نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۸ دوشنبه ۳۰ دي | Monday 20 Jan 2020 | اِلأِثنين ٢٤ جمادي الاولي ١٤٤١
پربیننده‌ترین:
پربیننده‌ترین
تیتر خبرها
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 234 | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۸ آذر
کد خبر: ۲۱۶۹۷
آیا سرمایه‌گذاری در بنادر شمالی توجیه اقتصادی دارد ؟

معمای بنادر شمال

محمد ارغوان

 

در حاشیه دریای خزر بیش از ۲۰ بندر و پایانه وجود دارد که برای صادرات، واردات و ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی کشورهایی که در اطراف آن قرار دارند، خدمات پهلودهی کشتی‌ها، نگهداری و تخلیه و بارگیری کالا ارائه می‌دهند. مجموع عملکرد بنادر کشورهای حاشیه خزر در سال ۲۰۱۴ به مقدار ۴۶ میلیون و ۲۳۶ هزارتن بوده است. از این مقدار سهم بنادر جمهوری آذربایجان ۲۶، بنادر قزاقستان ۲۳، بنادر ترکمنستان ۱۸، روسیه ۱۷، سهم بنادر کشور ما در حاشیه خزر نیز ۱۶ درصد است.
توسعه بنادر شمالی ایران یکی از برنامه‌های سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بوده است. محمد راستاد چهارشنبه ۱۳ آذر در مصاحبه‌ای اعلام کرد که تنها از ۲۰ درصد ظرفیت بنادر شمالی کشور استفاده شده است و ۸۰ درصد این بنادر خالی است.  به گفته کارشناسان حوزه دریایی توسعه بنادر شمالی در این شرایط توجیه اقتصادی ندارد. این کارشناسان معتقدند که  ظرفیت فعلی بنادر شمالی کشور بیش از کل گردش کالایی است که در دریای خزر وجود دارد. اما موافقان توسعه بنادر شمالی می‌گویند که این بنادر در درازمدت می‌تواند نقش بسزایی در اقتصاد کشور داشته باشند. سیاوش رضوانی، مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد در گفتگو با خبرنگار «حمل‌ونقل»گفت: «در بنادر شمالی کشور به دلیل ایجاد زیرساخت‌ها، ظرفیت‌های زیادی به وجود آمده است. ظرفیت‌هایی که در بنادر شمالی کشور به وجود آمده است حدود ۲۴ هزار تن است. این زیرساخت‌ها برای زمانی به وجود آمده است که به آن نیازمندیم. برای مثال اکنون مسائل مربوط به اوراسیا به وجود آمده است.» 
او افزود: «با توجه به تخفیفات تعرفه‌هایی که دارند قطعا ترافیک بنادر شمالی زیاد خواهد شد و در آن موقع که ترافیک بنادر زیاد شود دیگر آن زمان کافی برای ساخت اسکله وجود ندارد. ساخت اسکله حداقل نیاز به پنج سال زمان دارد و همچنین نیاز به منابع مالی زیادی دارد.»
رضوانی گفت: «خوشبختانه این ظرفیت‌ها در بنادر شمالی کشور ما ایجاد شده است. ضمن اینکه ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری‌هایی که در بنادر ما انجام شده است مربوط به انبارها و سیلوها هست. زیرا هم‌اکنون چالش بزرگ در بندر امیرآباد، کمبود فضا است.»
رضوانی افزود: «ما نیازمند روش کاری هستیم که گمرک تعریف کند تا بار زودتر از بنادر خارج شود تا جوابگو کشتی‌هایی که وارد بندر می‌شوند باشیم. ما همیشه در لنگرگاه و اسکله‌مان بین ۱۰ تا ۱۳ فروند کشتی داریم و ۸ فروند استندبای داریم و این بخش انبارهاست که پر است.»  رضوانی ادامه داد و گفت: «روز شنبه با نمایند وزارت صنعت، معدن تجارت جلسه داشتیم تا راهکاری پیدا کنیم که بارها زودتر از بندر خارج شود یا سریع‌تر خالی شود.»
مصطفی ملکی، کارشناس حوزه حمل‌ونقل ریلی در گفتگو با خبرنگار «حمل‌ونقل» گفت: «سرمایه‌گذاری در بنادر شمالی کشور از سال ۷۵ با وجود اختلافاتی که وجود داشت انجام شد. با فروپاشی شوروی، کشورهایی ازجمله ایران، آذربایجان، قزاقستان تلاش کردند که ظرفیت‌های بنادرشان را در دریای خزر افزایش دهند. در یک مقطعی عملکرد بندر انزلی به ۶ میلیون ۸۰۰ هزار تن رسید.»
او افزود:  «افزایش ظرفیت بندر انزلی به این دلیل بود که کشورهای دیگر برنامه اقتصادی خود را تدوین نکرده بودند. اما از زمانی که این کشورها سروسامان گرفتند و نظمی به اقتصادی کشورشان دادند، شروع به انجام فعالیت‌هایی با انسجام و نظم بیشتری کردند. برای مثال آذربایجان بندری را در یکی از مناطق احداث کرد که محدودیت‌های گذشته را نداشت.»
از طرف دیگر کشور قزاقستان به دلیل مناسبت سیاسی و اقتصادی که با کشور چین داشت، بندری  به نام اکتاو احداث کرد و اکنون نیز به دلیل اینکه بندر اوگتاو با آذربایجان فاصله دارد، تصمیم گرفته‌اند که بندری با نام کریچ را ایجاد کنند.  ملکی در ادامه گفت: «این کشورها به این نتیجه رسیدند که افزایش ظرفیت‌ها در بنادر نیاز به وجود کالا دارد. وجود کالا در بنادر باعث می‌شود این بنادر خدمات ارائه دهند  و زمانی که دریافتند که کالایی وجود دارد به‌صورت مستمر ظرفیت بندرهای خود را افزایش دادند.» این کارشناس حوزه دریایی گفت: «ایران نیز در مقطعی همزمان با آن کشورها که ظرفیت خود را افزایش می‌دادند، شروع به احداث بندر و افزایش ظرفیت‌ها در مناطق شمالی کرد. هم‌اکنون نزدیک به ۲۶ میلیون تن ظرفیت بنادر شمالی کشور ماست. درحالی‌که گردش کالا در کل بنادر دریای خزر نزدیک به ۱۳ میلیون تن است. اگر تمام کالاها از کشورهای دیگر به ایران سرازیر شود بیش از ۱۰ میلیون نیست.» او افزود: «دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده قصد دارند تا ظرفیت بنادر را از ۲۶ میلیون تن به ۵۲ میلیون تن برسانند. این کار توجیه اقتصادی ندارد زیرا هیچ کالایی وجود ندارد و ظرفیت بنادر کشور خالی می‌ماند.»   ملکی در پایان گفت: «واقعا روشن نیست که این طرح‌های توسعه‌ای قرار است به کجا برسد و چه منطقی را دنبال می‌کند.»  بااین‌وجود باید منتظر ماند  و دید که آیا گفته‌های مدیران سازمان بنادر به واقعیت می‌پیوندد یا نظرات کارشناسانی که مخالف سرمایه‌گذاری در این بنادر هستند درست از آب درمی‌آید.»

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی