نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲ خرداد | Thursday 23 May 2019 | اِلخَميس ١٨ رمضان ١٤٤٠
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 202 | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۰ اسفند
کد خبر: ۲۰۴۳۳
آسیب‌شناسی استفاده از پتانسیل توریسم دریایی

فقر مدیریتی؛ مشکل اصلی گردشگری دریایی

فرزین محمدی: به گفته کارشناسان، گردشگری دریایی در ایران با توجه به میزان خط ساحلی که کشور در شمال و بالأخص جنوب برخوردار است در کنار ظرفیت‌های تاریخی کشور پتانسیل جذب گردشگران خارجی و توسعه و رونق اقتصادی در حوزه گردشگری را افزایش می‌دهد. یکی از کارشناسان این حوزه معتقد است که فقر فرهنگی و مدیریتی در شناخت از حوزه گردشگری دریایی بزرگ‌ترین عامل در راه عدم توسعه این صنعت است و کارشناسی دیگر معتقد است: «مشکل اصلی در این حوزه تحریم‌ها نیست بلکه برخی از مسائل اخلاقی و شرعی باعث می‌شود که نتوان این حوزه را مانند کشورهای دیگر توسعه داد».

 

فقر فرهنگی در گردشگری دریایی
مریم سلیمانی، کارشناس حوزه گردشگری دریایی در گفتگو با هفته‌نامه «حمل‌ونقل» در خصوص شرایط کنونی گردشگری دریایی در کشور اظهار داشت: «متأسفانه بحث گردشگری دریایی در ایران علاوه بر نبود زیرساخت‌های لازم از نبود فرهنگ مناسب این نوع گردشگری نیز رنج می‌برد.»
او افزود: «در همه زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی در حوزه گردشگری معدنی  فقر وجود دارد که همین علت باعث می‌شود نتوان در این حوزه برنامه‌ریزی‌های سازمانی صحیح و کارشناسی شده انجام داد.»

 


سلیمانی با بیان اینکه گردشگری دریایی ریشه در فرهنگ دریایی دارد گفت: «حوزه دریایی کشور با مشکلاتی همچون نبود زیرساخت‌های لازم و شرکت‌های کشتی‌سازی ورشکسته دست‌وپنجه نرم می‌کند و تا زماینکه این مشکلات برطرف نشود نمی‌توان برنامه جامعی برای آن تدوین کرد.»
این کارشناس حوزه گردشگری دریایی افزود: «علاوه بر نبود زیرساخت‌های لازم و فرهنگ گردشگری دریایی، نبود ساختار نظام‌مند نیز گریبان‌گیر فعالیت‌ها در این حوزه شده است.»
او ادامه داد: «گردشگری دریایی پتانسیل توسعه و رونق اقتصادی را دارد اما درحال‌حاضر با به‌کارگیری چند فروند کشتی صرفا به رفع نیاز گردشگران می‌پردازند و از ظرفیت‌های دیگر آن غافل مانده‌اند.»

 


سلیمانی به تحریم‌های ایالات متحده اشاره کرد و گفت: «تنها در گردشگری دریایی است که می‌توان علاوه بر درآمدزایی به بازتعریف چهره ایران در مقابل تبلیغات سوء آمریکا پرداخت.»
او افزود: «با جذب گردشگران داخلی در حوزه دریایی می‌توان به جذب گردشگران خارجی و ارزآوری نیز پرداخت چراکه گردشگران داخلی بسیار سخت‌پسند هستند که با فراهم‌آوردن زمینه‌های لازم برای پاسخگویی به نیاز آنان می‌توان سطح گردشگری دریایی را به استاندارهای جهانی نزدیک کرد.»

 


سلیمانی با بیان اینکه دولتمردان هیچ شناختی از حوزه دریایی ندارند عنوان کرد: «مقام معظم رهبری به توسعه اقتصادی دریامحور اشاره کردند اما دستگاه‌های اجرایی در این حوزه هیچ تخصص و شناختی ندارند و از متخصصان این حوزه نیز غافل شده‌اند.»
او افزود: «درحال‌حاضر شاهد رونق و سرمایه‌گذاری گردشگری در حوزه‌های سلامت و زیارت هستیم اما در گردشگری دریایی که توانایی ارزآوری و اشتغال‌زایی بیشتری دارد هیچ‌گونه نقشه راه و سند راهبردی تبیین نشده است.»

 


سلیمانی گفت: «با ارائه برنامه‌های توسعه‌ای و تبیین سند راهبردی در گردشگری دریایی می‌توان به جذب سرمایه‌گذاری در این حوزه پرداخت و طبعا نتیجه‌ای جز توسعه در این حوزه نخواهد داشت.»
او عنوان کرد: «ایران با توجه به میزان سواحلی که در جنوب و شمال کشور دارد از ظرفیت بسیار بالایی در این حوزه برخوردار است که اگر در زمان مناسب به این امر پرداخته نشود کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس تمامی این حوزه را به انحصار درخواهند آورد.»

 

۲۰ میلیون گردشگر دریایی در سال ۹۷
هادی حق‌شناس، عضو هیئت‌مدیره سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با هفته‌نامه «حمل‌ونقل» در خصوص وضعیت کنونی گردشگری دریایی اظهار داشت: «بر اساس آمارها در طول سال جاری حدود ۲۰ میلیون نفر در دریاهای شمال و جنوب کشور گردشگری دریایی انجام داده‌اند.»
او افزود: «در تعطیلات ۲۲ بهمن نزدیک به ۱۵ هزار نفر در سواحل هرمز و قشم گردشگری داشته‌ایم اما در شمال کشور این میزان بسیار کمتر است.»
حق‌شناس ادامه داد: «در دریای خزر به دلیل اینکه کشور از مرز آبی کمتری نسبت به جنوب برخوردار است، جابه‌جایی از طریق راه‌های آبی رونق نداشته و مسافران سعی می‌کنند بیشتر از سامانه جاده‌ای استفاده کنند.»

 


این عضو هیئت‌مدیره سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در ایام تعطیل ترافیک‌های کیلومتری برای سفرهای دریایی ایجاد می‌شود گفت: «با توجه به حجم مسافران دریایی که در سال‌های جاری صورت گرفته باید زیرساخت‌ها و ناوگان دریایی کشور مجهز شود که توان پاسخگویی به نیاز مسافران وجود داشته باشد.» حق‌شناس با بیان اینکه بسیاری از مردم تقاضا دارند که شب را در کشتی و روی دریا بگذرانند گفت: «برخی از کشتی‌ها در بندر شهید باهنر از این قابلیت برخوردار هستند اما باید تلاش کرد که مشکلی برای تأمین این نیاز گردشگران نباشد که در همین راستا سازمان بنادر و دریانوردی در حال تلاش برای خرید چند فروند کشتی کروز تفریحی است.»

 


او در خصوص مشکلاتی که تحریم‌ها برای حوزه گردشگری دریایی ایجاد کرده‌اند اظهار داشت: «مشکل اصلی در این حوزه تحریم‌ها نیست بلکه برخی از مسائل اخلاقی و شرعی در این حوزه باعث می‌شود که نتوان این حوزه را مانند کشورهای دیگر توسعه داد.» حق‌شناس گفت: «ظرفیت گردشگری دریایی در ایران به‌درستی مطالعه و شناخته نشده و به نظر می‌رسد که این پتانسیل بالقوه هنوز بالفعل نشده است.» او گفت: «جلساتی با سازمان میراث فرهنگی کشور تشکیل‌شده که بتوان به تدوین نقشه راهی برای توسعه گردشگری به جمع‌بندی رسید و امید است که در سال‌های آینده نتایج قابل‌قبولی از تدوین این نقشه راه به دست آید.»

 

آغاز فروش الکترونیکی سفرهای دریایی
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اعلام ثبت رکورد جدید در سفرهای دریایی در بهمن امسال از آغاز فروش الکترونیکی و اینترنتی سفرهای دریایی به جزایر استان برای نوروز ۹۸ خبر داد و گفت: «ظرفیت سالانه بندر شهید حقانی ۱۲ میلیون نفر-سفر است.»
الله‌مراد عفیفی‌پور، دبیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان همچنین از ثبت رکورد جدید در سفرهای دریایی در بهمن‌ماه سال جاری خبر داده و اظهار داشت: «با توجه به اینکه ظرفیت سالانه بندر شهید حقانی ۱۲ میلیون نفر سفر است، فروش الکترونیکی و اینترنتی سفرهای دریایی به جزایر استان هرمزگان در نوروز ۹۸ آغاز خواهد شد.»

 


 او با بیان اینکه عملیاتی زیرساختی برای توسعه گردشگری صورت گرفته گفت: «در سال ۹۶ در ۹ نقطه استان هرمزگان اسکله‌های شناور ساخته و نصب شد و در نوروز ۹۸ مجموعا ۱۳ نقطه دیگر به عنوان اسکله‌های تفریحی به عنوان زیرساخت آماده ارائه خدمات به گردشگران در استان هرمزگان خواهد بود.»
عفیفی‌پور با بیان اینکه در تعطیلات دهه فجر بیش از یک میلیون نفر سفر دریایی و بیش از ۵۷۰ هزار تردد خودرویی به جزایر استان هرمزگان صورت گرفته گفت: «در برخی روزها حتی تا بیش از دو برابر ظرفیت جزیره هرمز گردشگر وارد این منطقه شده که نشان از ظرفیت بالای گردشگری دریایی در جنوب کشور دارد.»

 


عفیفی‌ پور در خصوص قیمت‌گذاری سفرهای دریایی گفت: «سازمان بنادر هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت نرخ بلیت سفرهای دریایی ندارد و این سازمان در قیمت‌گذاری حمل خودرو، عوارض ورود به مناطق آزاد، سال ساخت خودروهایی که به مناطق آزاد وارد می‌شوند و میزان ماندگاری این خودروها در مناطق هیچ دخل و تصرفی ندارد.»
عفیفی‌پور با بیان اینکه تعرفه‌های سازمان بنادر و دریانوردی نزدیک به صفر است عنوان کرد: «با توجه به ۱۲ مسیری که گردشگری دریایی در استان هرمزگان وجود دارد، ظرفیت حمل خودرو در مسیرهای دریایی ۳۰۰۰ خودرو است و تاکنون بیش از ۵۷۰۰ صندلی برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است.»

 


او به سفرهای دریایی بین‌المللی از استان هرمزگان اشاره کرد و گفت: «دو مسیر بین‌المللی از بندر شهید باهنر به امارات و از بندر بهمن قشم به عمان وجود دارد که تعداد سفرهای دریایی به عمان اندک و سفرهای دریایی از بندر باهنر به امارات در هر هفته به میزان سه سفر انجام می‌شود.»
عفیفی‌پور در خصوص تأمین سوخت کشتی‌های تفریحی اظهار داشت: «شناورهایی که در مسیرهای داخلی تردد می‌کنند مشکلی برای سوخت تأمینی ندارند چراکه در این سفرها شرکت پخش فرآورده‌های نفتی بر اساس فرمولی میزان سوخت موردنیاز شناورها را محاسبه کرده و در اختیار آنها قرار می‌دهد.»

 


او با یادآوری اینکه سفرهای خارجی دریایی توسط کشتی سانی که بر اساس فرمول‌های شرکت پخش سوخت دریافت می‌کند، انجام می‌شود گفت: «تشکیل تورهای دریایی بر عهده سازمان میراث فرهنگی است اما امکانات آن توسط سازمان بنادر فراهم شده است.»
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان درباره فروش بلیت الکترونیکی بلیت شناورها در نوروز ۹۸ تصریح کرد: «هم‌اکنون در جزیره قشم، هرمز و بندر شهید حقانی امکان خرید الکترونیکی بلیت وجود دارد که این خرید از طریق سایت سازمان بنادر امکان‌پذیر است و هم‌اکنون نیز امکان خرید برای مردم وجود دارد.»

 

آبادان، میزبان گردشگران دریایی در نوروز ۹۸
درعین‌حال جمال عامری‌نسب مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان آبادان نیز از ایجاد پایلوتی گردشگری در مسیر ساحلی چوئبده و اروندکار و تشکیل ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی در این حوزه خبر داده است.
عامری‌نسب ادامه داد: «قایق‌های موتوری و کشتی‌های تفریحی در کل مسیر ساحلی چوئبده و اروندکنار در کنار اسکله‌های تفریحی قرار می‌گیرند که پاسخگوی نیاز گردشگران آبی و دریایی در ایام نوروز باشند.»

 


او با بیان اینکه در آب‌های ساحلی شهرستان آبادان بیش از ۵۰ فروند لنج تفریحی و ۳۰۰ فروند قایق تفریحی به مسافران خدمات‌رسانی می‌کنند گفت: «در ایام نوروز متناسب با نیاز گردشگران از این کشتی‌ها و قایق‌ها در آب‌های آبادان استفاده خواهد شد که درحال‌حاضر یک فروند شناور باری جهت استفاده تفریحی در نوروز در حال آماده‌سازی است.»

 


عامری‌‌نسب به خرید دو فروند کشتی تفریحی با ظرفیت بیش از ۷۰ نفر گردشگر توسط بخش خصوصی جهت به‌کارگیری در آب‌های آبادان اشاره کرد و گفت: «این دو فروند در نوروز ۹۸ رسما کار خود را آغاز خواهند کرد و پس از ایام تعطیلات نوروز نیز به‌طور دائمی در آب‌های آبادان به گردشگران خدمات ارائه خواهند داد.» مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان آبادان از تعاملات صورت گرفته با مسئولان شهرستان خرمشهر خبر داد و گفت: «با اقدامات صورت گرفته امید است که گردشگری آبی از مسیر کارون در خرمشهر آغاز و درنهایت در بهمن‌شیر و اروندرود به اتمام برسد که گردشگران در سفرهای آبی از حوزه رودخانه‌های شهرستان‌های مختلف استان خوزستان دیدن کنند.»

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی