نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۴ آذر | Sunday 15 Dec 2019 | اِلأَحَّد ١٧ ربيع الثاني ١٤٤١
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 233 | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۱ آذر
کد خبر: ۲۱۶۶۴

مسئولان با ویلچر تردد کنند تا مشکلات را بفهمند

۱۲آذر، روز جهانی معلولان است و به این مناسبت در ایران  چند سالی است که هفته‌ای به برگزاری برنامه‌هایی در حوزه معلولان اختصاص پیدا می‌کند. معلولان انتظار دارند که حداقل در این روز مسئولان توجه ویژه‌ای به نیازها و رفع مشکلاتشان داشته باشند. یکی از مطالبات معلولان و افراد کم‌توان ایجاد فضای مطلوب حمل‌ونقلی است که در آمدوشدها با مشکلات کمتری مواجه شوند..
دکتـــر محمــود صفــتارزاده، رئیس پــژوهشگاه حمل‌ونقل پارسه، موضوع حمل‌ونقل معلولان را مقوله‌ای فراموش‌شده دانست و از دادن درصد و عدد مشخصی در این بخش خودداری کرد و گفت: «در تمامی شهرها به‌ویژه کلان‌شهرها ازجمله تهران، مترو قابلیت تردد معلولان و افراد کم‌توان را ندارد و به رمپ و لوپ‌های ویژه مجهز نیست.
چرا اتوبوس‌ها به استاندارد جهانی حمل‌ونقل معلولان مجهرنیستند؟
متأسفانه سیستم حمل‌ونقل عمومی در بخش اتوبو سرانی شهری نیز با وجود نصب سیستم اعلام نام ایستگاه‌ها به‌منظور سهولت در شناسایی نام ایستگاه برای نابینایان هنوز به استانداردهای لازم در این بخش دست نیافته است. این در حالی است که اکثر افراد کم‌توان تمایل زیادی به استفاده از این مد حمل‌ونقلی دارند.
دلیل کم توجهی به حمل‌ونقل معلولان را در کجا باید جستجو کرد؟
 تصویب قانون حمایت از معلولان و افراد کم‌توان حرکتی مسئولان و مدیران شهری مکلف به رعایت حقوق شهروندان کم‌توان در تهیه وسایل حمل‌ونقل عمومی خواهند شد.
با گسترش شهرنشینی و بروز سوانح و افزایش معلولان، متأسفانه مشکلات در بخش حمل‌ونقل عمومی این شهروندان بیش از گذشته خودنمایی می‌کند.
مشکل استفاده از حمل‌ونقل عمومی معلولان بیش‌تر در کدام بخش حادتر است؟
ما در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل عمومی با معضل جابه‌جایی افراد کم‌توان روبه‌رو هستیم. در دو بخش پرطرفدار اتوبوس شهری و بین‌شهری این مشکل به چالش بدل شده است. اما در مسافرت‌های بین‌شهری به علت طولانی‌بودن مسافت وسایل حمل‌ونقل عمومی از کیفیت و راحتی بیش‌تری برخوردار است. همیشه در پایانه‌ها شاهد سختی تردد افراد کم‌توان بوده‌ایم.
علت کم‌توجهی به موضوع حمل‌ونقل عمومی رادر کجا باید جستجو کرد؟
یکی از دلایل عدم الزام قانونی است.‌ کشورهای غربی من‌جمله آمریکا قانون مدونی برای حمایت حمل‌ونقل شهروندان کم‌توان خود دارند که طبق آن فضاهایی که بیش‌تر عمومی هستند، دولت، شهرداری و سازمان‌هایی را که از بودجه دولتی فدرال، محلی و عمومی استفاده می‌کنند را موظف به  تهیه امکانات حمل‌ونقل راحت برای معلولان کرده‌اند.
طبق قوانین مذکور شهرداری‌ها بدون توجه متقاضیان ساخت‌وساز به ایجاد رمپ و لوپ در ساختمان‌ها، مجوز ساخت به آنها داده نمی‌شود. علاوه بر مشکل تردد در مراکز دانشگاهی، مراکز مهم دولتی و بانک‌ها و شهرداری‌ها نیز برای آمدوشد معلولان و افراد کم‌توان ابدا مناسب نیست.
و سخن آخر
تدوین قانون با در نظر گرفتن تمام جوانب مشکلات حمل‌ونقل معلولان، اصلاح قوانین فعلی و مکلف‌کردن بدنه دولت و شهرداری‌ها در عمل به وظایف خود، نظارت و کنترل و مکلف‌کردن شهرداری‌ها برای توجه ایجاد فضای تردد افراد کم‌توان و امور زیربنایی درازمدت، تدابیری است که از تک‌تک مشکلات این شهروندان می‌کاهد. مسئولان هوشیار باشند و خود را در جایگاه معلولان قرار دهند. مسئولان برای یک‌بار هم که شده از ویلچیر برای تردد در شهرها استفاده کنند تا به عمق مشکلات معلولان در این بخش پی ببرند. مطالبه‌گری شهروندان کم‌توان نیز فاکتور دیگری است که مدبران شهری را ناگزیر از تمکین به قانونی در حمایت از حمل‌ونقل عمومی این شهروندان می‌کند.
روز جهانی معلولان از سال ۱۹۹۲ که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام شد، هرساله در ۱۲ آذر یا ۳ دسامبر برگزار می‌شود. هدف از تعیین این روز ارتقاء رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیت‌های مختلف و افزایش آگاهی‌هایی بوده است که باید از مسئله پیوستن افراد معلول در تمامی جنبه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زندگی منتج شود. این وضع به همین منوال طی شد تا در سال ۱۹۹۹ شعاری با مضمون (امکان دسترسی برای همه در هزاره جدید) برگزیده شد و سرلوحه امور قرار گرفت. بیش از پانصد میلیون نفر به دلیل نقص در سیستم روحی و مغزی، جسمی و حسی از معلولیت رنج می‌برند. اینها هرکجا که باشند و در هر نقطه‌ای از دنیا که به سر برند به دلیل موانع ظاهری و یا اجتماعی با محدودیت‌هایی در زندگی خود مواجه می‌شوند. 
در دهه‌های گذشته، کوشش‌های چشمگیری در شناساندن و معرفی اشخاص معلول به جامعه انسانی صورت گرفته است. یکی از مواردی که می‌توان از آن به‌عنوان نقطه عطفی در این زمینه نام برد اعلام سال ۱۹۸۱ میلادی به‌عنوان سال جهانی معلولان است که توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت گرفت. 
فاصله سال‌های ۱۹۹۲– ۱۹۸۳ میلادی دهه جهانی معلولان نام گرفت تا کیفیت و شرکت فعالانه و همه‌جانبه افراد معلول را در زندگی اجتماعی و گسترش و پیشرفت آنها ارتقاء بخشد. از معروف‌ترین معلولان جهان، می‌توان به استفان هاوکینگ فیزیکدان انگلیسی اشاره کرد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی