نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۲ تير | Thursday 2 Jul 2020 | اِلخَميس ١١ ذو القعده ١٤٤١
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 256 | ۱۳۹۹ دوشنبه ۲ تير
کد خبر: ۲۲۶۲۵

حمل‌ونقل پاک در دوران کرونا

مهدی نیکی-فعال حمل‌و‌نقل |

 

این جمله را زیاد می‌شنویم که «ویروس کرونا جهان را برای همیشه تغییر داده است.» این تغییرات البته طیف گسترده‌ای دارد که از رفتار و فرهنگ عمومی تا ساختارهای اقتصادی را شامل می‌شود. بااین‌حال این ویروس فراگیر شاید برای اولین بار همه دنیا را به شکلی یکسان و البته نه همسان دچار چالش جدی کرده است. در سراسر دنیا شرکت‌های بسیاری با مشکلات عدیده روبه‌رو هستند. مشاغل بسیاری ازدست‌رفته‌اند و ضرر و زیان قابل‌توجهی دامن‌گیر اقتصاد دنیا شده است. بااین‌همه این شرایط ناخوشایند اقتصادی که مسئله‌ای جهانی است، ابعاد منطقه‌ای نیز دارد. اما وجوه مشترکی به‌خصوص در عرصه عمومی ایجاد شده که ذیل این ضرورت می‌توان حتی صحنه‌هایی یکسان را در فضای عمومی در سراسر دنیا دید.
یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که بدون شک از این شرایط به‌شدت متأثر شده حمل‌ونقل عمومی است.



برای درک این مشکل باید روی عبارت «عمومی» متمرکز شد. دقیقا مسئله بر سر همین کلمه است که دیگر نمی‌تواند با معنای کلاسیک و آشنای خود وجود داشته باشد. آنچه عمومی بود، اکنون یا وجود نخواهد داشت یا به شکلی کاملا متفاوت می‌تواند وجود داشته باشد. تحت‌تأثیر این تغییر پایه‌ای حمل‌ونقل عمومی نیز دچار تغییر گسترده‌ای در فرهنگ، ساختار و اقتصاد شده است. ازجمله این تغییرات البته رعایت فاصله اجتماعی است که الزام بودن در فضای عمومی دوران کرونا است. درعین‌حال اگر چنین شرایطی وجود نداشته باشد، مردم را به سمت وسایل نقلیه خصوصی سوق خواهیم داد. این یعنی رفتاری علیه همه سیاست‌های کلان حمل‌ونقلی که دهه‌هاست در ایران و جهان پیگیری می‌شود. همه می‌دانیم چرا حمل‌ونقل عمومی تا این پایه اهمیت دارد. عوارض ناشی از استفاده حداکثری از حمل‌ونقل فردی یکی از مهم‌ترین چالش‌های عصر ماست.

 

برای حل و مدیریت چنین چالشی است که امروزه بسیاری از کشورهای دنیا به سمت توسعه حمل‌ونقل عمومی و به‌خصوص توسعه حمل‌ونقل پاک حرکت کرده‌اند. حمل‌ونقل پاک حالا دیگر یک شعار نیست. شهرهای بزرگ دنیا یکی از مهم‌ترین پارامترهای سنجش کیفیت زندگی خود را بر اساس توسعه این بخش استوار کرده‌اند. کلان‌شهری مانند تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست. آلودگی هوای تهران و مسئله مصرف سوخت در چند دهه اخیر در ادبیات مدیریتی و سیاست‌گذاری کشور اهمیت روزافزون یافته و تهران حالا به معنای واقعی کلمه کلان‌شهری است که با چالش‌های بزرگ یک کلان‌شهر درگیر است. آلودگی صوتی، آلودگی هوا، تراکم جمعیت و مسائل ترافیکی. در سایه چنین چالش‌هایی بود که طرح‌هایی با محوریت توسعه حمل‌ونقل پاک در دستور کار قرار گرفت. ازجمله این طرح‌ها توسعه خودروهای برقی در پایتخت است.

 

خودروهایی که نه آلودگی صوتی دارند و نه آلایندگی ناشی از مصرف سوخت فسیلی. اما راستش این کار جز به مدد و همراهی بخش‌های دولتی و سازمان‌های مرتبط میسر نخواهد شد. به‌عبارت‌دیگر توسعه خودروهای برقی، توجه به نهال نازکی است که در صورت نگهداری می‌تواند مؤثر باشد. این خودروها سالانه از حجم بسیار بالایی از مصرف سوخت جلوگیری می‌کنند. آلودگی صوتی ندارند و درنهایت سهمی قابل‌توجه در ارتقای کیفی زندگی شهروندان ایفا می‌کنند. اعداد و ارقام گواه روشنی بر همین مدعاست. حالا وقتی شرکت‌های بزرگ در دوران کرونا درگیر چنین چالش‌های بزرگی شده‌اند، فکر می‌کنید شرایط برای شرکت‌های دیگر چگونه خواهد بود؟

 

آن‌هم برای شرکت‌هایی که باید از محل درآمد خود سهمی را به‌عنوان اجاره خط بپردازند و حالا برای حفظ سلامت شهروندان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید ظرفیت خود را کاهش بدهند. معنای کلمه «عمومی» در حمل‌ونقل عمومی حالا همین‌قدر مخدوش و چالش‌برانگیز است. زیرا درآمد و حیات این حمل‌ونقل پاک هم از دل معنای همین کلمه میسر می‌شود. حمل‌ونقل پاک حالا بیش از همیشه نیازمند توجه است. با توجه به کاهش شدید مسافر و رعایت پروتکل‌های بهداشتی شرایط از همیشه سخت‌تر است. نباید دوباره به وجه زینتی «حمل‌ونقل پاک» بازگردیم.  امیدوارم در این هیاهوی کرونا و شرایط نامساعد توجه و حمایت از حمل‌ونقل پاک، فراموش و گم نشود. چراکه مجبور می‌شویم چرخ را از نو ابداع کنیم.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی