نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۷ آبان | Sunday 18 Nov 2018 | اِلأَحَّد ٩ ربيع الاول ١٤٤٠
پربیننده‌ترین:
شماره: 185 | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۴ آبان
کد خبر: ۱۹۴۹۰

چرا گردشگری دریایی در شمال رشد نکرده

  حسینعلی قلی‌زاده-مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی|


اللَّهُ الَّذِی سَخَّرَ لَكُمُ الْبَحْرَ لِتَجْرِیَ الْفُلْكُ فِیهِ بِأَمْرِهِ وَلِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ ...(آیه ۱۲ سوره جاثیه)
 خداست آنکه برای شما دریا را مسخر گردانید تا کشتی به امر او (آسان) در آب جاری شود و از آن (به تجارت و سفر) از فضل خدا (روزی) طلبید و باشد که شکر نعمتش به جای آرید (ترجمه الهی قمشه‌ای)
سواحل جنوبی دریای کاسپین بهترین منطقه جغرافیایی توریستی بین کشورهای خاورمیانه و جهان اسلام است و هرساله بیش از ۱۰ میلیون گردشگر هموطن از استان‌های دیگر برای گردش به سواحل شمال کشور سفر می‌کنند. همچنین روند ورود گردشگران خارجی خصوصا کشورهای مسلمان منطقه به این سواحل هرساله رو به افزایش است.

 


در مقابل نزدیک به ۲۰ میلیون سکنه و گردشگر سواحل دریای کاسپین، امکانات موجود گردشگری ساحلی بسیار ضعیف و امکانات گردشگری دریایی خصوصا شناورهای تفریحی ایمن، نزدیک به صفر است.
از حدود ۴۴۰۰ كیلومتر خط ساحلی دریای کاسپین ۶۹۵ كیلومتر آن در روسیه، ۶۰۰ كیلومتر در جمهوری آذربایجان، ۸۲۰ كیلومتر در ایران، ۶۵۰ كیلومتر در تركمنستان و ۱۶۰۰ كیلومتر در قزاقستان واقع است.
جمعیت سه استان ساحلی شمال کشور طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعا ۷۷۳۱۰۰۰ نفر که علی‌القاعده در سال ۱۳۹۷ باید از ۸ میلیون فراتر رفته باشد. اکثر این جمعیت در مناطق ساحلی ساکن است.

 

 

مشکل کجاست؟
سواحل دریای کاسپین از دو مشکل اساسی و مرتبط به‌هم رنج می‌برد:
۱- مشکل مدیریتی ناشی از عدم آشنایی با موضوع، عدم درک صحیح در استفاده از موهبت الهی دریا و سواحل شمال و عدم اعتقاد مدیران مرتبط و یا بی‌توجهی به گردشگری دریایی (معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی در گذشته و حال کاملا با این بخش بیگانه بوده است).
۲- فقدان امکانات زیربنایی اولیه برای توسعه گردشگری دریایی که عمدتا ناشی از مشکل اول است.


در مورد مشکل اول نیاز به توضیح نیست که هنوز نگاه برخی مدیران اجرایی کشور و بعضی صاحبان تریبون به استفاده مردم از دریا، منفی و اساسا مخالف تفریحات از این نوع و استفاده بهداشتی از دریا هستند.
از طرف دیگر مدیریت اجرایی کشور، خصوصا دستگاه متولی گردشگری در تهیه و ارائه طرح‌های مناسب استفاده از سواحل شمال و دریا و فراخوان بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این صنعت، تقریبا در حد صفر بوده است.

 

چه اقدام هایی لازم است؟
دو اقدام اساسی باید صورت گیرد؛
۱- ایجاد زیرساخت‌های اولیه ساحلی (Infrastructures )
۲-  تأمین تسهیلات مناسب برای ایجاد روبناها، تأمین شناورها و تجهیزات ایمن دریایی (Superstructures)
در رابطه با بند یک، سازمان بنادر و دریانوردی در بنادر نوشهر و انزلی ترمینال‌های مسافری مناسبی ایجاد کرده که به دلیل نبود بازار مسافرت دریایی عملا بلااستفاده مانده است. این ترمینال‌ها می‌تواند با تأمین شناورهای تفریحی ایمن توسط بخش خصوصی، برای سفرهای دریایی تفریحی استفاده شود.


همچنین باتوجه به مطالعات انجام شده توسط سازمان بنادر و دریانوردی از جمله پروژه «حمد»، ایجاد حوضچه‌های ایمن برای شناورهای تفریحی در نقاط مختلف سواحل شمال، در دستور کار دولت قرار گیرد. همچنین ایجاد استخرهای ساحلی با استفاده از آب دریا با توجه به طوفانی شدن دریا در مدت محدود استفاده بهداشتی و تفریحی از آن (بیش از ۲۰ سال پیش پیشنهاد آن را به مسئولان محترم دادم) که نمونه آن در ساحل ساری ایجاد شده، اختصاص زمین ساحلی مناسب برای ایجاد مارینا باید در دستور کار جدی دولت قرار گیرد.

 


در رابطه با بند دوم، خوشبختانه سازمان بنادر و دریانوردی تسهیلات مناسبی خصوصا برای تأمین شناورهای ایمن مسافری (و تفریحی) درقالب وجوه اداره شده در نظر گرفته است که مشوق خوبی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این حوزه است.
علی‌ای‌حال اقدامات مثبت سازمان بنادر به تنهایی کافی نیست و با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در این بخش حاشیه سود بسیار پائینی دارد و احتمال زیان‌دهی آن بسیار بیشتر است، باید امتیازات بیشتری به سرمایه‌گذاری در این بخش داده شود.
نهایتا برای توسعه گردشگری دریایی، نیاز به عزم ملی مسئولان کشور است.

 


اینک که آقای اسلامی با تجربه استانداری استان ساحلی مازندران سکان هدایت وزارت راه‌وشهرسازی را برعهده گرفته‌اند، انتظار می‌رود جناب ایشان توجه ویژه‌ای به این مهم در برنامه‌های کاری خود داشته باشند و با حرکتی اساسی، مؤثر و اجرایی، این مهم را هم به عملکرد (باقیات الصالحات) خود در این وزارتخانه اضافه کنند. یک پیشنهاد اجرایی جهت تسریع در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های مناسب، ایجاد شورای‌عالی ترابری و گردشگری دریایی با عضویت وزارتخانه‌ها دستگاه‌های ذی‌ربط برای این مهم می‌تواند باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی