نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۹ مرداد | Tuesday 20 Aug 2019 | اِثَّلاثا ١٨ ذو الحجه ١٤٤٠
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 210 | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۰ خرداد
کد خبر: ۲۰۷۴۱
در گفت‌وگوی «حمل‌ونقل» با مجتهد سلیمانی تشریح شد:

ترانزیت ترکیبی جای پای ریل را محکم می‌کند

جواد هاشمی|

قرارگرفتن در مسیر تاریخی جاده ابریشم ایران را از گذشته‌ای دور به بخشی جدانشدنی از چهارراه اتصال جهان به یکدیگر تبدیل کرده بود، موقعیتی که در دنیای مدرن، نه‌تنها اهمیت خود را از دست نداده که حتی در دوران پر اهمیت شدن ترانزیت، موقعیت جغرافیایی را به یک برگ برنده اقتصادی تبدیل کرده است.


در سال‌های آغاز به کار دولت روحانی و هم‌زمان با تلاش برای گشایش درهای کشور و بهبود روابط با کشورهای مختلف جهان، بار دیگر ترانزیت به‌عنوان یک اولویت اقتصادی جدی مطرح شد. وزارت راه‌وشهرسازی در سال‌های ابتدایی دولت یازدهم، تلاش کرد با برنامه‌ریزی برای بهبود روابط با کشورهای همسایه و افزایش سطح زیرساختی ترانزیتی کشور، شانس حضور در این عرصه را بالا ببرد و به دنبال آن راه را برای افزایش درآمد کشور از این محل باز کند.


اما با وجود این برنامه‌ریزی‌ها، بازگشت تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا باعث شد ایران در همکاری اقتصادی با شرکای منطقه‌ای خود چالش‌های جدیدی را تجربه کند و امروز این سؤال به وجود آمده که در فضای تحریم‌ها، آینده ترانزیتی ایران چه خواهد شد. موضوعی که «حمل‌ونقل» در گفت‌وگو با مجتهد سلیمانی، کارشناس عرصه ترانزیت، بررسی کرده که دوره‌ای طولانی در این زمینه وزارت راه‌وشهرسازی فعالیت کرده است.

 

میزان اهمیت ترانزیت برای اقتصاد ایران و نقش کشور در ترانزیت منطقه را چگونه می‌توان ارزیابی کرد؟
ایران از گذشته با توجه به موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد، نقشی جدی و حیاتی در اتصال نقاط مختلف دنیا بازی کرده است. حتی امروز و با وجود گسترش چشمگیر امکانات حمل‌ونقل همچنان ایران اهمیتی قابل‌توجه دارد. برای مثال، کشورهای آسیای میانه برای دسترسی به دریاهای آزاد و کشورهای اروپای شرقی برای رسیدن به اقیانوس هند باید از خاک ایران استفاده کنند و همچنان برای رسیدن شرق به غرب، عبور از ایران یکی از بهترین گزینه‌های موجود است. در چنین فضایی قطعاً ترانزیت برای اقتصاد ایران نقشی جدی و مهم خواهد داشت.

 

در فضای گسترش تحریم‌هایی که هدفش کاهش درآمدهای ارزی ایران است تا چه حد می‌توان روی ترانزیت حساب باز کرد؟
واقعیت این است که با توجه به ساختار اقتصاد ایران، اینکه توقع داشته باشیم ترانزیت بتواند بخش زیادی از کمبودها را جبران کند، چندان واقعی نیست، اما ترانزیت می‌تواند در دو حوزه مختلف تأثیر خود را نشان دهد. از سویی، ترانزیت به معنای آن است که ارتباط اقتصادی ایران با بسیاری از کشورها برقرار است و تردد محموله‌ها به شکل امن، یعنی ایران ازنظر اقتصادی و سیاسی ثباتی قابل‌قبول دارد. از سوی دیگر، درآمد حاصل از ترانزیت می‌تواند صرف بهبود زیرساخت‌ها و افزایش سطح بهره‌وری حمل‌ونقل کشور شود.

 

زیرساخت‌های حمل‌ونقل ایران امروز چه ظرفیت و بستری برای گسترش ترانزیت کشور به وجود آورده‌اند؟
با آنکه در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در حوزه زیرساخت‌های حمل‌ونقل انجام شده و از بهبود شرایط جاده‌ای گرفته تا افزایش فضای تحت پوشش شبکه‌ ریلی، اقدامات مفیدی انجام شده است، اگر ما بخواهیم نام خود را به‌عنوان هاب ترانزیتی منطقه مطرح کنیم، باید شرایط را در بسیاری از دیگر حوزه‌ها بهبود دهیم. ورود به عرصه‌هایی همچون حمل‌ونقل سریع‌السیر یا حمل‌ونقل ترکیبی بخشی از این اقدامات است.

 

چرا با وجود عمر طولانی ترانزیت در ایران، هنوز ابهام‌هایی در حوزه زیرساخت‌ها و امکانات ترانزیتی وجود دارد؟ این حوزه به تحول نیاز دارد؟
در دنیای امروز، سرعت عمل در تصمیم‌گیری و اجرای تصمیمات بیشترین اهمیت را دارد و در این حوزه یکپارچگی نهادی که در عرصه ترانزیت فعالیت می‌کند، اهمیت زیادی دارد.

 

با وجود گستردگی اختیارات وزارت راه‌وشهرسازی، آیا هنوز نیاز به یکپارچه‌سازی وجود دارد؟
امروز وزارت راه‌وشهرسازی اختیارات خوبی دارد و بسیاری از نهادهای تصمیم‌گیر در این عرصه در این وزارتخانه تجمیع شده‌اند. جدای از آن، شورای عالی ترابری نیز از سال‌ها پیش فعال بوده و اقدامات خوبی را در این بخش انجام داده است، اما همچنان در کنار این وزارتخانه بخش‌های دیگر مانند گمرک یا دیگر سازمان‌ها فعال‌اند که بخشی از امر ترانزیت به آنها مربوط می‌شود که در یک ساختار قرار ندارند و شاید یکپارچه‌سازی آنها بتواند به این فرایند کمک کند.


جایگاه ایران در شیوه‌های نوین ترانزیتی چقدر تعریف شده است؟ آیا ما توانسته‌ایم در عرصه‌هایی مانند حمل‌ونقل ریلی خود را معرفی کنیم؟
آنچه در عرصه ترانزیت بیشترین اهمیت را دارد، مزیت نسبی کشورها و ارائه شرایطی است که می‌تواند صاحبان ترانزیت را برای استفاده از ظرفیت یک کشور وسوسه کند. در چنین بستری، افزایش گزینه‌ها و انتخاب‌ها مانند ارائه پیشنهاد خطوط ریلی گزینه‌ای کمک‌کننده خواهد بود.

 

در صورت ارائه این پیشنهاد آیا شبکه ریلی ایران توان ارائه خدمات در این سطح را دارد؟
با آنکه در ایران طرح‌های زیادی در دستور کار قرار گرفته و اجرایی شده است، ریل ما راهی طولانی تا رقابت با دیگر شیوه‌ها دارد. با ‌وجود این، اتصال به خطوط مرزی یا نقش‌آفرینی در مسیرهای ترانزیت ترکیبی می‌تواند جای پای ریل در این بخش را محکم کند. 
آنچه بیشترین اهمیت را دارد، بسیج تمام امکانات در مسیر افزایش ظرفیت ترانزیتی ایران است و در شرایط تحریم، قطعاً ما باید تلاش کنیم گزینه‌هایی ارائه کنیم که رقبای منطقه‌ای ما نتوانند در آن حوزه رقابت کنند و در این بخش، قرارگرفتن توان دریاها، جاده‌ها و خطوط ریلی در کنار یکدیگر اهمیت زیادی خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی