شماره: 233
|
۱۳۹۸ دوشنبه ۱۱ آذر
مترو تهران در سال ۱۴۲۰
نخستین پیشنهادهای خطوط متروی تهران در برنامه حملونقل پیشنهادی سوفرتو در سال ۱۳۵۳ ارایه شد که هفت خط به طول ۱۴۶ کیلومتر را برای افق ۱۳۷۰ برای شهر تهران پیشنهاد داده بود که حاصل آن، طرح جامع ریلی تهران با هشت خط شهری با طول ۲۵۱ کیلومتر، چهار خط اکسپرس به طول ۱۷۹ کیلومتر و پنج خط سبک ریلی به طول ۶۰ کیلومتر برای سال افق ۱۴۰۴ تهران بود.
علی امام، مدیرعامل شرکت راهآهن شهری تهران، در خصوص ایجاد چهار خط جدید مترو در پایتخت، گفت: چهار خط جدید متروی داخل تهران و چهار خط ریلی بین تهران و شهرهای اطراف در محورهای غرب، شرق، جنوب غربی و جنوب شرقی در طرح ریل تهران در سال ۱۴۲۰ پیشبینی شده است که بر اساس پیشنهادات مطالعات اخیر طرح حملونقل ریلی تهران، جزییات این خطوط به شرح زیر است:
خط ۸ مترو به طول ۳۷ کیلومتر و با ۳۵ ایستگاه، بهصورت C او در ادامه تصریح کرد: شکل، یک رینگ میانی تشکیل میدهد که از بزرگراه رسالت، محدوده جانبازان آغاز میشود، به سمت غرب تا تقاطع یادگار امام- شیخ فضلالله میرسد، سپس با عبور از بزرگراه یادگار امام تا انتهای بزرگراه آیتالله سعیدی به سمت جنوب پیش میرود و نهایتا به سمت شرق تا بزرگراه بسیج امتداد مییابد. این خط با هشت خط فعلی و آتی مترو و همچنین خطوط راهآهن تبادل سفر خواهد داشت.
به گفته امام، خط ۹ مترو به طول ۴۶ کیلومتر و با ۳۹ ایستگاه پیشبینی شده است و بهنوعی مکمل خط ۸ محسوب میشود؛ این خط از محدوده چیتگر در شمال غرب تهران آغاز میشود، ابتدا به سمت شمال و سپس در مسیری طولانی به سمت شرق حرکت میکند و سپس در محدوده بزرگراه امام علی(ع) به سمت جنوب حرکت میکند و در محله دولتآباد در جنوب شرق تهران پایان مییابد. خط ۹ پیشنهادی، تمام خطوط شمالی-جنوبی فعلی مترو را قطع میکند و با آنها ایستگاه تبادلی خواهد داشت.
این مقام مسئول در حملونقل عمومی، افزود: خط ۱۰ مترو به طول ۴۱ کیلومتر با ۳۴ ایستگاه، شمالیترین خط پیشنهادی برای متروی تهران است که از ایستگاه وردآورد در میانه خط ۵ مترو شروع میشود، از محدودههای شمالی بزرگراه نیایش و صدر به سمت شرق امتداد مییابد و ایستگاه انتهایی آن قنات کوثر خواهد بود. این خط نیز با تمام خطوط شمالی-جنوبی متروی تهران تبادل سفر دارد.
مدیرعامل شرکت راهآهن شهری تهران، گفت: خط ۱۱ مترو نیز به طول ۲۶ کیلومتر و با ۱۷ ایستگاه، از ایستگاه مترو چیتگر آغاز میشود و مناطق ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ را به شبکه حملونقل ریلی درونشهری متصل میکند. این خط که محدودههای جنوبی و جنوب غرب شهر تهران را پوشش میدهد، با نگاه TOD طراحیشده و با چند خط فعلی و آتی مترو تقاطع و تبادل سفر خواهد داشت و محلههای تهرانسر، خلیج و یافتآباد را به شبکه متروی تهران متصل میکند.
به گفته امام ، علاوه بر خطوط موجود و ارایه شده در داخل تهران و خطوط حومهای، دو خط اکسپرس نیز برای افق بعد از ۱۴۲۰ طراحی شده است که از ارتقای خطوط حومهای محورهای جنوب غربی و شرق و اتصال آنها به یکدیگر و نیز ارتقای خطوط غرب و جنوب و اتصال آنها به یکدیگر در داخل تهران به صورت خط اکسپرس حاصل شده است. به عبارتی، مسیر خطوط پیشنهادی ۸ و ۹ و ۱۰ و ۱۱ حلقههای مکمل و نسبتا وسیعی را در خارج از محدوده مرکزی شهر پوشش میدهند و خطوط حومهای پرند- تهران، پیشوا- تهران، هشتگرد- تهران، رودهن– تهران، ارتباط شهرهای اطراف را با تهران برقرار میکنند. برای افق زمانی بعد از ۱۴۲۰، بخشی از این خطوط حومه به خطوط اکسپرس رودهن– پرند، و هشتگرد- پیشوا ارتقا مییابند و به همین دلیل، از ابتدا کریدور و ناوگان متناسب و سازگار با ارتقای آتی آنها به خطوط اکسپرس در نظر گرفته شده است.