نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۹ مرداد | Tuesday 20 Aug 2019 | اِثَّلاثا ١٨ ذو الحجه ١٤٤٠
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 214 | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۷ تير
کد خبر: ۲۰۹۰۰

الو حمل‌ونقل

بررسی پیام‌هایی که رانندگان در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، نشان می‌دهد که آنان همچنان با مشکلاتی همچون عدم به‌روزرسانی روش محاسبه کرایه‌ها بر اساس تن-کیلومتر، افزایش هزینه‌های نگهداری ناوگان، عدم همخوانی کرایه‌ها با هزینه‌ها، بالابودن مبلغ کمیسیون‌های پرداختی به شرکت‌ها و...  مواجه هستند که این مشکلات موجب نارضایتی آنان شده است.
تعدادی از مهم‌ترین پیام‌هایی که رانندگان در مورد مشکلات خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، در ادامه آمده است:

 

خداداد: اولویت‌بندی مشکلات صنفی رانندگان و کامیونداران موجب ایجاد روزنه برای حل مشکلات موجود در این صنف می‌شود و موضوعاتی که اکنون بیش از هر چیز دیگری در اولویت قرار دارند نیز شامل همخوانی دخل‌وخرج یک راننده و یا کامیوندار، اجرای صحیح و کامل و به‌دوراز اجرای سلیقه‌ای قانون، به‌روزرسانی و اجرای درست تن-کیلومتر و نیز سروسامان دادن به سالن‌های اعلان بار پایانه‌ها برای عدالت در توزیع بار زیر نظر انجمن صنفی کامیونداران و رانندگان است.

 

اما در مورد چگونگی به‌روزرسانی تن-کیلومتر باید گفت، محاسبه واقعی قیمت هزینه‌های نگهداری ناوگان و نرخ‌های تحمیلی بر هزینه‌ها کمک شایانی به‌روزرسانی نرخ کرایه حمل بر اساس تن-کیلومتر خواهد کرد. نرخ هزینه‌ها در این چند ماه اخیر رشد صعودی و فزاینده‌ای نسبت به نرخ کرایه و درآمد رانندگان و کامیونداران داشته است به‌گونه‌ای که نرخ دستمزدهای تعمیرکاران صنعتی ناوگان و خدمات‌دهی آنها بی‌مهابا افزایش یافته و این امر به علت افزایش پرداخت نرخ بیمه کارگران تعمیرگاه‌های صنعتی کامیون و نشانگر این مطلب است که هزینه نگهداری یک کامیون و تأمین حداقل نیازها و خدمات آن سرسام‌آور شده است.

 

مجموع این موارد نیاز جدی و فوری به بهروزرسانی تن‌-کیلومتر و اجرای یک سیاست حمایتی به‌خصوص از قشر آسیب‌پذیر راننده را نشان می‌دهد و این در حالی است که از چند ماه پیش و بعد از نوسان پیش‌آمده در قیمت‌های بازار لوازم و لاستیک و... سیاست حمایتی جدی در این مورد به اجرا گذاشته نشده است.

 

نوید: چگونه ممکن است مسئولان دولتی و صنفی صورت‌جلسه تن-کیلومتر را تصویب، تأیید و امضا کنند اما پیگیر عملی‌شدن آن نباشند؟ این موضوع نشان می‌دهد که رانندگان به قول و قرارهای شفاهی مسئولان اصلاً نباید دل‌خوش کنند.

 

حامد: برای اجرایی‌شدن هرچه بهتر و بیشتر تن-کیلومتر باید انجمن‌ها در هر شهری و کانون‌ها در سطح کشور از قبل هماهنگی‌های لازم را انجام دهند تا یکسان‌سازی تعرفه البته با توجه به شیب جاده، ترافیک جاده و سایر عوامل لحاظ شود به‌نحوی‌که حمل بار در مسیر برگشت برای راننده صرفه اقتصادی داشته باشد و با انگیزه بابت بارگیری برای برگشت وقت بگذارد نه اینکه کرایه رفت ۳ میلیون تومان باشد و در برگشت به خاطر
۶۰۰ هزار تومان کرایه معطل بشود. موضوع اطلاع‌رسانی بار در مقصد و اینکه چطور باید این موضوع به یک راننده اطلاع داده شود هم بسیار مهم است؟ خیلی از شهرها فاقد سالن اعلان بار هستند و رانندگان حتی از نرخ تعرفه آن شهر و نحوه محاسبه کمیسیون آگاهی ندارند.

 

سلیم: مشکلات موجود و ادامه‌دار در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای کالا نشان می‌دهد باید برای منافع کشور و حمایت از تولیدکنندگان شیوه بارنامه‌نویسی تغییر  یافته و دست دلالان هم از جیب رانندگان کوتاه شود.

 

پویان: درحالی‌که یک راننده فقط باید مسئولیت حمل محموله را به عهده داشته و تمرکزش بر رانندگی و جاده باشد اما شرایط اقتصادی و وضعیت حمل‌ونقل در کشور ما به‌گونه‌ای شده است که رانندگان کارهای مربوط به آپاراتی، تعویض‌روغنی، مکانیک و مهار بار و خلاصه هر کاری که با کامیون سروکار دارد را هم به‌اجبار باید انجام بدهند.

 

درحالی‌که برای هرکدام از این خدمات باید شخص مشخصی تعیین شده باشد. راننده حرفه‌ای وظیفه‌اش فقط رانندگی و دقت در آن و تمرکز روی جاده در یک فاصله زمان مشخص است نه اینکه به‌جای آپاراتی و یا تعویض‌روغنی و یا غیره هم کار کند. واقعاً در حمل‌ونقل جاده‌ای کشور ما هیچ‌چیزی به‌طور درست در جای خودش قرار نگرفته  و این موضوع یکی از دلایل وضعیت نامطلوب حمل‌ونقل جاده‌ای است.

 

علیرضا: سهمیه تنخواهی که طی ماه گذشته به کارت سوخت ناوگان باری اضافه شده بود کاهش پیدا کرد، واقعاً جای سؤال دارد که مسئولان چرا این‌قدر به‌سرعت دستورات خود را زیر پا می‌گذارند و یا تغییر می‌دهند. هنوز امضای پای چند بخشنامه  قبلی در مورد سوخت خشک نشده که دستور تغییر داده شده است. در چنین شرایطی راننده  به چه جرئتی بارگیری کند؟ به چه جرئتی خودش را به جاده و بیابان بسپارد؟ با چه جرئتی برای آینده خودش تصمیم بگیرد؟ تا چند روز پیش کارت سوخت  ۱۳۰۰۰ و اندی لیتر  شارژ می‌شد کمی بعد به ۷۴۰۰ تقلیل داده شده است.

 

مجتبی: گویا مشکلات رانندگان تمامی ندارد. مدتی پیش یک باربری بابت بار لوله سدید تهران به سیرجان مبلغ ۳ میلیون تومان کرایه گرفته و به راننده  یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان آن را پرداخت کرده است. همچنین کافی است یک نفر به‌طور نامحسوس در کنار در خروجی پایانه تهران بماند و بارنامه‌ها را کنترل کند تا متوجه شود اکثریت بارنامه‌ها بیانگر دریافت کمیسیون اضافه از رانندگان است.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی