نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۷ چهارشنبه ۳ بهمن | Wednesday 23 Jan 2019 | اِلأَربِعا ١٦ جمادي الاولي ١٤٤٠
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 194 | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۷ دي
کد خبر: ۲۰۱۵۲
سالگرد سانچی فرا رسید

پرداخت بیمه سانچی منتظر چیست

یک سال از حادثه تلخ کشتی سانچی گذشت و همچنان برخی موضوعات این حادثه دریایی در هاله‌ای از ابهام پیچیده شده است. درحالی‌که بیمه این کشتی در لیست جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران است، همچنان پرداخت دیه و غرامت این شناور مسکوت مانده است. این در حالی است که پیش‌تر گفته می‌شد که با توجه به پوشش کامل بیمه سانچی، درصد زیادی از ضررهای مالی این حادثه جبران خواهد شد. درحالی‌که بهت عظیمی در بروز این حادثه فضای رسانه‌ای و عمومی را پر کرده بود، چراهای زیادی مطرح می‌شد؛ ازجمله اینکه چرا پرچم چنان بود و چنان نبود، چرا کشتی چینی حدفاصل را رعایت نکرد و... . توضیحات و حواشی هم هرروز بیشتر می‌شد، دراین‌بین اظهار نظرات زیادی هم مطرح شد.

 


هادی حق‌شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، نیز توضیحاتی از این دست مطرح کرد که چین، کره‌جنوبی و ژاپن از ابتدا مطابق استانداردها و کنوانسیون‌های بین‌المللی با تیم ما در شانگهای همکاری کردند؛ بااین‌حال حادثه این‌قدر عظیم بود که هیچ‌کس از سانچی نجات پیدا نکرد.
 او در توضیح اینکه چرا سانچی با پرچم‌های پاناما و لیبیا ترانزیت می‌کرد، گفت: «پاناما یا لیبیا یا برخی کشورهای دیگر دنیا هستند که خدمات زیادی به کشتی‌ها در خصوص ثبت کشتی می‌دهند. نه‌فقط ایران بلکه کشورهای دیگری هم هستند که برای استفاده از تسهیلات بیشتر، کشتی‌های خود را در پاناما ثبت می‌کنند. می‌شود گفت که حدودا یک‌چهارم کشتی‌های دنیا ثبت پاناما هستند. شاید به‌جرئت بتوان گفت که بیش از ۹۰ درصد از کشتی‌هایی که با پرچم پاناما حرکت می‌کنند متعلق به کشور پاناما نیستند بلکه متعلق به کشورهای دیگرند.

 


در کل بسیاری از کشورها به خاطر ملاحظات تجاری، بازرگانی و حرفه‌ای تمایل دارند کشتی خود را در پاناما ثبت کنند. اما برآورد حق‌شناس از خسارت این حادثه هم شنیدنی است: «این کشتی در زمان ساخت خود، قیمت خود را داشت. اما با توجه اینکه تاریخ ساخت کشتی «سانچی» سال ۲۰۰۸ بوده یعنی حدودا ۱۰ سال از عمرش می‌گذرد، الآن این کشتی یک قیمت دیگری دارد. این میزان را باید کارشناسان صنعت کشتی‌سازی بگویند. آنچه مربوط به محموله کشتی می‌شود، باید گفت که این محموله قیمت بین‌المللی دارد. قیمت کاندنسیت (میعانات گازی) امروز مشخص است ولی به نظر می‌رسد که مجموعه قیمت کشتی و محموله آن حدودا به یک‌صد میلیون دلار برسد. البته هم کشتی، هم محموله و هم تجهیزات کشتی به‌اصطلاح «از صفر تا صد» (به‌طور کامل) در پوشش کامل بیمه بود.»

 


 حق‌شناس توضیح داد که مذاکرات بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی صورت گرفته است. همه ما یعنی ایران و چین و کره‌جنوبی، ژاپن، پاناما و کشتی مقابلی که با نفتکش ما برخورد کرد و ثبت هنگ‌کنگ بود در این فرایند جزء ذی‌نفعان تلقی می‌شویم و بر اساس کنوانسیون‌های مختلف، ازجمله کنوانسیون جستجو و نجات دریایی (SAR)، کنوانسیون بین‌المللی نجات دریایی (SALVAGE) و کنوانسیون نایروبی (Nairobi Convention) و همچنین کنوانسیون بین‌المللی ایمنی جان اشخاص در دریا، سولاس (International Convention for the Safety of Life at Sea) متعهد به قواعد بین‌المللی هستیم. لذا از ابتدای روز یک‌شنبه (۱۴ ژانویه ۲۰۱۸) که اطفای حریق و امداد و نجات خدمه شکل گرفت، ام. آر. سی. سی. بندر شهید رجایی و بندرعباس با ام. آر. سی. سی. بندر شانگهای و سایر کشورها مذکور مرتبا تماس، ایمیل و مکاتبه داشت.

 

لذا فرایند حقوقی شکل کامل به خودش گرفته و ما تمام مکاتبات خود با کشوری که کشتی ما را ثبت کرده است، انجام دادیم. البته در این خصوص باید توضیح داد که پاناما بیش از هشت هزار کشتی دنیا را ثبت کرده است و چون روی کشتی ما پرچم پاناما بوده ما همه این پروسه‌ها را با دقت بررسی کردیم. هنوز جعبه سیاهی که از کشتی «سانچی» خارج شد، در چین است و طبق قواعد بین‌الملل باید در اختیار مالک واگذار شود. وقتی‌که این جعبه به دستمان برسد، ما بر اساس تمام کنوانسیون‌هایی که نام بردم، اطلاعات این جعبه را بررسی و علت سانحه «سانچی» را کشف خواهیم کرد.
اینگونه که عرض کردم، از صفر تا صد یعنی هم نیروی انسانی، هم کشتی، تجهیزات و محموله آن به‌طور کامل در پوشش بیمه بود؛ لذا غرامت از طریق سازمان‌های بیمه پرداخت خواهند شد. این در حالی است که سانچی ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی معادل یک‌میلیون بشکه نفت را حمل می‌کرد. باری که از جزیره خارک به مقصد کره‌جنوبی حرکت کرده بود.

 


به گفته مسئولان ایرانی محموله کشتی متعلق به شرکت هانوی کره‌جنوبی و ارزش آن ۶۰ میلیون دلار بوده که قبلا از طرف شرکت کره‌ای پرداخت شده بود. در مورد نحوه بیمه محموله کشتی سانچی طبق گفته رئیس‌کل وقت بیمه مرکزی ایران، ۳۰ درصد بیمه کشتی را شرکت‌های ایرانی (۲۰ درصد بیمه البرز، ۱۰ درصد بیمه ملت) برعهده دارند و ۷۰ درصد هم به عهده یک شرکت نروژی است. با توجه به اظهارات عبدالناصر همتی، رئیس‌کل وقت بیمه مرکزی ایران، با این حساب سهم بیمه البرز در جبران خسارت ۱۰ میلیون دلار و بیمه ملت ۵ میلیون دلار خواهد بود.

 


به گفته رئیس‌کل بیمه مرکزی ایران، بیمه محموله کشتی که حدودا دو برابر خود کشتی ارزش داشته است (حدود ۷۰ میلیون دلار) «احتمالا به عهده خریدار» است. اکثر کارشناسان کشتیرانی بر این عقیده هستند که در سوانح کشتیرانی هر دو طرف درصدی در بروز حادثه دارند و این امر پس از بازخوانی جعبه سیاه سانچی به‌وضوح مشخص خواهد شد.
در ابتدای امر از عدم همکاری چینی‌ها در امر مهار آتش‌سوزی و نجات خدمه کشتی سانچی بحث شد که بعدها به گفته مقامات ایرانی این مورد صحت نداشته و چینی‌ها از اولین روز حادثه همکاری لازم را در این مورد داشته‌اند...

 


حادثه در دریای شرقی چین و آب‌های سرزمینی این کشور رخ داده است. بروز انفجار پس از برخورد کشتی باری چینی دلیل عمده مرگ دریانوردان ایرانی بوده است. انفجار بیش از ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی به‌حدی بوده که امکان خاموش‌کردن زبانه‌های آتش را که تا ده‌ها متر طول داشته ناممکن کرد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی