معاون وزیر راهوشهرسازی از سود عملیاتی ۴۱ میلیاردی «هما» برای اولین بار در سالهای گذشته خبر داد.
شهرام آدمنژاد در توضیح سود عملیاتی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» عنوان کرد: «منظور از سود عملیاتی، سود حاصل از فعالیتهای عملیاتی شرکت است که فعالیتهای اصلی شرکت را تشکیل میدهند. فعالیتهای عملیاتی فعالیتهای هستهای و مکرر شرکت است که در اساسنامه به آن اشاره شده است.»
او در ادامه افزود: «از دیدگاه تجزیهوتحلیل صورتهای مالی، سود عملیاتی معنیدارترین عدد در صورت سود و زیان شرکت است و شاخص اصلی قضاوت در مورد عملکرد مالی کسبوکار است.»
معاون وزیر راهوشهرسازی با بیان اینکه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار طی سالیان گذشته توانسته است نقطه سربهسر عملیاتی را پشت سر بگذارد و به سود عملیاتی به میزان ۴۱ میلیارد تومان برسد گفت: «این عدد در سال گذشته به میزان ۲۲۶ میلیارد تومان منفی بود. این مهم به علت عواملی چون ایجاد نقاط پروازی جدید (۶ مسیر)، استفاده بهینه از ناوگان موجود و مدیریت هزینهها محقق شده است.»
آدمنژاد تصریح کرد: «گرچه این رقم کوچک است اما اتفاق مهمی است و با توجه به سهم بالای هزینههای ثابت از کل هزینهها، امکان استفاده از اهرمهای عملیاتی شرکت در جهت رشدهای چندبرابری سود همزمان با افزایش فروش را فراهم میکند.»
بر اساس گفته او، البته رقم سود خالص شرکت منفی است که عمدتا به دلیل هزینههای مالی و سایر هزینههای غیرعملیاتی است. این رقم در صورت سود و زیان سال ۱۳۹۷ شرکت درج شده است. البته در گزارش حسابرس مستقل شرکت که مشروط است، موضوع احتساب کامل هزینههای اکچوئری (صندوق بازنشستگی) به عنوان یکی از بندهای شرط ذکر شده است اما این بند در صورتهای مالی سالهای گذشته شرکت نیز وجود داشت و در آن سالها زیان هم وجود داشت.
او گفت: «علاوه بر این، هزینههای صندوق بازنشستگی در صورت سود و زیان، بنا بر ماهیت، در سرفصل هزینههای غیرعملیاتی طبقهبندی شده است. سایر موارد چون دو فرودگاهی بودن و پروازهای تکلیفی و غیره نیز همگی در بهای تمامشده خدمات و هزینههای عمومی اداری و فروش آمده است و با احتساب آنها سود عملیاتی حاصل شده است.»