نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۱ آذر | Tuesday 1 Dec 2020 | اِثَّلاثا ١٥ ربيع الثاني ١٤٤٢
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 246 | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۶ اسفند
کد خبر: ۲۲۱۴۸

شرایط بحرانی در بخش گردشگری

حرمت‌اله رفیعی|

 

در بخش گردشگری و دفاتر آژانس‌های هواپیمایی تقریبا اوضاع و احوالی نمانده است. سفر اولین چیزی است که می‌تواند از سبد هزینه حذف شود. هر بحرانی که ایجاد شود، مانند قطع اینترنت، تغییرات نرخ ارز و یا حتی بیماری این بخش اولین جایی است که آسیب می‌بیند. درحال‌حاضر ما در وضعیت سفر نیستیم، بلکه شرایطی زیر صفر داریم. البته ظاهرا ماجرا این است که درحال‌حاضر همه این وضعیت را دارند که درست هم هست. اما چرا می‌گویم ما صفر که نه زیرصفر هستیم؟ واقعیت این است که ما محصولات و خدماتی مانند بلیت‌های قطار، هواپیما و هتل را فروخته‌ایم و حالا مجبوریم پول مردم را پس بدهیم. اما ایرلاین‌ها و هتل‌ها پول را نمی‌دهند و خارج از کشور هم که شرایط بدتر است. در نتیجه شرایط بحرانی است. به نظرم می‌شد شرایط به اینجا نرسد. کافی بود تعجیل نکنیم. 

زمانی که اعلام شد مردم پولشان را پس بگیرند – که درست هم بود – سازمان هواپیمایی کشور و معاون گردشگری هم در نامه‌هایی همین را ابلاغ کردند. اما راستش خیلی کسی نپرسید آیا شما پول را پس گرفته‌اید که حالا بخواهید پس بدهید؟ ایرلاین‌ها برای اینکه هواپیماهایشان را برای عید آماده کنند پولشان را صرف خرید قطعات و تعمیر کرده‌اند و در نتیجه پولی نیست. آژانس‌ها هم برای مسافر ویزا گرفته و ویزا داده شده و پاسپورت‌ها مهر خورده‌اند. وقتی هم پیگیری می‌کنیم سفارت می‌گوید من ویزا را صادر کرده‌ام و پولی مسترد نمی‌شود. مشکل همان مشکل سنتی است. عدم باور بخش دولتی به بخش خصوصی. متأسفانه هنوز بخش دولت قائل به این نیست که اگر قرار است کاری کنیم باید در تعیین راهکاری نظر بخش خصوصی هم خواسته شود. 

 

تصدی‌گری که باید به بخش خصوصی داده می‌شد، داده نشد و حالا که اجرا در دست بخش خصوصی است با این التهاب‌ها شرایط بد و بدتر می‌شود. این مشابه همان وضعیتی است که با نوسانات ایجاد شد. ناگهان خبر اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به گردشگری منتشر شد. اما نتیجه کمکی به بخش گردشگری نداشت. ما فقط دلال‌هایی را ساختیم که صبح مسافر را به خارج از کشور می‌بردند و شب برمی‌گرداند و هزار یورو هم برمی‌داشتند. نتیجه این شد که یک سال ارز کشور به تاراج رفت. آن زمان حرف من این بود که این پول به بخش گردشگری داده نشده است. یعنی درواقع به بخش گردشگری نرسید. این ارز به دست دلال‌ها رسید و آنی شد که شد و دیدیم. حالا هم اگر کاری قرار است انجام شود باید به‌فوریت انجام شود. نوروز تعطیل است و مردم سرگردان هستند و پولشان را می‌خواهند. حق هم دارند. هستند بخش‌هایی که پول را در اختیار دارند اما پس نمی‌دهند. 

 

دو متولی دولتی در بخش ما یعنی سازمان هواپیمایی کشوری و بخش گردشگری اختیارات لازم را ندارند. حل این مشکل نیازمند مداخله سریع، قاطع و مستقیم قوه قضاییه است. علاوه بر اینکه باید سفارتخانه‌های ما فعال شوند تا بتوانیم پول مردم را پس بگیریم. باید وزیر محترم راه‌وشهرسازی وارد میدان شوند. ما هم ادله و پیشنهادهای خودمان را ارائه می‌کنیم. این مشارکت همه‌جانبه تنها راه‌حل برای عبور از این مشکل است. بر اساس ادله و بر اساس کف کارکرد میزان زیان دفاتر آژانس‌های هواپیمایی حدود ۹۰۰ میلیارد تومان است. این یعنی شرایط اسفناک است. از سوی دیگر باید به مردم اطمینان بدهیم و بگوییم پولشان از بین نمی‌رود. اگر با عدم همکاری به اینجا رسیدیم، شاید بتوانیم با همکاری بخش دولتی و بخش خصوصی مشکل را حل کنیم.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی