نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۸ دوشنبه ۳۰ دي | Monday 20 Jan 2020 | اِلأِثنين ٢٤ جمادي الاولي ١٤٤١
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 225 | ۱۳۹۸ دوشنبه ۸ مهر
کد خبر: ۲۱۳۴۶

الو حمل‌و‌نقل

بررسی پیام‌هایی که رانندگان و کامیونداران طی هفته گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، نشان می‌دهد آنان درگیر چالش جدیدی به‌نام بیمه تکمیلی رانندگان شده‌اند و توافقی که در این زمینه بین مسئولان صنفی مرتبط صورت گرفته، نتوانسته است رضایت خاطر آنان را کسب کند.

 

از دیگر مشکلات آن آنکه مشکل جدیدی نیست دریافت کمیسیون‌های بالا از رانندگان و کامیونداران است. وضعیت نامناسب برخی جاده‌ها نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که بارها از سوی رانندگان مطرح شده است. تعدادی از مهم‌ترین پیام‌های رانندگان و کامیوندارانی‌که در مورد مشکلات خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، در ادامه آمده است:


نوید: متولیان صنفی رانندگان پاسخ دهند که این چه مدل توافقی است که در مورد بیمه تکمیلی صورت گرفته به‌طوری‌که حتی اگر یکی از طرف‌های معادله، نخواهد بیمه شود بازهم نیم درصد از کرایه‌اش را کم می‌کنند؟ و باز جواب دهند این نیم درصد بر چه مبنایی محاسبه شده است؟ ضمن اینکه با این روش در مسیرهای طولانی و یا کلا کارکرد بیشتر، یک راننده هزینه بیشتری برای بیمه پرداخت می‌کند ولی پوشش‌های بیمه‌ای یکسان است. باید از برخی مسئولان صنفی پرسید دقیقاً برای چه این‌قدر ذوق خدمت دارند؟


مهدی: وزارت راه میلیاردها تومان سرمایه را که باید برای کارهای عام‌المنفعه خرج کند برده است در صنعت ریلی و در این برهه زمانی و تحریم به جای اینکه سرمایه را برای ناوگان جاده‌ای هزینه کند تا سود حاصل از درآمدش سر سفره همه برود، می‌خواهند قطار سریع‌السیر اضافه کنند که منافع آن به جیب یک عده خاص برود. درصورتی‌که اگر این مبالغ در چرخه ناوگان جاده‌ای هزینه می‌شد سود آن سر سفره همه می‌رفت. حلال مشکلات بخش حمل‌ونقل جاده‌ای سرمایه و مدیریت است که هردو را از رانندگان دریغ کردند.


خداداد: شرایط رانندگان و کامیونداران عجیب است. در ابتدا ۲ کانون انجمن صنفی رانندگان حمل کالا و کانون انجمن صنفی کامیونداران بر سر نرخ کرایه برحسب «تعرفه» کلمه «توافق» را جایگزین محاسبات کردند. پس‌ازآن نرخ کمیسیون‌های شرکت‌ها به یکباره چند برابر شد و چنان توافقی صورت گرفت که تاکنون ظلم این توافق بر سر صنف است.

 

سپس در بحث تن-کیلومتر چنان کلمه تطبیق را در دستورالعمل‌ها و مصوبات گنجاندند و به امضا رساندند، گویی باید از حق‌وحقوق صاحبان کالا دفاع می‌کردند و تمام هزینه‌ها و سختی‌های تحمیلی یک کامیون بر دوش صاحب آن افتاد و حق‌وحقوق رانندگان پنهان ماند. در ادامه قرارداد بیمه تکمیلی را به امضا رسانیدند که گویی خدمات این بیمه چنان است که برای قشرهای مختلف جامعه مقرر است و چنان بر سر حق پرداخت هزینه آنکه به‌عهده شرکت‌های حمل‌ونقل بود توافق کردند که امروز از نیم درصد نرخ پایه کرایه راننده به عناوینی کسر می‌شود.

 

پس‌ازآن در مورد حق خواب و توقف کامیون چنان توافقی کردند که گویی صاحب کالا برای حمل کالای خود همیشه دچار ضرروزیان است و باید از جایی تأمین شود و آن جیب راننده است!! حالا اگر شما جای رانندگان و کامیونداران بودید باوجود توافقات شتاب‌زده‌ای که توسط دو کانون در مورد مطالبات رانندگان و کامیونداران اتخاذ شده و هنوز هم برای اصلاح آن هیچ اقدامی نشده است، چه‌کار می‌کردید؟

 

در ماده ۱۳۸ قانون کار ورود نماینده ولی‌فقیه البته به صلاح‌دید می‌تواند در روند پیگیری‌ها مؤثر واقع شود، ما که هرچه گفتیم و تکرار کردیم فقط وعده سر خرمن شنیدیم اما اگر نماینده‌ای از ولی‌فقیه ورود پیدا کند ممکن است تأثیر بسزایی در روند کار داشته باشد.


مهدی: یک سؤال از اجراکنندگان عدالت، چرا بعد از چند دهه فعالیت، خود مالکان و کامیونداران و رانندگان روزبه‌روز فقیر می‌شوند و از آن سمت شرکت‌های حمل‌ونقل قوی و قوی‌تر؟ کجای کار ایراد داشته است؟


محمد: آیا کسی اطلاع دارد که چرا هرسال به بهانه‌های مختلف درصد کمیسیون باربری‌ها را زیاد می‌کنند. این به معنی دلال محوری در ایران نیست؟
نوید: لطفا مسئولان انجمن‌ها و اعضای کانون و دیگر فعالان صنف توضیحی در مورد نحوه محاسبه کمیسیون شرکت‌ها ارائه کنند. این ۸ تا ۱۲ درصد به اصطلاح قانونی که از کل کرایه کسر می‌شود در ازای چیست؟ مبنای محاسبه ۸ تا ۱۲ چیست؟ مثلاً چرا ۶ تا ۱۳ درصد نیست؟

 

چرا ۲ تا ۶ درصد نباشد؟ این اعداد از کجا آمده؟ از کل کرایه پس از محاسبه ریزش‌ها چیزی در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد برای مالک باقی می‌ماند، آن‌هم به‌شرطی که هیچ اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ ندهد! حال اینکه مالک برای به دست آوردن این مقدار از کل کرایه با نرخ‌های فعلی، حداقل یک میلیارد تومان به بالا سرمایه‌گذاری کرده است اما شرکت حمل‌ونقل چطور؟ یک کامپیوتر، یک پرینتر و یک کارمند با ماهانه ۲ میلیون حقوق! اگر مسئولان صنف ما فقط در حد طرفین وسطین ریاضی، سواد داشتند با نسبت‌گیری از سرمایه و درآمد قطعا نباید کمیسیون شرکت از یک یا ۲ درصد بیشتر می‌بود.


بهرام: در گردنه ملا احمد در جاده اصفهان به نایین، موج‌های نابودکننده‌ای وجود دارد که به ناوگان رانندگان خسارت وارد می‌کند.
جواد: چند سرعت‌گیر غیراستاندارد در مسیرهای نشتیفان به قائن،  سر سه‌راهی قاسم‌آباد روزن و نیز در ورودی میدان دیگ‌رستم از مسیر راور و هم از مسیر دیهوک وجود دارد که آسیب‌رسان است.


مهدی: شرکت آبادان کرایه نمی‌دهد و در پرداخت کرایه بدحساب است اما برای رانندگان این سؤال مطرح است که چرا مشکلات رانندگان با این شرکت با این همه بدحسابی پیگیری نمی‌شود؟


محمد: در جاده اصلی قزوین و همچنین در جاده نظرآباد برای یک روستا سرعت‌گیر گذاشته شده که ای‌کاش سرعت‌گیر بود، از این سرعت‌گیرها رانندگان مجبور هستند با دنده دو  و با سرعت ۱۰کیلومتر رد بشوند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی