نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۴ آذر | Sunday 15 Dec 2019 | اِلأَحَّد ١٧ ربيع الثاني ١٤٤١
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 233 | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۱ آذر
کد خبر: ۲۱۶۶۱

متوسط عوارض در ایران بسیار کمتر از متوسط جهانی

وزارت راه جزء اولین نهادهای دولتی است که به سمت مشارکت با بخش خصوصی رفته است؛ یعنی ما هنوز هم در خیلی از صنایع، چنین حرکتی که وزارت راه انجام داده است نمی‌بینیم. این اتفاق در آزادراه‌ها رخ داده است؛ یعنی ما ۱۹ آزادراه داریم که در قالب مشارکت دولت و بخش خصوصی ساخته شده است که اصطلاحا به آن پرایوت پارتنر شیپ یا (ppp) می‌گویند. ازاین‌جهت وزارت راه یک حرکت نوآورانه داشته است؛ یعنی تا یک مسیر آزادراه ساخته؛ اما برای ادامه آن سرمایه کافی را نداشت و بقیه آن را به بخش خصوصی واگذار کرده است که تا زمانی که سرمایه بخش خصوصی مستهلک شود، حق وصول عوارض دارد.
ما قانونی در این خصوص داریم که این اجازه را به بخش خصوصی داده است. در جهان بانک جهانی دولت‌ها را به دودسته دولت‌هایی که می‌توانند با بخش خصوصی مشارکت کنند و دولت‌هایی که نمی‌توانند با بخش خصوصی مشارکت کنند، تقسیم می‌کند؛ یعنی ازنظر بانک جهانی تا این میزان دولت‌هایی که به سمت ppp رفتند، اهمیت دارد. کشورهایی که به این سمت رفتند، رشد چشمگیرتری دارند. در چنین فضایی که ما بخش خصوصی را به مشارکت دعوت می‌کنیم.
مسئله نرخ‌گذاری موضوعی است که در بخش عوارض آزادراه‌ها دردسرساز شد که باید آن را حل می‌کردیم؛ اما به روشی حل کردیم که به نظر من ممکن است ناقص باشد. این مسئله جزء مواردی است که باید روی آن حساس بود. نرخ‌گذاری تابعی است از عرضه و تقاضا و تابعی است از اینکه سرمایه‌گذار، سرمایه را برگرداند؛ یعنی سرمایه‌ای که گذاشته است، در یک بازه ۵ یا ۱۰ سالی که مقرر بوده است، مستهلک شود. تمام این قواعد باید شفاف باشد که دولت بداند که آیا درآمد واقعی این آزادراه تحقق می‌یابد و هزینه‌ای که وصول می‌کند شفاف باشد و بخشی از آن هزینه‌کرد بیخود نباشد. این عدم شفافیت‌ها وجود داشته تا اینکه بحث (e t c) یا... مطرح شده است. همه معتقد بودند که اگر این قضیه در تمام آزادراه‌های ایران اتفاق بیفتد، بحث‌هایی که پیرامون عدم شفافیت است، از بین می‌رود. نرخ‌گذاری درحال‌حاضر توسط شورایی در وزارت راه انجام می‌شود که پایه و مبنای آن محاسبات اولیه هنگام تهیه قرارداد مشارکت بوده است. به‌هرحال ما در کشوری زندگی می‌کنیم که یک‌باره قیمت همه‌چیز ۵ برابر می‌شود؛ بنابراین گاهی ممکن است که این ضرایب در محاسبات اولیه دیده نشده باشد. من شاهد بودم که بسیاری از سرمایه‌گذاران ناراضی بودند و می‌گفتند حالا که ما ناراضی هستیم، بدانید که از این به بعد هیچ‌کس دیگری هم سرمایه‌گذاری نخواهد کرد و معتقد بودند که این رویه باید اصلاح شود. بدین ترتیب بود که دولت روی آورد به دستگاه‌هایی مثل بنیاد و قرارگاه خاتم‌الانبیا؛ بنابراین امیدواریم که این مسائل حل شود و ما شاهد باشیم که کماکان در صورت لزوم،  بتوانیم از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه آزادراه‌ها بهره‌مند شویم. 
 بحث دیگری هم وجود دارد که ما در کشوری زندگی می‌کنیم که به لحاظ فرهنگی مردم فکر می‌کنند که راه رایگان است. اگر مردم ایران همان‌قدر که برای اینترنت موبایل یا استفاده از پهنای باند اینترنت هزینه می‌کنند، برای استفاده از باند خیابان استفاده می‌کردند شرایط بهتر می‌بود؛  اما به لحاظ فرهنگی نمی‌خواهند برای راه هزینه پرداخت کنند. اما این مسئله در خصوص اینترنت جاافتاده است؛ لذا این مسئله فرهنگی در ایران وجود دارد و زمانی که عوارض آزادراه‌ها ۳ هزار تومان یا ۵ هزار تومان افزایش می‌یابد، مردم اعتراض‌های عجیبی می‌کنند؛ بنابراین باید ازلحاظ فرهنگی روی این مسئله کار شود که در همه جای دنیا راهداری کشور یا راهداری آزادراه‌ها، خودگردان است؛ یعنی طرف باید درآمدش را کسب کند که بتواند هزینه کند. سیاست دولت هم این است که ما نباید برای راهداری آزادراه‌ها از بودجه عمومی هزینه کنیم. 
حرف من این است که یکی از دلایلی که سبب می‌شود نسبت به تغییر عوارض در کشور ما تنش ایجاد شود، همین مسئله فرهنگی است. انتظار من از رسانه‌ها این است که این موضوع را مدیریت کنند و از این جنبه هم به قضیه بپردازند که ما باید برای استفاده از راه هزینه‌اش را پرداخت کنیم، همان‌طور که برای استفاده از پهنای باند اینترنت هزینه پرداخت می‌کنیم. اگر این فرهنگ جا بیفتد، من فکر می‌کنم افزایش قیمت‌ها هم در آن شورا، می‌تواند منطقی و بدون حاشیه پیش برود. من شنیده‌ام که متوسط عوارض در ایران نسبت به عوارض در کل دنیا، یک رقم بسیار پایین است. باید تحقیق شود؛ اما نرخی که ایرانی‌ها برای استفاده از راه پرداخت می‌کنند، حتی نسبت به هندوستان هم رقم بسیار پایینی است. 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی