نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۸ دوشنبه ۳۰ دي | Monday 20 Jan 2020 | اِلأِثنين ٢٤ جمادي الاولي ١٤٤١
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 195 | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۴ دي
کد خبر: ۲۰۱۸۵
تاریک و روشن بودجه پیشنهادی ۹۸ در گفتگو با سعید رسولی

درصدهایی که نقد نمی‌شوند

عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن می‌گوید که بودجه عمرانی راه‌آهن در لایحه بودجه ۹۸ نسبت به مصوبه سال جاری، ۱.۳ درصد رشد داشته است. سعید رسولی، در این رابطه گفت: «مجموع ردیف‌های متفرقه از ۸۸۷ میلیارد تومان در مصوبه بودجه ۹۷ با کاهش یک‌درصدی در لایحه بودجه سال آینده مواجه شده و به عدد ۷۸۸ میلیارد تومان رسیده است.» رسولی ادامه داد: «مجموع اعتبارات عمرانی که شامل: طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، ردیف‌های متفرقه و کمک ۳۰۰ میلیارد تومانی کمک زیان بخش مسافری، می‌شود با رشد ۱.۳ درصدی از هزار و ۹۸۲ میلیارد تومان به دو هزار و هشت میلیارد تومان افزایش یافته است.»

 

او درباره روند تصویب بودجه گفت: «در لایحه بودجه، پیشنهاد‌ها به سازمان برنامه‌وبودجه ارائه می‌شود و سازمان برنامه بر اساس منابع قابل‌وصول سالی که بودجه در آن تصویب می‌شود و بر اساس اولویت‌بندی، بودجه را اختصاص می‌دهد که از این جمله می‌توان به اسناد بالادستی مانند برنامه ششم یا سند چشم‌انداز اشاره کرد.» این عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن در پاسخ به این پرسش که آیا اینها همه انتظارات راه‌آهن بوده است، گفت: «الزاما همه تقاضاها امکان تصویب ندارند و مجلس هم بر اساس اختیاراتی که در قانون اساسی آمده، لایحه را بررسی و اصلاح می‌کند و با تأیید شورای نگهبان، مصوبه به قانون تبدیل می‌شود.»

 

این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن درباره بودجه تخصیصی به طرح تملک دارایی‌هایی سرمایه‌ای راه‌آهن (در پیوست شماره یک بودجه) گفت: «در سال ۹۲ بودجه عمرانی راه‌آهن ۸۳۹ میلیارد تومان مصوب بود که ۷۰ درصد آن تخصیص یافت؛ در سال ۹۳ بودجه عمرانی ۵۷۰ میلیارد تومان بود که ۶۸ درصد تخصیص یافت؛ در سال ۹۴ بودجه عمرانی ۷۶۷ میلیارد تومان بود که ۲۱۴ درصد (معادل هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان) تخصیص یافت؛ در سال ۹۵ این رقم ۸۷۹ میلیارد تومان بود که ۱۷۴ درصد آن تخصیص یافت؛ در سال ۹۶ این رقم ۱۵۸۲ میلیارد تومان بود که ۱۷۵ درصد آن تخصیص یافت؛ در سال ۹۷ این رقم هزار و ۹۵ میلیارد تومان بود که تاکنون ۱۰۶ درصد آن تخصیص یافته است و پیشنهاد سال ۹۸ نیز رقم هزار و ۱۶۱ میلیارد تومان است.»

 

رسولی درباره افزایش تخصیص این اعتبارات در سال ۹۴ توضیح داد: «سال ۹۴ ابزاری در بودجه ایجاد شد که مازاد بر رقم مصوب، اسناد خزانه و اوراق مشارکت بدهند.» او درباره جزئیات این ۱۸ طرح نیز توضیح داد: «چهار طرح از مجموع طرح‌های نگهداری که شامل حوزه‌های کاری شامل نگهداری خطوط و علائم‌اند، جزء طرح‌های مستمری هستند و بودجه آنها نظیر بودجه جاری لحاظ می‌شود.»  رسولی درباره ردیف‌های اعتبارات دیگری که برای راه‌آهن در نظر گرفته شده است نیز گفت: «از سال ۹۳ مقرر شد از محل عوارض گمرکی رقمی به راه‌آهن اختصاص یابد که مصوب سال ۹۳ رقم هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، مصوب سال ۹۴ رقم هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان، مصوب سال ۹۵ رقم هزار و ۲۱۵ میلیارد تومان، مصوب سال ۹۶ رقم ۴۵۰ میلیارد تومان و مصوب سال ۹۷ رقم ۳۷۰ میلیارد تومان است.»

 


تابه‌حال یارانه سوخت به راه‌آهن پرداخت نشده است
عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن ادامه داد: «در ماده ۷۰ قانون الحاق ۲ که سال ۹۳ تصویب شد، مقرر شد که از محل فروش گازوئیل ۱۰ درصد سهم راه‌آهن و ۱۰ درصد سهم سازمان راهداری در نظر گرفته شود که باید صرف توسعه حمل‌ونقل ریلی می‌شد. این رقم در سال ۹۴، ۶۴۰ میلیارد تومان بود؛ در سال ۹۵ میزان ۵۵۰ میلیارد تومان مصوب بود؛ رقم سال ۹۶ نیز ۶۸۰ میلیارد تومان به‌صورت مصوب و رقم سال ۹۷، ۴۸۰ میلیارد تومان رقم مصوب بود اما در عمل تخصیص نیافت.» عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن ادامه داد: «برای شرکت راه‌آهن و شرکت ساخت در برنامه حمل‌ونقل ریلی در لایحه ۹۸ نسبت به قانون بودجه ۹۷ رشد اعتبارات عمرانی داریم. رسولی تأکید کرد: «بنابراین طرح‌های پیوست حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای در بخش ریلی شرکت ساخت ۱۱ درصد رشد و در بخش جاده‌ای شرکت ساخت ۲۲ درصد رشد و سرجمع در لایحه ۹۸ نسبت به قانون بودجه امسال، ۱۸ درصد رشد برای شرکت ساخت و ۶ درصد کاهش برای سازمان راهداری داشته است.»

 

او افزود: «برای شرکت راه‌آهن در لایحه بودجه ۹۸ نسبت به قانون بودجه امسال در طرح‌های پیوست ۳ درصد رشد محقق شده است و در بخش درآمد گمرکی امسال نیز ۲۱.۸ درصد نسبت به پارسال و در طرح بهسازی ناوگان شبکه ریلی ماده ۷۰، ۴۶ درصد نسبت به بودجه امسال کاهش داشته‌ایم.» عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن تأکید کرد: «امسال در لایحه بودجه، زیان راه‌آهن دیده شد و در حمل مسافری به خاطر زیان شرکت‌های ریلی راه‌آهن تلاش کرد تا از محل اجاره لکوموتیوها و نگرفتن حق دسترسی و... شرکت‌ها، یارانه غیرمستقیم به آنها بپردازد.»

 

رسولی افزود: «سازمان برنامه‌وبودجه نیز پذیرفت که ۳۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه ۹۸ بابت کمک-زیان به راه‌آهن پرداخت شود تا به بخش مسافری تخصیص یابد.» او ضمن بیان این نکته که بخش ناوگان ریلی متناسب با بخش زیرساخت رشد نکرده، افزود: «ضرورت دارد به این حوزه نیز توجه خاصی داشته باشیم.» رسولی در ادامه خبر داد: «امروز اساس‌نامه پیشنهادی شرکت راه‌آهن برای شرکت قطارهای حومه‌ای در کمیسیون زیربنایی دولت و در کمیته تخصصی آن نهایی شد.» این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن درباره اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به شرکت‌های ریلی نیز گفت: «رئیس سازمان برنامه‌وبودجه با این موضوع موافقت اصولی دارد و در دستور کار است و منتظر سیاست‌های ارزی دولت هستیم.»

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی