نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۷ خرداد | Monday 17 Jun 2019 | اِلأِثنين ١٣ شوال ١٤٤٠
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 210 | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۰ خرداد
کد خبر: ۲۰۷۴۴
محمد اسلامی در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت حمل‌ونقل ریلی:

حوزه ریلی نیازمند تحول است

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت حمل‌ونقل ریلی اظهار داشت: در طول سال‌های پس از انقلاب به دلایلی از توسعه ریلی غفلت کردیم، اما در سال‌های اخیر توجه بیشتری به صنعت حمل‌ونقل ریلی شد و زیرساخت‌های ریلی گسترش یافت. در این راستا نرخ بهره‌مندی مردم از ظرفیت ریلی رو به رشد است. اسلامی در صحبت‌هایش گفت: به زودی شرکت قطارهای حومه‌ای رونمایی می‌شود و در این شرکت با مشارکت بخش خصوصی و شهرداری‌ها باید بتواند سهم قابل ملاحظه‌ای در حمل‌ونقل شهری و حومه‌ای ایفا کند.

 

او افزود: برای توسعه ریلی باید صنایع ریلی شکوفا شود، ما دوران محرومیت صنایع ریلی طولانی‌ای داشتیم و امروز باید این صنایع فعال‌تر شوند و گسترش تولید داخل و تولید رقابت‌پذیر در دستور کار باشد. اسلامی ادامه داد: در ۲۷ اسفند سال ۹۷ با مساعدت رئیس برنامه‌وبودجه از محل تبصره ۱۸ تفاهم‌نامه‌ای امضا شد که ۲ هزار میلیارد تومان برای تولید رقابت‌پذیر و تولید داخل در حوزه ریلی اختصاص یافت و ۹ شرکت سازنده در حوزه لکوموتیو و واگن و ۱۶ شرکت بهره‌بردار از محل تبصره ۱۸ از این محل پشتیبانی شدند.

 

او ادامه داد: استفاده از فرصت بازار سرمایه در این حوزه ضروری است، بازار سرمایه در مقایسه با تسهیلات بانکی هزینه‌های کمتری دارد و روند آن سهل‌تر است. اسلامی همچنین به لزوم تحول در فرهنگ سازمانی و رفتاری راه‌آهن تأکید کرد و گفت: باید قابلیت عملکردی راه‌آهن را گسترش دهیم و با افزایش بهره‌وری، مردم برای استفاده از ریل تشویق شوند. اسلامی در ادامه صحبت‌هایش افزود: ما نیاز داریم وارد حوزه قطارهای پرسرعت شویم، ما باید تراز کشور خود را برای موبیلتی ارتقاء دهیم و زیرساخت‌های خود را در مسیر توسعه با این هدف اصلاح کنیم.

او همچنین با تأکید بر لزوم توجه به بخش خصوصی اضافه کرد: نیاز داریم بازدهی سرمایه برای بخش خصوصی به گونه‌ای ایجاد شود که مزیت رقابتی رخ دهد و بخش خصوصی فعال کار کند. وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: به زودی شرکت قطارهای حومه‌ای رونمایی می‌شود، این شرکت با مشارکت بخش خصوصی و شهرداری‌ها باید بتواند سهم قابل ملاحظه‌ای که در حمل‌ونقل شهری و حومه‌ای در قانون تعریف شده است بر عهده بگیرد تا ترافیک‌های سنگین در شهرهای بزرگ نظیر پایتخت کاهش یابند و با توسعه قطارهای حومه‌ای،‌ شبکه مویرگی حمل‌ونقل در حومه شهرهای بزرگ پایه‌گذاری شوند.

 

وزیر راه و شهرسازی، به موضوع تولید ریل در داخل اشاره کرد و گفت: تولید ریل ملی از سوی شرکت‌های فولادی آغاز شده؛ هر چند مطالعات ساخت ریل در داخل ۱۰ تا ۱۵ سال طول کشید؛ اما شرکت‌های فولادی ما از شرکت راه‌آهن و شرکت ساخت سفارش تولید گرفتند. او همچنین در بخش دیگر صحبت‌های خود تأکید کرد: می‌توانیم با استفاده از سرمایه بخش خصوصی مزیت رقابتی را افزایش دهیم و قیمت‌گذاری و پرداخت یارانه را کاهش دهیم تا از طرفی کیفیت و قابلیت عملکرد راه‌آهن مورد انتخاب مردم باشد که لازمه این کار این است که این موضوع پایه‌گذاری شود.

 

وزیر راه و شهرسازی از تأسیس اساسنامه شرکت حمل‌ونقل حومه‌ای خبر داد و افزود: این شرکت باید با کمک شهرداری‌ها سهم حمل‌ونقل شهری به‌خصوص در کلان‌شهرها به دست آورد. او اضافه کرد: با تأسیس این شرکت و توسعه ریل شهری رونق تولید در صنایع ریلی را به دنبال خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی