نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۴۰۱ سه شنبه ۷ تير | Tuesday 28 Jun 2022 | اِثَّلاثا ٢٨ ذو القعده ١٤٤٣
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
تین نیوز
کیوسک
شماره: 143 | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۷ آذر
کد خبر: ۱۵۸۰۱
داوود کشاورزیان

کاهش سرعت با تصمیم وزیر

داوود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی در جدیدترین اظهارنظر خود در خصوص پیشنهاد مطرح‌شده برای کاهش ۱۰ کیلومتری سقف سرعت مجاز در همه راه‌های کشور گفته است: «این طرح در حال تدوین و تهیه است تا به کمیسیون ایمنی راه‌های کشور ارائه شود. بااین‌حال با توجه به اهمیت موضوع، لزوم بسترسازی فرهنگی و برگزاری میزگردهای رسانه‌ای و فراهم ساختن زمینه اظهارنظرهای مختلف صاحب‌نظران، متخصصان و کارشناسان در این خصوص باهدف بررسی نقاط ضعف و قوت این طرح و رسیدن به اجماع الزامی است.»

 


او به دفاع از طرح پیشنهادی خود پرداخته و گفته است: «در صورت تأمین خودروی ایمن، امکان رانندگی با سرعت بیشتر وجود دارد، اما اصلاح راه‌ها و ایمن‌سازی آن‌ها هزینه‌های بسیار سنگینی را می‌طلبد که در چارچوب بودجه‌های فعلی امکان‌پذیر نیست بنابراین با توجه به هزینه‌بر و زمان‌بر بودن تحقق ارتقای ایمنی و بهبود وضعیت خودرو، راه، امداد و نجات و مدیریت و تغییر رفتار کاربران جاده‌ای، کاهش میزان سرعت مجاز در کوتاه‌مدت بازدهی مطلوب‌تری دارد ضمن این‌که هزینه چندانی را نیز به دولت تحمیل نمی‌کند.»
وی در خصوص آخرین وضعیت تصویب و اجرای این طرح گفته است: «تصمیم‌گیری در خصوص طرح پیشنهادی کاهش میزان سرعت درراه‌های کشور در حیطه اختیارات وزیر راه و شهرسازی و کمیسیون ایمنی راه‌های کشور است و حتی در صورت موافقت عباس آخوندی و تصویب نهایی طرح اجرای موفق آن، مستلزم بسترسازی و اقدام فرهنگی توسط افراد و نهادهایی است که افکار عمومی جامعه را شکل می‌دهند.»

 


آنطور که گفته می‌شود در ۱۰ سال گذشته تلفات جاده‌ای در کشور از ۲۷ هزار نفر در سال به ۱۶ هزار نفر کاهش‌یافته است، اما به اعتقاد کارشناسان عدد ۱۶ هزار نفر در سال همچنان عدد بالایی محسوب می‌شود و مشکل بزرگ‌تر این است که رقم کاهش تلفات روی ۱۶ هزار نفر متوقف ‌شده است.
در همین راستا کشاورزیان اجرای طرح کاهش سرعت را شوکی برای خروج از این رقم دانسته و با نگرانی از متوقف شدن آمار کاهشی تلفات رانندگی گفته است: «کشور ما یک درصد از جمعیت جهان را دارد درحالی‌که ۲ درصد از خودروهای دنیا در اختیار ایران است و ۲۵/۱ درصد تلفات جاده‌ای دنیا نیز متعلق به ایران بوده است.»

 


کشاورزیان گفته است در شرایط کنونی به بخش سخت روند کاهش تلفات رانندگی رسیده‌ایم و از این به بعد، این روند به‌راحتی کاهش نمی‌یابد و ناگزیر از اجرای طرح کاهش سرعت در راه‌های کشور هستیم که طبق مطالعات تطبیقی و بررسی‌ها و مطالعات کارشناسی، پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح، ۲۰ درصد تلفات سوانح رانندگی در کشور کاهش یابد. کشاورزیان مصداق ادعای خود را آمار مربوط به تلفات رانندگی در تعطیلات نوروزی اعلام کرد و با اشاره به رابطه مستقیم تصادفات و تلفات سوانح رانندگی با میزان سرعت خودروها گفته است: «در ایام پیک سفر مانند ایام عید نوروز که سفرها افزایش می‌یابد و ترافیک زیادی در محورها مشاهده می‌شود، تنها به دلیل پایین بودن سرعت خودروها، شاهد کاهش تلفات سوانح رانندگی هستیم.»

 


 آن‌طور که گفته می‌شود کشته شدن ۱۶ هزار نفر در سال به معنای این است که درازای هر صد‌هزار نفر جمعیت، سالانه ۲۰ نفر کشته می‌شوند که این رقم در آمریکا ۱۰.۵ نفر و در ترکیه ۸.۶ نفر است. همچنین در اغلب کشورهای اروپایی این رقم به ۲.۵ تا ۶ نفر می‌رسد.
بااین‌حال از همان ابتدای طرح موضوع کاهش ۱۰ کیلومتری سرعت در راه‌های کشور، بسیاری از مخالفان این طرح معتقد بودند که ا‌ستانداردهای بین‌المللی در تعیین سقف سرعت مجاز در جاده‌های کشور رعایت شده و نباید تغییری در آنها ایجاد شود. به اعتقاد این گروه، مناطق حادثه‌خیز در جاده‌ها باید اصلاح شوند و جاده‌های پرترافیک باید به سمتی بروند که آزادراه یا بزرگراه شوند موضوعی که به گفته داوود کشاورزیان در شرایط کمبود اعتبار و تنگناهای مالی فعلاً شدنی نیست.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی