نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۹ يکشنبه ۴ آبان | Sunday 25 Oct 2020 | اِلأَحَّد ٨ ربيع الاول ١٤٤٢
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 271 | ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۱ مهر
کد خبر: ۲۳۲۹۲
گزارش «حمل‌ونقل» از افزایش نرخ‌های جدید پروازها

جدال بر سر قیمت بلیت هواپیما

اکرم فیض‌آبادی|

 

حدود یک هفته قبل بود که دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمای در گفتگو با خبرنگار ما از الزامی‌شدن «انجام پروازها با ۶۰ درصد ظرفیت» از آبان‌ماه خبر داده بود و در این رابطه توضیح داد که با توجه به تأکیدی که ستاد ملی مبارزه با کرونا دارد به‌احتمال بسیار زیاد، از ابتدای آبان‌ماه ایرلاین‌ها ناچار خواهند بود تنها از ۶۰ درصد ظرفیت خود در پروازها استفاده کنند.

 


اسعدی‌سامانی گفته بود که طبیعتا به دلیل اینکه ایرلاین‌ها نمی‌توانند از تمام ظرفیت خود در پروازها استفاده کنند، قطعا شاهد افزایش قیمت نرخ بلیت هواپیما (کف و سقف) در تمامی مسیرها خواهیم بود. او حتی عنوان کرده بود که برای خود ما هم روشن و مشخص نیست که انجام پرواز با ۶۰ درصد ظرفیت با چه مبنایی تعیین شده، این در حالی است که حتی یاتا و ایکائو نیز چنین دستورالعملی را الزام نکرده است؛ اما در راستای اینکه مصوبات ستاد ملی کرونا الزام‌آور است و ما ملزم به رعایت آن هستیم و از آن تمکین خواهیم کرد. اما طبعا رعایت این موضوع و با توجه به اینکه شاهد افزایش نرخ ارز بالای ۲۷ هزار تومان هستیم تأثیر خود را روی نرخ بلیت هواپیما خواهد داشت.

 


افزایش ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی نرخ جدید پروازها
چند روز بعد از اعلام گران‌تر شدن نرخ بلیت هواپیما، انجمن شرکت‌های هواپیمایی نرخنامه جدید پروازهای داخلی را منتشر کرد؛ در نرخ‌نامه جدید میانگین قیمت‌ها (نرخ کف) بیش از ۶۰۰ هزار تومان و حداکثر قیمت‌ها (نرخ سقف) در ۶۰ مسیر پروازی به بالای یک‌میلیون تومان رسید که این موضوع نشان می‌دهد افزایش قیمت در بیشتر مسیرها بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد بوده است. برای مثال در مسیر تبریز_کرمان حداکثر قیمت به یک‌میلیون ۹۰۰، در مسیر گرگان-کیش ۲ میلیون تومان، در مسیر آبادان-مشهد یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، در مسیر تبریز-مشهد یک‌میلیون ۹۰۰ هزار تومان، درفول-مشهد یک‌میلیون ۸۰۰ هزار تومان، ماهشهر-مشهد ۲ میلیون و ۳۰ هزار تومان، کیش-تبریز ۲ میلیون ۵۰۰ هزار تومان رسیده بود.

 


پس از انتشار این نرخ‌نامه، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران این افزایش را غیرواقعی و غیرمنطقی قلمداد کردند. حتی برخی عنوان کردند که انجمن شرکت‌های هواپیمایی صلاحیت تعیین نرخ پروازها را ندارد؛ اما موضوع عجیب‌تر واکنش تورج دهقانی‌زنگنه، معاون وزیر راه‌وشهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بود که گفته بود: «دولت و سازمان هواپیمایی کشوری هیچ دخالتی در نرخ‌گذاری بلیت هواپیما ندارند.» پس‌ازاین موضوع بود که تعدادی از نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون عمران نسبت به نرخ جدید پروازها واکنش‌های تندی داشتند و اعلام کردند که مجلس قطعا به این موضوع ورود پیدا خواهد کرد. در همین رابطه نگاهی به واکنش برخی از نمایندگان مجلس خواهیم داشت:

 


برای جبران هزینه‌ها نباید دست در جیب مردم کرد
محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه افزایش ۵۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی غیرمنصفانه بود، گفت: «در‌حال‌حاضر فقط ۱۰ درصد مردم امکان خرید بلیت هواپیما را دارند و ۹۰ درصد قدرت خرید بلیت هواپیما را ندارند و یا با این شرایط نخواهند داشت.»  او با انتقاد از عملکرد سازمان هواپیمایی نسبت به تعیین کف قیمت‌ها اظهار داشت: «اگر فرض کنیم مبنا همان حکم برنامه پنجم باشد و بلیت‌ها با قیمت شناور به فروش بروند، وقتی سازمان هواپیمایی کف قیمتی در نظر می‌گیرد یعنی اجازه نمی‌دهد از یک قیمتی کمتر به فروش برسد که با توجه به این موضوع شناورسازی قیمت‌ها عملا منتفی است.»

 


او گفته است: «قبول داریم که ۴۰ تا ۴۵ درصد قیمت تمام‌شده یک صندلی هواپیما به نرخ ارز بستگی دارد اما نباید در این شرایط خاص با افزایش هزینه‌ها جبران زیان‌ها را بر دوش مردم بیندازند. مگر درآمد مردم به‌یک‌باره ۵۰ درصد افزایش می‌یابد که شرکت‌های هواپیمایی قصد افزایش ناگهانی ۵۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما را داشتند.» او اظهار داشته است که دولت برای جبران هزینه‌ها دست در جیب مردم نکند.
نرخ‌نامه جدید پروازهای هوایی غیرواقعی است
اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس، از ورود این کمیسیون به پرونده افزایش چشمگیر قیمت بلیت هواپیما خبر داده و گفته بود: «به نظر من نرخ‌نامه جدید پروازهای هوایی غیرواقعی است.»

 


شاکری در واکنش به افزایش ۱۵۵ درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی، عنوان کرده بود: «قطعا این اقدام به‌هیچ‌وجه قابل‌پذیرش نیست، زیرا مردم توان پرداخت چنین هزینه‌هایی برای خرید بلیت هواپیما را ندارند.» او تأکید کرده بود که نرخنامه جدید حمل‌ونقل هوایی متناسب با هزینه‌های مصرفی ایرلاین‌ها نیست.
افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها توجیه  اقتصادی، فنی و کارشناسی ندارد
کیان‌پو،ر نماینده مردم درود، ازنا در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفته است: «افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها توجیه  اقتصادی،  فنی و کارشناسی ندارد و آسیب و زیان بسیاری برای صنعت هواپیمایی به دنبال دارد.»
او عنوان کرده بود: «اگرچه حدود ۵۰ درصد هزینه‌های هواپیمایی ارزی است اما می‌توان با اختصاص ارز مناسب قطعات و نیازهای ارزی این صنعت را تأمین کرد تا بتوان از افزایش نامتناسب نرخ بلیت هواپیما و آزادسازی قیمت جلوگیری کرد، با تحقق این مهم صنعت هوایی نیز حفظ و رونق پیدا می‌کند.»

 


افزایش بلیت هواپیما منطقی نبود
 صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس یکی دیگر از نمایندگانی بود که نسبت به گرانی بلیت هواپیما واکنش نشان داده و عنوان کرده است: «این موضوع در روزهای اخیر با حضور وزیر راه‌وشهرسازی در هفته جاری در کمیسیون عمران بررسی خواهد شد.»
او گفته بود: «حدود ۵۰ درصد هزینه‌های هواپیمایی ارزی و ۵۰ درصد باقی‌مانده ریالی است بنابراین با افزایش نرخ دلار و ارز شرکت‌های هواپیمایی به دنبال افزایش قیمت بلیت هواپیما هستند اما برای این افزایش قیمت باید چارچوب و ضوابطی تعیین و تهیه شود.»

 


وزیر راه‌وشهرسازی: نرخ‌نامه جدید اعتباری ندارد
در‌ حالی‌ رئیس سازمان هواپیمایی کشوری عنوان کرده بود که نرخ‌گذاری قیمت بلیت هواپیما تحت اختیار دولت نیست که وزیر راه‌وشهرسازی اعلام کرد قیمت‌های جدید اعتباری ندارد و لغو شده است.
محمد اسلامی عنوان کرده است که افزایش قیمت اعلام‌شده از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی معتبر نیست. تا زمانی که این گزارش نوشته می‌شود انجمن شرکت‌های هواپیمایی نسبت به لغو نرخ نامه جدید واکنشی نشان نداده‌اند. این در حالی است که بارها ایرلاین‌ها عنوان کرده‌اند که انجام پروازها با ۶۰ درصد ظرفیت و افزایش قیمت سرسام‌آور ارز کار و ادامه حیات را برای شرکت‌های هواپیمایی بسیار سخت‌تر از گذشته کرده است.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی