نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۸ يکشنبه ۴ اسفند | Sunday 23 Feb 2020 | اِلأَحَّد ٢٨ جمادي الثانيه ١٤٤١
پربیننده‌ترین:
پربیننده‌ترین
تیتر خبرها
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 234 | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۸ آذر
کد خبر: ۲۱۷۰۱

سن هواپیما زنگ خطر افکار عمومی

داوود ربیعی

سال‌ها پیش، زمانی‌که شورای عالی هوانوردی حداکثر سن ورود هواپیما را ۱۵ سال اعلام کرد، واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت اما پس از گذشت سال‌ها، این قانون اصلاح شد و به ۲۱ سال رسید. آیا به‌راستی سن هواپیما رابطه مستقیمی با ایمنی هوانوردی دارد؟ اگر بخواهیم مصوبه سابق شورای عالی هوانوردی در خصوص محدودیت سنی ورود هواپیما را بررسی کنیم باید به این نکته اشراف داشته باشیم که مصوبه‌های مطرح‌شده از سوی این شورا رابطه مستقیمی با شرایط سیاسی، اقتصادی و افکار عمومی دارد که خروجی این مصوبه‌ها را می‌توان در تیتر و گزارش‌های رسانه‌های کشور و حتی در گپ‌وگفت‌های مجازی کارشناسان ملاحظه کرد. در آن زمان که برجام نقطه امید صنعت بود، واژه‌هایی نظیر هواپیمای فرسوده، ناوگان فرسوده و محدودیت‌های سنی به‌وفور در میان صحبت‌های مقامات وزارت راه و سازمان  هواپیمایی کشوری شنیده می‌شد، اما امروز که عاقبت برجام مشخص شد و صنعت هوانوردی ما با وجود توسعه شرکت‌های هوانوردی از فقر ناوگان و قطعات رنج می‌برد، شرایط حکم می‌کند تا محدودیت سنی از ۱۵ به ۲۱ افزایش پیدا کند. مصوبه‌ای که باید از دو جنبه به آن نگاه کرد: نگاه نخست نگاه تخصصی و حرفه‌ای هوانوردی است و نگاه دوم، نگاه رسانه‌ای و افکار عمومی که این دو نگاه، می‌تواند نتیجه‌ای کاملا متفاوت با یکدیگر داشته باشند. نگاه نخست، نگاه تخصصی و حرفه‌ای است، در این نوع بینش، سن هواپیما یک عامل در میان صدها عامل برای قابلیت پرواز یک هواپیما است، یک هواپیما می‌تواند ازلحاظ سن و سال، سن بالایی داشته باشد اما با چک‌های دوره‌ای و تعویض قطعات مؤثر آماده پرواز ایمن باشد. موضوعی که در محافل مدیران کمتر از آن سخن به میان آمد. نگاه دوم، بینش ژورنالیستی، افکار عمومی و یا حتی سیاسی است که در نگاه جامعه و حتی مدیران کشور که تخصص هوانوردی ندارند وجود دارد، نگاهی که سن هواپیما را عاملی در جهت ایمنی می‌داند و تصور می‌کند که با افزایش محدودیت سنی، ایمنی از بین رفته است. این متن برای یک رسانه تخصصی هوانوردی نوشته شده و نگارنده با شناخت کافی از مخاطبان رسانه به مبحث قابلیت پروازی و عوامل مؤثر بر پرواز هواپیما با هر سن و سالی که دارد ورود پیدا نمی‌کند. هدف اصلی از نگارش این یادداشت، سیاست‌های ژورنالیستی و یا افکار عمومی است که با مصوبات شورای عالی هوانوردی و کلمات کلیدی مدیران هوانوردی کشور در جامعه شیوع پیدا می‌کند، بدون آنکه به این نکته توجه شود که هر واژه مانند فرسوده، سن و سال و...چه ضربه مهلکی می‌تواند به اعتماد عمومی به صنعت وارد کند.افکار عمومی اطلاعات خود را از تیتر رسانه‌ها، چند خط خبر در کانال‌های خبری و زیرنویس اخبار سیما جمع‌آوری می‌کند و ضرورتی هم ندارد برای شفاف‌شدن واژه‌های کلیدی که می‌بیند و می‌خواند تحقیقات علمی انجام دهد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی