نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۲ تير | Thursday 2 Jul 2020 | اِلخَميس ١١ ذو القعده ١٤٤١
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 233 | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۱ آذر
کد خبر: ۲۱۶۸۱

کمبود دانش فنی چالش اصلی در رسیدن به فضای مناسب برای معلولان

خشایار کاشانی‌جو، کارشناس حمل‌ونقل با انتقاد از عملکرد مسئولان نسبت به مسئله حمل‌ونقل معلولان و افراد کم‌توان، اختصاص ناوگان حمل‌ونقل به این بخش از جامعه را کافی ندانست و گفت: «ناوگان حمل‌ونقل عمومی ما حتی ظرفیت جابه‌جایی مردم عادی را نیز ندارد چه رسد به اینکه بخش ویژه‌ای نیز به افراد کم‌توان اختصاص پیدا کند.»
۱۲ آذر مصادف است با روز جهانی معلولان و افراد کم‌توان. این مناسبت بهانه‌ای است تا هفته‌نامه «حمل‌ونقل» به بررسی موضوع حمل‌ونقل این شهروندان که تعداد کمی هم نیستند بپردازد. کاشانی جو در این باره به هفته نامه حمل و نقل عدم گنجایش مناسب حمل‌ونقل عمومی را یادآور شد و گفت: «تعداد ناوگان حمل‌ونقل عمومی متناسب با جمعیت متقاضی نیست و بیش از ۷ سال است که ناوگان حمل‌ونقل عمومی، نوسازی را به خود ندیده است.»
بهانه کمبود نقدینگی
کمبود نقدینگی در دولت و شهرداری هرچند واقعی، بهانه‌ای شده است تا حتی به لحاظ کمیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای استفاده از مردم عادی نیز کافی نباشد. با این وصف انتظار برای تخصیص کافی ناوگان حمل‌ونقل عمومی به افراد کم‌توان و معلول قطعا عملی نخواهد شد. بدون شک افراد کم‌توان و معلول باید دارای واگن و بخش مجزا در ناوگان حمل‌ونقل عمومی در مترو و اتوبوس باشند اما درحالی‌که مترو تهران در حال انفجاراست چگونه می‌توان چنین محلی را به این شهروندان تخصیص داد؟  نکته بعد اینکه به لحاظ مناسب‌سازی نیز هیچ‌یک از ناوگان حمل‌ونقل عمومی ما قطعا برای معلولان آماده نشده و باید دراین‌باره نیز تدبیری اندیشید. در برخی از ایستگاه‌های اتوبوس مسیر ویژه معلولان در نظر گرفته نشده است و مترو نیز در برخی ایستگاه‌ها از وسایل دستیابی معلولان و افراد کم‌توان به قطارها فراهم نشده است. در تمام دنیا پیش ورود اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی فضای مختص و معلولان از پیش مشخص شده و در اختیار جامعه هدف قرار داده می‌شود. این فضا کاملا ایزوله بوده و سالمندان نیز به‌راحتی از آن استفاده می‌کنند؛ اما متأسفانه به دلایل کمبودها در ایران کمتر برای این بخش فکری شده است.
کمبود دانش فنی چالش اصلی 
کمبود دانش فنی برای رسیدن به استانداردهای جهانی مناسب‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و معابر شهری موجب شده تا اقدامات جزیره‌ای شکل بگیرد. پروژه‌های زیادی با عنوان مناسب‌سازی فضای شهر و ناوگان حمل‌ونقل عمومی به فعل درآمده اما هیچ‌یک از آنها به علت عدم جامع‌نگری به نامناسب‌سازی ختم شده است. اولین گام با درک درست و شناخت اهمیت باید از سوی مدیران شهری برداشته شود و تا زمانی که مسئولان ما به این درجه از درک این مهم نرسیده باشند معلولان ما نباید انتظار داشته باشند به‌سرعت مشکلاتشان حل‌وفصل شود. برای یک‌بار هم که شده مدیران شهری ما با قراردادن خود به‌جای معلولان، این عزیزان را درک کنند. اگر مدیر شهری نسبت به این موضوع دغدغه داشته باشد اولین کاری که صورت می‌دهد اقدامات اساسی برای رفع مشکلات حمل‌ونقل این شهروندان را با جدیت دنبال می‌کند.
باید شعار تبدیل به شعور شود
متأسفانه تا شنیده و دیده شده است، شعار بوده و بس و لذا اگر اهمیت موضوع از سوی مسئولان شناخته شد زیرساخت‌ها نیز برای سهولت در جابه‌جایی معلولان در شهر فراهم خواهد شد. اما اگر اینچنین نشد، استفاده از الگوهای جزیره‌ای برای ما کاری از پیش نمی‌برد. بحث حمل‌ونقل معلولان نیاز به کیفی‌سازی دارد اما ما هنوز در مبحث کمی در جا مانده‌ایم وقتی باید وارد کیفیت شد که موضوع کمیت حل شده باشد. خوشبختانه در ایران قوانین حمایتی از معلولان و جانبازان در کشور ما کم نیست؛ اما متأسفانه مدیران شهری به قدری درگیر مسائل کمی و روزمره هستند که مجالی برای پرداختن به حمل‌ونقل معلولان برای آنها باقی نمی‌ماند. به گزارش هفته نامه حمل و نقل، ارائه خدمات مطلوب به سه هزار جانباز و معلول شهر تهران سخت است اما با افزایش خودروهای مناسب به ناوگان حمل و نقل، خدمات مناسبی به جانبازان و معلولان شهر تهران باید  ارائه شود. در این  راستا سامانه ۶۳۰۵ پل ارتباطی ما با جانبازان و معلولان در شهر تهران است.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی