نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۸ دوشنبه ۳۰ دي | Monday 20 Jan 2020 | اِلأِثنين ٢٤ جمادي الاولي ١٤٤١
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 226 | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۵ مهر
کد خبر: ۲۱۳۸۵
کارشناسان هوایی از چگونگی جذاب‌تر شدن آسمان ایران می‌گوید:

بازاریابی برای فضای کشور

اکرم فیض‌آبادی: در چند سال اخیر هر باره در پی تنش بین کشورهای منطقه و ناامن شدن فضای آسمان این کشورها شاهد افزایش حجم ترافیک پروازهای عبوری از فضای کشور و افزایش چشمگیر درآمدهای ناوبری هستیم؛ اما یکی از مشکلات اساسی دراین‌بین ناپایدار بودن این درآمدها است. برای مثال در سال ۹۶ بود که تشنج چندماهه در روابط قطر و همسایگان عربش منجر به تحریم چندجانبه قطر شد؛ ازجمله خطوط هواپیمایی این کشور از استفاده از آسمان عربستان منع شدند.

همچنین در پی ناامنی آسمان عراق، آسمان ایران برای پروازهای این خط هوایی به مقصد شمال آفریقا و جنوب اروپا، با افزایش ترافیک هوایی روبرو شد؛ اما چندی بعدی با کاهش این تنش‌ها و بازشدن فضای کشور عراق و به دلیل  اقتصادی‌بودن مسیرهای عبوری از فضای آن کشور و با وجود برقراری امنیت کامل آسمان کشورمان، بخش عمده‌ای از پروازهای عبوری به علت کثرت مناطق پرخطر پروازی به فضای آسمان این کشور رفتند.


 اخیرا نیز مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی تعرفه پروازهای عبوری از آسمان ایران را گران دانسته و دراین‌باره گفته است: « در مسیر فضای ما، برای هر پرواز عبوری، هزینه عبور به‌طور متوسط حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار برآورد می‌شود و این رقم ۲ تا ۳ برابر رقم عبور از فضای کشورهای همسایه است؛ یعنی اگر هواپیمایی از فضای کشور ما عبور کند باید بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار به ما بپردازند.»


سیاوش امیرمکری در خصوص گرانی تعرفه پروازهای عبوری از آسمان ایران عنوان کرده است که آنچه مصوبه هیئت‌وزیران در فرمول محاسبه عوارض عبوری از فضای کشورمان است،‌ مسافت طی شده و وزن هواپیما است که در عددی به دلار ضرب می‌شود؛ بنابراین هر چه مسافتی که هواپیما طی می‌کند طولانی‌تر باشد، یا هواپیما پهن‌پیکر تر باشد، در این فرمول که قرار گیرد هزینه آن محاسبه می‌شود.


او گفته که باید در اصلاحیه آئین‌نامه اجرایی ماده ۶۳ قانون وصول، برخی درآمدهای دولت این فرمول یا روش محاسبه را به‌گونه‌ای تنظیم کنیم تا جذابیت عبور از فضای کشور افزایش پیدا کند، این در حالی است که کشورهای دیگر عموما عدد ثابتی دریافت می‌کنند و سعی می‌کنند پروازهای عبوری را به سمت خودشان جذب کنند.


روح‌الله فلاح‌تبار، کارشناس هوایی در گفتگو با «حمل‌ونقل» کاهش تعرفه‌های عوارض فرودگاهی را به‌تنهایی عامل جذب پروازهای عبوری نمی‌داند و می‌گوید: «بازاریابی فضای کشور واژه‌ای غریب در صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور است؛ چراکه بازاریابی فضای کشور سال‌های سال است که در حد شعار مانده است و گام عملی برای تحقق آن برداشته نشده است.»


او در ادامه سخنان خود اضافه می‌کند: «اهل‌فن می‌دانند که بازاریابی هر خدمت یا محصول یک فرآیند پیچیده و شامل گام‌های مختلف است که اهم آن شامل، تحلیل فرصت‌ها در بازار، محیط بازار شامل محیط خرد و کلان، بازار هدف شامل بخش‌بندی هدف‌گیری و موضع یابی بازار و اجرای برنامه‌ها و کنترل است که این فرآیند علنی با سخنرانی و شعار محقق نخواهد شد و نیازمند درک اساسی رسالت سیستم و تدوین راهبردهای بازاریابی خواهد بود.»


فلاح‌تبار معتقد است که مدیران شرکت فرودگاه عموما در سال‌های گذشته و حال با مطرح‌کردن بازاریابی فضای کشور در بهترین تحلیل شیوه جذب پروازهای عبوری را در کاهش تعرفه‌ها دانسته درحالی‌که تعرفه به‌عنوان بخشی از کل فرآیند بازاریابی آسمان ایران است که البته به سهم خود تأثیرگذار خواهد بود.


این کارشناس صنعت هواپیمایی تأکید می‌کند: «آنچه مغفول مانده است و حتی در صورت کاهش تعرفه و جذب حداکثری پروازها می‌تواند به‌عنوان پاشنه آشیل ناوبری هوایی کشور مطرح شود، میزان تولید و کیفیت خدمت سرویس ناوبری هوایی، به‌خصوص در بخش کنترل ترافیک هوایی است چراکه تنها در بخش کنترل ترافیک هوایی خدمت انسان‌محور ارائه می‌شود و در سایر بخش‌های پشتیبانی، عموما خدمت دستگاه‌محور بوده که بر اساس آن نقش نیروی انسانی با توجه به برنامه جهانی ناوبری هوایی و بر پایه ماهواره، هر روز کم‌رنگ‌تر خواهد شد.»


او اظهار می‌کند: «موفقیت در بازاریابی فضای کشور رابطه مستقیم با سیاست‌های شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در قبال برنامه جهانی ناوبری هوایی و به‌تبع آن تولید خدمت با کیفیت در آسمان کشور دارد که اساسا رسیدن به این نقطه از اثرگذاری در بازار جهانی ازنظر تفکر بازاریابی و مکانیزم اجرا با ساختار و ستاد حاکم همخوانی ندارد.»


 فلاح‌تبار با اظهار به اینکه تولید خدمت با کیفیت در فضای آسمان ایران رابطه مستقیم با سرویس کنترل ترافیک هوایی دارد و این جزء مطلق، تعیین‌کننده نهایی ثروت‌آفرینی در زنجیره تولید ارزش شرکت فرودگاه‌ها است، می‌گوید: «این سرمایه ملی روبه‌زوال است و نمی‌شود هم‌زمان از یک سرمایه انتظار زایش داشت ولی برای خشکاندن ریشه‌های تولید در کنترل ترافیک هوایی تصمیم‌های مدیریتی نابخردانه گرفت.»


در حالی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با ایجاد یکسری تمهیدات ازجمله اصلاح تعرفه‌های ناوبری عبوری و تکمیل اصلاح ساختار مسیرهای هوایی، در صدد این است که بتواند درخواست شرکت‌های هواپیمایی خارجی برای عبور از آسمان ایران را افزایش بدهد، اخیرا پدافند هوایی پیشنهاد تخصیص ۳۰ درصدی عوارض پروازهای عبوری را داده است که این پیشنهاد با واکنش‌های بسیاری از سوی کارشناسان مواجه شد؛ چراکه بر اساس سازمان هواپیمایی جهانی (ICAO) خدمات ناوبری هوایی را به‌صورت شفاف تعریف کرده و در هیچ بخشی به خدمات پدافند هوایی (Air Defense) اشاره نکرده است و از سوی دیگر ایکائو تأکید دارد که حوزه هواپیمایی غیرنظامی نباید هزینه‌های بیشتری را بابت هزینه‌های امنیت عمومی پرداخت کند.»


در راستای همین موضوع نیز سعید اکبری، عضو هیئت‌مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در واکنش به این موضوع عنوان کرد: «درآمد خدمات ناوبری هوایی تنها در بخش هوانوردی هزینه می‌شود چراکه ایکائو در این رابطه صراحتا تصریح می‌کند که درآمد حاصل از خدمات ناوبری هوایی به پروازهای عبوری باید از سوی کشورها صرف زیرساخت‌های هوانوردی و فرودگاهی شود و هیچ نگاه انتفاعی به آن نباشد.»


علیرضا بحیرایی، کارشناس رسمی دادگستری در امور صنایع هوایی کشور در رابطه میزان تعرفه گذاری پروازهای عبوری می‌گوید: «در تمام دنیا تعرفه‌هایی برای پروازهای عبوری با توجه خدماتی که ایرلاین خارجی از کشور مذکور می‌گیرد، تخصیص داده می‌شود اما این تعرفه‌ها در جوامع بین‌المللی تعریف شده و یکسان نیست. برای مثال کشورهای آفریقایی تعرفه‌های بسیار کمتری برای پروازهای عبوری دارند که اصولا تعرفه پروازهای عبوری بر اساس تناژ هواپیما، نوع هواپیما و زمان پروازی تعیین می‌شوند.»


او در ادامه می‌گوید: «حتی در مقطعی امارات و قطر به دلیل مشکلات منطقه‌ای و ناامن بودن فضای آسمان کشورهای منطقه همچون عراق و افغانستان از فضای آسمان ایران عبور می‌کردند؛ حال شما تصور کنید که با این حجم پرواز کشور قطر و امارات پروازهای این کشورها به سمت آسمان ایران سرازیر شد اما پس از کاهش تنش‌ها و امن‌شدن فضای آسمان عراق و افغانستان هواپیمای این کشورها دقیقا از روی خلیج‌فارس از روی کویت و شهر بصره عبور و از عراق مستقیم وارد آسمان ترکیه می‌شوند.»


بحیرایی به کوتاهی مسافت مسیر آسمان عراق به نسبت ایران اشاره می‌کند و می‌افزاید: «برای مثال هواپیمایی که وارد بندرعباس می‌شود و میخواهد که از آذربایجان خارج شود حدود یک ساعت و بیست دقیقه زمان می‌برد. این در حالی است این زمان در فضای آسمان عراق به‌مراتب کمتر است و درنهایت منجر به کاهش هزینه زمانی پرواز برای ایرلاین می‌شود و برای هر شرکت هواپیمایی کاهش زمان پرواز و هزینه عملیاتی همچون سوخت بسیار حائز اهمیت است.»


این کارشناس هوایی یکی از دلایل گران تمام شدن تعرفه پروازهای عبوری را تحریم‌ها عنوان می‌کند و می‌افزاید: «تحریم در تمام صنعت هوانوردی تأثیر دارد حتی در افزایش هزینه برای پروازهای عبوری؛ برای مثال همین تحریم‌ها باعث شد که شرکت هواپیمایی مانند ماهان پروازهایش به آلمان متوقف شود و حجم بسیار زیادی صندلی عملیاتی پروازی را از دست دهد.  اخیرا نیز ایتالیا اعلام کرده است که قصد دارد پروازهای این شرکت هواپیمایی را متوقف کند این در حالی است که ماهان تنها شرکت هواپیمایی ایرانی بود که تقریبا تمامی مسیرهای اروپایی را داشت اما اروپا به دنبال تحریم کامل این ایرلاین است.»


او با بیان اینکه مسیرهای پروازی مانند هند، تایوان، سنگاپور، تایلند از مسیر آسمان ایران عبور می‌کنند، گفت: «برای مثال شرکت هواپیمایی گلف‌ایر، درحال‌حاضر برای پروازهای اروپایی خود از آسمان کشور ایران عبور نمی‌کند و از کنار آسمان قطر عبور و سپس وارد کویت و در نهایت وارد عراق می‌شوند و مستقیم به ترکیه می‌روند و از آنجا تمامی پروازهای اروپایی خود را انجام می‌دهند. بسیاری از پروازهای اروپا به خاور دور از آسمان ایران عبور می‌کنند اما به دلیل اینکه از فضای شمالی کشور استفاده می‌کنند مدت‌زمان عبوری از فضای ایران حدود ۲۰ دقیقه بیشتر نیست.»

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی