نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۸ يکشنبه ۴ اسفند | Sunday 23 Feb 2020 | اِلأَحَّد ٢٨ جمادي الثانيه ١٤٤١
پربیننده‌ترین:
پربیننده‌ترین
تیتر خبرها
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 234 | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۸ آذر
کد خبر: ۲۱۶۹۸
دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:

نوسان قیمت خودرو عامل بی‌اعتمادی است

اعظم زندیه

 

در تحریم‌های اولیه علیه ایران بسیاری از شرکای خودروسازی کشور در انتظار تحریم صنعت خودرو از سوی ایالات‌متحده آمریکا نمانده و از همان روزهای شروع تحریم‌ها در تصمیمی خودخواسته ایران را ترک کردند. در این تصمیم اما دولت‌های شرکای ایران مانند فرانسه، نقش مهمی در خروج این شرکت‌ها از بازار ایران داشتند و آنها را تشویق به ترک بازار خودرو می‌کردند. حال‌آنکه در تحریم‌های ثانویه صنعت خودرو در اولویت سیاست‌های تحریمی دونالد ترامپ قرار گرفت و همین امر منجر به روند سریع خروج شرکای خارجی از کشور شد؛ با این تفاوت که دولت‌ها دیگر مشوق این شرکت‌ها برای ترک ایران نبودند حتی به دنبال پیداکردن مسیری برای ادامه همکاری با خودروسازان ایرانی بودند. آنچه مشخص است این است که هر دو مرحله تحریم‌ دولت آمریکا اگرچه تفاوت‌هایی از نظر زمانی و شکل اجرا داشته است اما هر دو منجر به افول صنعت خودرو کشور شده است.
سید جواد حسینی‌کیا، دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با هفته‌نامه «حمل‌ونقل» با ظالمانه دانستن تحریم‌های مستقیم علیه خودروسازی ایران، اقدام اخیر وزارت نیرو در قطع برق چهار روزه خودروسازی سایپا را اقدامی در جهت خودتحریمی عنوان کرد و گفت: «باید همگی دست‌به‌دست هم دهیم تا صنعت خودرو کشور گامی به جلو بردارد.»
او با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو در نحوه برخورد با بدهی شرکت خودروسازی سایپا، تصریح کرد: «برای وصول مطالبات، وزارت نیرو راه‌های دیگری نیز داشت و می‌توانست از حساب‌های این شرکت برداشت کند تا نیازی به قطع برق و توقف چهار روزه خطوط تولید نباشد.»
حسینی‌کیا با کج‌سلیقگی خواندن نوع برخورد وزارت نیرو با دریافت مطالبات خود از شرکت سایپا، ابراز داشت: «قطعا امروز تولید جنگی اقتصادی است که ما باید عنوان خط مقدم تولید به آن توجه کنیم. حتی ظرفیت برخورد با مدیرانی که در وصول مطالبات این دستور را صادر کرده‌اند در کشور وجود دارد تا در چنین شرایطی که رهبر انقلاب توجه ویژه‌ای به تولید دارند اشتباهات تکرار نشود.»
نماینده مردم سنقر در پارلمان کشور با یادآوری این نکته که مدیران ارشد خودروساز باید با تنظیم شرایط از تکرار این اتفاقات جلوگیری کنند، افزود: «مدیران شرکت‌های خودروسازی باید به‌موقع به انتظاراتی که از آنها می‌رود پاسخ دهند. اقدام به قطع برق یک گروه خودروسازی جز در جهت تضعیف صنعت خودرو تعبیر دیگری نخواهد داشت.»
ارزیابی مجلس از وضعیت خودروسازی کشور
به گفته حسینی‌کیا صرف‌نظر از وضعیت مالی و بانکی، روند مثبتی در صنعت خودرو در جریان است. اما متأسفانه حاشیه بازار شرایطی را برای این صنعت رقم زده که نوسانات غیرقابل‌پیش‌بینی را برای این صنعت به همراه داشته است. نوسان قیمت در بازار خودرو باعث شده تا مردم این مشکل را متوجه خودروسازان دانسته و بی‌اعتمادی به خودروسازان افزایش پیدا کند. طبق گفته او، یک بخشی از افزایش قیمت‌های خودرو در ماه‌های اخیر حضور دلالان در فضای مجازی و دامن‌زدن به تغییر قیمت در این بخش است. متأسفانه مافیای ثروت بر این تنور می‌دمند و برخی رسانه‌ها و فضای مجازی نیز در این راه همراه خوبی برای آنان بوده‌اند. باید آرامش به فضای فروش خودرو بازگردد زیرا جذب نقدینگی به صنعت خودرو جان تازه‌ای به کالبد آن می‌دمد.حسینی‌کیا در این مصاحبه گفت که یکی از راه‌های کاستن از تنش و بار روانی ناشی از نوسان قیمت خودرو در بازار، اقدام خودروسازان به پیش‌فروش خودرو به متقاضیان است و مجلس نیز آن را گامی در جهت اصلاح قیمت خودرو در بازار می‌داند.  حسینی‌کیا با گلایه از دخالت برخی نهادها در تصمیم‌گیری و برنامه‌های سازمان استاندارد اضافه کرد: «باید اجازه دهیم این سازمان در مسیر درست خود پیش برود تا بتوانیم شاهد تحقق اهداف حوزه استاندارد در کشور باشیم.» او همچنین به سنگ‌اندازی برخی برای رونق تولید افزود: «در سال حمایت از تولید داخلی، برق مجموعه بزرگی مثل سایپا به خاطر ۱۲۲ میلیون تومان بدهی بیش از چهار روز قطع می‌شود، در چنین وضعیتی چطور باید توقع داشت شعارهای این حوزه محقق شود؟»

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی