نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۷ آبان | Sunday 18 Nov 2018 | اِلأَحَّد ٩ ربيع الاول ١٤٤٠
پربیننده‌ترین:
شماره: 185 | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۴ آبان
کد خبر: ۱۹۴۹۵

توجه به نقش غالب حمل‌و‌نقل ضروری است

  حمزه علی‌بخشی|


۱- تجمیع وزارت راه و مسکن و شهرسازی، صرفا از منظر ساخت در یک اقدام شتابزده، ناپخته و غیرکارشناسی انجام شد. مع‌الوصف: «در سیاست‌های این وزارتخانه لاجرم به نقش غالب حمل‌ونقل باید توجه اساسی شود».
۲- به‌منظور جریان مستمر و مطلوب حمل‌ونقل در جاده‌های کشور، به نگهداری و بهسازی راه‌های موجود در اولویت توجه شود؛ ضمن اینکه نباید از احداث راه‌های جدید (برحسب تقاضای حمل‌ونقل) غافل بود (با وجود کمبود منابع مالی).

 


۳- توجه به اینکه در تجمیع وزارت راه‌وشهرسازی، قانون‌گذار تأکید داشته تا وظایف و اختیارات این وزارتخانه پس از تنقیح در کارگروه و تصویب هیئت وزیران، حداکثر سه ماه پس از ابلاغ قانون تشکیل وزارت راه‌وشهرسازی به مجلس ارائه شود که تابه‌حال تحقق نیافته، بنابراین به همین دلیل، ادامه فعالیت این وزارتخانه زیر سؤال است.
۴- زیربناهای حمل‌ونقل (راه‌ها، خطوط راه‌آهن، فرودگاه‌ها و بنادر تجاری) به‌منظور پاسخگویی به نیازهای حمل‌ونقل کشور احداث می‌شوند. بهره‌برداری از زیربناها در قالب بررسی وضعیت ناوگان و عملکردآن موضوعیت پیدا می‌کند.
۵- حمل‌ونقل از دو منظر ایجاد و گسترش زیربناها و بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده مورد بررسی قرار می‌گیرد. گستردگی شبکه زیربناها و میزان بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده نیز به وجود مدیریت کارآمد نیازمند است و برنامه‌ریزی در این بخش، مستلزم شناخت وضعیت موجود، واقعیت‌ها و پتانسیل‌هاست.

 


۶- حمل‌ونقل در قالب چهار زیربخش «هوا – دریا – ریل و جاده» فعالیت می‌کند و زیربناها متناسب با تقاضاهای حمل‌ونقل باید مدنظر قرار گیرند.
۷- برای توسعه متوازن زیربخش‌های حمل‌ونقل، لازم است با تعیین راهکارهای مشخص از درآمدهای بخش حمل‌ونقل، برای نگهداری و بهسازی برنامه‌های سایر زیربخش‌های حمل‌ونقل مساعدت شود.
۸- با توجه به سهم بالای ۹۰ درصدی حمل‌ونقل جاده‌ای، بالابودن سن ناوگان و خودمالکی و تک واحدی بودن از مشکلات اصلی حمل‌ونقل جاده‌ای است. ضمن اینکه بالابودن سن ناوگان در کلیه شقوق حمل‌ونقل به عنوان یک معضل شناخته شده، همچنان باقی است.

 


با توجه به نکات مورد اشاره، پیشنهادهای ذیل جهت استحضار تقدیم می‌شود:
۱ – حتی‌الامکان بررسی تشکیل وزارت حمل‌ونقل و تفکیک راه و ترابری، از راه‌وشهرسازی در دستور کار قرار گیرد.
۲ – طرح‌های در دست اجرا مورد بازنگری جدی قرار گرفته و طرح‌های غیر ضرور و فاقد توجیه و تقاضای حمل‌ونقلی (در تمامی مدها) با توجه به کمبود شدید منابع مالی، متوقف شوند.
۳ - «مدیریت منابع» به منظور توسعه متوازن زیربخش‌ها و بهره‌گیری از درآمد حمل‌ونقل، برای توزیع منابع مالی متناسب با نیازهای حمل‌ونقل اعمال شود.

 


۴ – بسته‌های حمایتی و مشوق‌های لازم برای ارائه تسهیلات در جهت نوسازی ناوگان عظیم و فرسوده حمل‌ونقل کشور تعیین و ارائه شود.
۵ – مشوق‌ها و حمایت‌های لازم برای ایجاد شرکت‌های حمل‌ونقل شناسنامه‌دار و توانمند کاهش سهم خودمالکی و تک واحدی در ترکیب ناوگان عمومی کشور انجام پذیرد.
۶ – توجه جدی به بخش خصوصی، به‌ویژه تشکل‌های وسیع انسجام یافته حمل‌ونقل کشور و واگذاری امور به آنان توصیه می‌شود.
۷ – فعال نمودن شورای عالی هماهنگی ترابری کشور و ادغام سایر شوراهای موازی و ناکارا در آن، به‌عنوان یک بازوی قوی و قدرتمند قانونی در وزارت راه‌وشهرسازی از انتظارات همیشگی کارشناسان حمل‌ونقل کشور است.

 


۸ – بازبینی در تیم همکاران وزارتخانه و سازمان‌های تابعه و انتخاب تیم اجرایی «مجرب و کاردان» از دیگر توقعات است. تأکید می‌شود که فرصت‌سوزی نشود.
انشاءا... خداوند به همه ما توفیق تشخیص وظیفه و سپس انجام آن را عنایت فرماید.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی