نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۴ آذر | Sunday 15 Dec 2019 | اِلأَحَّد ١٧ ربيع الثاني ١٤٤١
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 233 | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۱ آذر
کد خبر: ۲۱۶۶۳

فضای مجازی عامل گرانی خودرو است

در حالی وزیر صنعت معدن و تجارت بار دیگر گران‌شدن قیمت خودروها را به فضای مجازی و دلالان فعال در این بخش نسبت می‌دهد که به دلیل اغتشاشات اخیر اینترنت در ایران از ثبات برخوردار نبوده است و علت گرانی برخی از خودروهانیز مربوط به عرضه و تقاضای آنان در بازار است. هنگامی‌که ما از یک خودرو یک  ‌میلیون دستگاه تولید می‌کنیم اما بیرون کارخانه چیزی حدود ۶ تا ۷ میلیون متقاضی وجود دارد بدیهی است که آن محصول گران شود.
دبیر انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه‌سازی در گفتگو با هفته‌نامه «حمل‌ونقل» ضمن تأکید بر این نکته که در این شرایط اظهارنظر به خاطر مباحث سیاسی و امنیتی پیش‌آمده با تنوع زیاد همراه شده است و قرار نیست علیه وزیر، دولت، مجلس و یا صاحب‌نظران سخنی گفته شود گفت: «بحث گرانی نسبی خودرو همواره با حواشی همراه بوده است.»
چرا خودرو در ایران از اقتصاد کلان دچار یک نقص حاد متاثر می‌شود؟
بسته به قدرت اقتصادی مردم یک جامعه، گرانی خودرو مفهوم پیدا می‌کند، در کشور ما خودروها، اعم از وارداتی و ساخت داخل به این دلیل گران هستند که اقتصاد کلان ما دچار یک نقص و مشکل حاد است و آن‌هم عدم همگامی توان خرید مردم با تورم و افزایش نرخ نهاده‌های تولید و نرخ کالاهای موردنیاز مردم است.
عوارض عدم دوراندیشی مجلس در مصوب ‌کردن طرح‌های غیرکارشناسی را چگونه می‌توان کاست؟ 
با توان خرید پایین، پس از گران‌شدن خودرو مردم فقیرتر شده‌اند و لذا بحث گرانی خودرو یک مبحث اقتصادی است. تمامی نهاده‌های خودرو اعم از مواد اولیه و خدمات و کالای موردنیاز برای تولید یک دستگاه خودرو گران شده و از همه مهم‌تر اینکه مواد اولیه داخلی که هیچ‌گونه ارتباطی به ارز و ارزبری پیدا نمی‌کند متأسفانه و بنا به مصوبه مجلس در نرخ‌گذاری‌ها بر اساس فوب خلیج‌فارس و با ارز فروخته می‌شوند و بنابراین نهاده‌های تولید خودرو حتی با استفاده از مواد اولیه داخلی رو به گرانی می‌گذارد و بازاری را پیش رو قرار می‌دهد که گفته می‌شود فضای مجازی عامل گرانی خودرو است.
دلیل عدم تطابق قیمت نهاده‌های خودرو با نرخ نهایی آن چیست؟
شاهد هستیم که نهاده‌های تولید خودرو بین ۳ تا ۸ برابر افزایش پیدا کرده و هنوز خودرو به‌تناسب افزایش نرخ نهاده‌های تولید افزایش پیدا نکرده است. بنابراین عمده‌ترن دلیل احساس گرانی خودرو کاهش قدرت خرید آنها است. درواقع با افزایش نرخ‌ها و تورم، این توان تغییری نداشته است.
نقص در اقتصاد کشور تا چه زمان باید خودرو را از خود متاثر سازد؟
تا وقتی‌که اقتصاد کلان کشور ما دارای چنین نقیصه بزرگی باشد نه‌تنها در خودرو بلکه در کلیه کالاها به‌خصوص کالاهای با دوام ازجمله لوازم‌خانگی و ساختمان و مسکن نیز با مشکلات عدیده روبه‌رو خواهیم بود.
یکی از عمده دلایل افزایش قیمت خودرو در چند روز گذشته کاهش میزان تولید خودرو و بالا رفتن میزان تقاضا توسط مصرف‌کنندگان است؛ این افزایش تقاضا هم بیشتر به علت نزدیک‌شدن به ایام نوروز و افزایش مسافرت است.
چرا افزایش تقاضا در بازار خودروی کشور کماکان وجود دارد؟
در بازار خودروی ایران سه نوع تقاضا به وجود آمده است که با کاهش تولید خودرو سبب از بین رفتن تعادل در بازار شده است.
در بازار خودرو یک نوع تقاضا برای سرمایه‌گذاری و سود بیشتر وجود دارد؛ این در حالی است که خودرو از سال‌های گذشته حدود دهه ۸۰، به یک کالای مصرفی تبدیل‌شده بود، اما امروز خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده است. دسته دوم متقاضیانی هستند که بنا بر نیاز مصرفی خود اقدام به خرید و تهیه خودرو می‌کند. این افراد به علت نزدیک شدن به ایام نوروز و شب عید و همچنین مسافرت‌های پیشرو برای خودرو تقاضا دارند.
دسته سوم کسانی هستند که درگذشته ثبت‌نام کرده‌اند و درحال‌حاضر منتظر تحویل خودروهای خود هستند که این افراد نیز به میزان حجم تقاضای خودرو اضافه‌شده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی