نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۹ مرداد | Tuesday 20 Aug 2019 | اِثَّلاثا ١٨ ذو الحجه ١٤٤٠
پربیننده‌ترین:
شماره: 194 | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۷ دي
کد خبر: ۲۰۱۳۰
محمداسلامی

توجه به TOD مسئولیت اجتماعی راه‌آهن

وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به توجه به شهرسازی ریل‌پایه در بازآفرینی فضای فوقانی راه‌آهن تهران-تبریز گفت: «با باززنده‌سازی بافت ناکارآمد شهری، زندگی به این بافت بازگشته و کیفیت زندگی افزایش خواهد یافت.» محمد اسلامی، وزیر راه‌وشهرسازی در حاشیه بازدید از نمایشگاه آثار برگزیده مسابقه بازآفرینی محور شهری تهران با موضوع طراحی فضای فوقانی نوین راه‌آهن تهران-‌تبریز (محور نیلوفری) با اشاره به اهمیت موضوع بازآفرینی شهری گفت: «زندگی محور اصلی نگاه و توجه وزارت راه‌وشهرسازی است، بنابراین باید شرایطی را فراهم کنیم و اطمینان داشته باشیم که سیاست‌ها، تصمیمات و اقدامات ما صرفا در راستای بهبود و ارتقای کیفیت زندگی است.»

 

او ادامه داد: «متأسفانه متأثر از غفلت‌هایی که وجود داشته، سطح کیفیت زندگی شهری و شهرنشینی تنزل پیدا کرده است و امروز با آسیب‌های گوناگونی که به‌صورت مخرب و پرسرعت آسایش جامعه را سلب می‌کند، مواجهیم.» اسلامی با اشاره به‌ضرورت بازآفرینی شهری برای بازگرداندن زندگی به بافت ناکارآمد شهری گفت: «آنچه شخصا به آن باور دارم، این است که ما باید ابتدا باززنده‌سازی شهری را انجام دهیم. شهرها و به‌خصوص محیط‌هایی که تاریخی هستند، صندوق خاطرات مردم هستند. اما آسیب‌ها و معضلات باعث فرسودگی، تخلیه و ترک محیط مسکونی می‌شوند.» او ادامه داد: «باید با سیاست‌های دقیق و درستی که امروز برای بازآفرینی اتخاذ شده، این باززنده‌سازی را انجام دهیم و از بارگزاری‌ها و فعالیت‌هایی که موجب می‌شود سکونت و فعالیت به‌صورت همگن در کنار همدیگر زندگی مطلوبی را برای مردم به وجود بیاورد، حمایت و پشتیبانی کنیم.»

 

تبدیل بافت ناکارآمد کنار ریل راه‌آهن به محیط دلنشین شهری
وزیر راه‌وشهرسازی در ادامه با اشاره به طراحی فضای فوقانی نوین راه‌آهن تهران-‌تبریز گفت: «طرحی که امروز در دستور کار است، این است که بازآفرینی یک محور شهری که مجاور راه‌آهن قرار دارد، انجام شود.» او ادامه داد:  «این طرح به حمل‌ونقل و شهرسازی ریل پایه که در وزارت راه‌وشهرسازی به دنبال آن هستیم و به معنی تلاقی سیستم حمل‌ونقل عمومی با زندگی ساده و روان شهری است، گره خورده است. این طرح باید بتواند مزاحمت بزرگی که وجود ریل در کنار زندگی مردم با همه مخاطرات و سلب آسایش‌ها رقم می‌زند را به معکوس آن یعنی محیطی دلپذیر که می‌تواند به مردم رفاه و نشاط دهد و در بهبود کیفیت زندگی آنها تأثیرگذار باشد، تبدیل کند.»

 

اسلامی با اشاره به مشارکت نهادهای مختلف در پیشبرد این طرح گفت: «این طرح با همت و پیشتازی شرکت راه‌آهن، مشارکت وزارت راه‌وشهرسازی و نقش مؤثر و محوری شهرداری تهران، انجام می‌شود و می‌تواند الگویی برای بازآفرینی هر آنجا که ضایعات شهری و شهرنشینی وجود دارد، باشد.» او افزود: «چنین تعاملاتی کمک می‌کند بتوانیم به جامعه نشان دهیم که به فکرشان هستیم، تصمیمات خردمندانه می‌گیریم و با بازآفرینی شهری شرایط جدیدی را برای سکونت و فعالیت آنها فراهم می‌کنیم.» اسلامی درنهایت توجه به مبحث TOD را بخشی از مسئولیت اجتماعی شرکت راه‌آهن دانست و گفت: «خیلی مهم است که راه‌آهن فقط به ریل و آهن فکر نکند و به مردم هم فکرکند و درواقع به مسئولیت اجتماعی توجه داشته باشد. امروز به‌شدت به ایستگاه راه‌آهن تبادلی و بحث TOD برای بهبود کیفیت زندگی شهری نیاز داریم. اگر نقش راه‌آهن در این حوزه مؤثر و کلیدی نباشد، این تغییرات به‌سرعت اتفاق نمی‌افتد.»

 

در بازدید از نمایشگاه آثار برگزیده مسابقه بازآفرینی محور شهری تهران با موضوع طراحی فضای فوقانی نوین راه‌آهن تهران-تبریز (محور نیلوفری) که در وزارت راه‌وشهرسازی برگزار شد، پیروز حناچی، شهردار تهران، محمد سعید ایزدی، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه‌وشهرسازی، هوشنگ عشایری، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و سعید محمدزاده، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، وزیر راه‌وشهرسازی را همراهی کردند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی