نگهداری این آزادراه در سال جاری بوده است و هماهنگی بین درآمد و هزینه‌های نگهداری وجود ندارد. تأمین منابع مالی پایدار برای نگهداری راه‌ها از طریق گرفتن مالیات از مردم در شرایطی که هزینه‌های زندگی در ایران در حال افزایش است،‌ پشتوانه اجتماعی و مردمی ندارد. مشکل بودجه این است که هزینه‌های جاری دولت بالا است و درحال‌حاضر بیش از ۸۰ درصد بودجه اعتبارات دولت، هزینه‌ای است و درعین‌حال تعداد کارمندان دولت زیاد است و اگر قرار باشد که دولت به‌دنبال سیاست تعدیل نیرو برود مشکل دیگری به وجود می‌آید. بنابراین تا چرخه اقتصاد خوب نچرخد و بنگاه‌های اقتصادی ما فعال نشوند فضا همین‌گونه می‌ماند و بودجه به سمت مالیاتی‌تر شدن سوق پیدا می‌کند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی