نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۴ آذر | Sunday 15 Dec 2019 | اِلأَحَّد ١٧ ربيع الثاني ١٤٤١
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 233 | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۱ آذر
کد خبر: ۲۱۶۶۰

بایدها و نبایدهای توسعه فرودگاه

«در بخش پروازهای خارجی در ۶ ماهه سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته در بخش مسافری و پروازها، کاهش ۱۴ درصدی داشته‌ایم.» این سخنان مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفتگو با خبرنگار ماست. در حالی بعد از برجام شاهد کاهش پروازهای خارجی و از سوی دیگر توقف پروازهای ایرلاین‌های خارجی به ایران هستیم که خبر از احداث ترمینال جدید فرودگاه امام خمینی (ره) در سال ۹۹ رسانه‌ای شده است.
خبر احداث ترمینال جدید فرودگاه امام در حالی اعلام شده که ترمینال «سلام» فرودگاه امام خمینی (ره) در خرداد سال جاری آن‌هم پس از ۱۰ سال توسط رئیس‌جمهوری افتتاح شد. این ترمینال قرار بود بخش زیادی از پروازهای ترمینال یک فرودگاه امام خمینی (ره) را پوشش بدهد اما بعد از مدتی اعلام شد که این ترمینال میزبان پروازهای داخلی نیز خواهد بود.
یکی از دلایلی که مسئولان فرودگاه امام خمینی (ره) قصد داشتند اقدام به برقراری پروازهای داخلی کنند این بود که در فرودگاه مهرآباد از ساعت ۲۴ تا ۵ صبح محدودیت پروازی وجود دارد؛ از همین رو می‌توانستند بخشی از پروازهای داخلی را به‌ویژه در ایام پیک به این فرودگاه منتقل کنند. همان‌طور که مسئولان شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفته بودند  انجام پروازهای داخلی از فرودگاه امام خمینی (ره)برای ایرلاین‌ها تکلیفی نبود و تعداد این پروازها براساس خواسته و تقاضای بازار مشخص خواهد شد اما درنهایت به دلیل عدم صرفه اقتصادی و عدم تمایل ایرلاین‌ها برای برقراری پروازهای داخلی از فرودگاه امام خمینی (ره) تا حدود بسیار زیادی بی‌نتیجه ماند اما بااین‌وجود بازهم خبر ساخت ترمینال جدید در فرودگاه امام خمینی (ره) به گوش می‌رسد.
فراز شیخ‌حسنی در گفتگو با خبرنگار «حمل‌ونقل» با تأکید بر این مسئله که ترمینال‌های صنعت هوایی که امروزه فرودگاه نامیده می‌شوند، یکی از ارکان اصلی حمل‌ونقل به‌حساب می‌آیند، بیان کرد: «اصولا فرودگاه‌ها، نماینده و معرف منطقه، استان یا شهری هستند که در آن واقع هستند؛ بنابراین معماری و فرم ساختاری یک فرودگاه باید تا حد زیادی، برگرفته از فرهنگ و اصالت همان منطقه باشد. کشور پهناور و نسبتا توسعه‌یافته ما، ایران، انواع و گوناگونی زیادی در فرودگاه‌های خود دارد. تعدادی از آنها، فرودگاه‌های محلی و داخلی هستند که ساکنان شهر یا شهرهای اطراف را به مقاصد موردنظر می‌رسانند. این نوع فرودگاه‌ها از گذشته‌های دور تا امروز، همواره توسعه‌یافته‌اند و در سال‌های اخیر با وجود ورود محدود هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کشور، به رونق و بهره‌وری نسبی و خوبی دست یافته‌اند.»
او در ادامه می‌افزاید: «تعدادی دیگر فرودگاه‌های بین‌المللی کوچک هستند که اگرچه دروازه‌های ورودی کشور به خارج هستند اما درهرحال تا اندازه محدودی می‌توانند در جذب مسافر، فعال باشند. دلیل این امر به مسائل و ظرفیت‌های سیاسی اقتصادی و قانونی منطقه فرودگاه مربوط می‌شود.»
این کارشناس حمل‌ونقلی با اظهار به اینکه تعداد محدودی از فرودگاه‌های بین‌المللی نیز وجود دارند که مبادی اصلی ورود و خروج کشور ما به این دنیای بزرگ هستند، می‌افزاید: «فرودگاه‌های امام خمینی (ره) تبریز، مشهد، شیراز و اصفهان، نماینده کشور ما در صنعت هوایی رو به ترقی و رشد جهانی هستند. این پنج فرودگاه، به دلیل اینکه پروازهای خارجی مستقیم زیادی، به آنها ختم می‌شود، نقش حیاتی در معرفی کشور به مسافران خارجی به حساب می‌آیند.»
شیخ‌حسنی در خصوص اینکه در شرایط فعلی که شاهد کاهش سفرهای هوایی در ایران هستیم، آیا احداث ترمینال جدید در فرودگاه امام‌خمینی (ره) توجیه‌پذیر خواهد بود توضیح می‌دهد: «به نظر می‌رسد که همیشه تنش‌های سیاسی بر کشور ما پابرجا نخواهد ماند. دنیا همچون چرخ گردانی است که اگر اکنون روزگاری است که بر وفق مرادمان نیست، اما روزی خواهد رسید که بر وفق مرادمان خواهد شد. تنش‌ها، کاهش خواهند یافت، روابط اقتصادی سیاسی اجتماعی شکوفا خواهند شد و کشور ما، همچون کودکی ضعیف، دوران نقاهت خود را پشت سر خواهد گذاشت. در این زمان، بهترین کار، ساخت و توسعه زیربناهای کشور با تمام توان و انرژی است.»
او معتقد است آینده‌نگری، بهترین کار برای مدیران فعلی و آتی کشور خواهد بود. هرچقدر زیرساخت‌های کشور، خصوصا زیرساخت‌های حمل‌ونقلی کشور، وسیع‌تر و باکیفیت‌تر باشند، برای آیندگان، رفاه و آرامش بیشتری به ارمغان خواهد آورد و رشد و توسعه کشور را تسریع خواهد کرد.
او در ادامه سخنان خود اظهار می‌کند: «همان‌گونه که اشاره شد، فرودگاه‌های بین‌المللی خصوصا فرودگاه‌های بین‌المللی پنج شهر ذکر شده، معرف کشورمان هستند. در طراحی و ساخت این فرودگاه‌ها، باید نهایت دقت را به عمل آورد. فرودگاهی اگر طراحی و ساخته می‌شود، برای امروز و سال بعد و پنج سال بعد طراحی و ساخته نشود. دید بلندمدت باید در طراح و سیاست‌گذار وجود داشته باشد و آینده‌نگری حداکثری انجام شود. دید بلندمدت یعنی ظرفیت فرودگاه، برای حداقل بیست‌وپنج سال آینده دیده شود و در صورت امکان، جا برای توسعه بیشتر آن در سال‌های آتی نیز باز باشد. ممکن است از خود بپرسید که توسعه فرودگاهی که در سال میلادی جاری، با کاهش شدید نشست‌وبرخاست روبه‌رو شده است، چه فایده‌ای دارد؟ جواب این سؤال را می‌تواند در یکی از شب‌های تعطیلات نوروزی در فرودگاه امام خمینی (ره) مشاهده کنید. اگر یادتان باشد زمانی که برجام به عمل و نتیجه رسیده بود و شرکت‌های هواپیمایی به ایران برگشته بودند، کمبود گیت‌های بازرسی و گیت‌های شرکت‌های هواپیمایی، باعث تشکیل‌شدن صف‌های طولانی شده بود.»
او اضافه می‌کند: «تصور کنید آن‌قدر در ساخت چنین فرودگاهی خساست به کار برده شده است که مسافران مجبور بودند ساعت‌ها قبل از پرواز خود را به فرودگاه برسانند. پارکینگ‌ها برای پارک خودرو صف‌های کیلومتری داشتند. گیت بازرسی، گیت شرکت‌های هوایی، پرداخت عوارض که در آن زمان به‌صورت دستی انجام می‌شد، صف کنترل و مهر پاسپورت، صف امنیت پرواز و نهایتا صف ورود به هواپیما که مراحل عبور از این گیت‌ها، آن‌قدر طولانی بود که مسافر، از همان ابتدا، استرس جاماندن از هواپیما را بر خود احساس می‌کرد.»
در همین روزگار کسادی بازار سفرهای هوایی هم که درصد نشست‌وبرخاست‌ها، به شدت کاهش ‌یافته است، اگر خدای‌نکرده هواپیما پهن‌پیکر باشد، صف‌های چند ده متری را در فرودگاه شاهد خواهیم بود.
این کارشناس ابراز کرد: «به‌طورکلی تشکیل شدن صف در هیچ جا و مکانی نشانه خوبی نیست و نقص در آن سیستم را نشان می‌دهد. ما عادت کردیم همیشه در صف بایستیم و هیچ‌وقت هم تلاش نکردیم که خود را اصلاح کنیم. برای خرید نان در صف نانوایی، برای زدن بنزین در صف پمپ‌بنزین، برای خرید خودرویی که کیفیت لازم را ندارد در صف خرید سایت، در صف خریدوفروش سهاممان در روزهایی که حال بازار سرمایه بسیار خوب یا بسیار بد است؛ بنابراین به نظر می‌رسد، آینده‌نگری در پروژه‌های زیرساختی، نه‌تنها، بی‌تدبیری نیست، بلکه سرمایه‌گذاری برای فرزندان و آیندگانمان است.»
شیخ‌حسنی با تأکید بر اینکه سیاست‌گذاران، باید این پروژه‌ها را با دید بلندمدت طراحی کرده و آنها وسیع و بزرگ بسازند و حداکثر زیبایی معماری بیرونی و درونی را در نظرگیرند، می‌افزاید: «تا جای ممکن حمل‌ونقل مکمل زمینی همچون مترو و راه‌های دسترسی مناسب و با ظرفیت بالا برای فرودگاه‌ها در نظر گرفته شوند و در صورت لزوم، ترمینال‌های جدیدی برای توسعه و ارتقای سطح کیفی آنها، طراحی و ایجاد می‌کنند. همچنین امکانات مناسب رفاهی و اقامتی در نظر گرفته و ضمنا تسهیلات مناسب برای تردد تاجران و سرمایه‌گذاران فراهم شود. طرح‌های توسعه می‌تواند همانند تمام طرح‌های عمرانی دنیا، به‌صورت فازبندی و مرحله‌به‌مرحله طراحی و اجرا شود.»

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی