نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۹ شنبه ۹ اسفند | Saturday 27 Feb 2021 | اِسَّبِت ١٥ رجب ١٤٤٢
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 284 | ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۲ دي
کد خبر: ۲۳۷۳۴
مروری بر اخبار صنعت هواپیمایی در هفته گذشته

ایرلاین‌ها تنها مجاز به افزایش ۱۰ درصد قیمت بلیت هواپیما هستند

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تأکید کرد که مجلس شورای اسلامی تنها مجوز افزایش ۱۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما را داده است و سازمان هواپیمایی کشوری مکلف است با ایرلاین‌های متخلف برخورد کند.  رحمت‌الله فیروزی پوربادی بیان کرد: «با توجه به انتقادها و شکایت‌هایی که در این زمینه به کمیسیون عمران مجلس واصل شده بود، کمیسیون چندین جلسه با حضور شرکت‌های هواپیمایی، سازمان هواپیمایی کشوری و وزیر راه‌وشهرسازی برگزار کرد. با توجه به انتظارات شرکت‌های هواپیمایی و تأکید آنها بر اینکه در صورت عدم‌حمایت تا شش ماه آینده هواپیماها زمین‌گیر خواهند شد؛ درنهایت مجوز افزایش قیمت ۱۰ درصدی داده شد.»
او در ادامه اظهار کرد: «اما مجلس شورای اسلامی تنها با افزایش قیمت ۱۰ درصد موافقت کرده است و افزایش بیش از ۱۰ درصد تخلف محسوب شده و سازمان هواپیمایی کشوری باید به این موضوع ورود کند. همان‌طوری که امروز شاهد افزایش قیمت در همه حوزه‌ها هستیم و ازآنجاکه بخشی از هزینه‌های ایرلاین با دلار باید تأمین شود و امروز نرخ ارز حدود ۲۳ هزار تومان رسیده است، ما نمی‌توانستیم جلوی افزایش قیمت را در این حوزه بگیریم.»

 


سهم ۲ درصدی اورژانس از روی بلیت هواپیما
به‌تازگی برخی نمایندگان مجلس پیشنهاد داده‌اند ۲ درصد به نرخ بلیت پروازها اضافه شود و این رقم به اورژانس اختصاص یابد. رئیس هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی در این رابطه گفته است: «با توجه به اینکه درحال‌حاضر چهار نوع عوارض شامل «عوارض شهرداری»، «عوارض هلال‌احمر»، «عوارض فرودگاهی» و «عوارض ایمنی» روی بلیت پروازها اعمال شده است و از مسافران دریافت می‌شود، وضع عوارض جدید تحت عنوان عوارض اورژانس مشکلی دیگر به مشکلات شرکت‌های هواپیمایی اضافه می‌کند.» او گفته است که حتی هم‌اکنون شرکت‌های هواپیمایی با شهرداری‌های مختلف بر سر همین عوارض شهرداری چالش‌هایی دارند، به دلیل آنکه شهرداری از حساب شرکت‌های هواپیمایی برداشت می‌کنند و یا حساب شرکت‌های هواپیمایی را در برخی شرایط می‌بندند. دقیق‌کیا اظهار داشت: «در گذشته هم که بحث تعریف عوارض هلال‌احمر روی بلیت پروازها مطرح شد، یاتا (انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی) با طرح آنکه این عوارض، عوارض خیریه محسوب می‌شود از کدگذاری آن خودداری کرد و قطعا امکان کدگذاری این عوارض به‌عنوان عوارض اورژانس نیز در یاتا برای وصول وجود نخواهد داشت و برای شرکت‌های هواپیمایی مشکل ایجاد خواهد شد.»

 


حادثه هواپیمایی اوکراینی ناشی از بی‌تدبیری یک جمع بود
رئیس‌جمهوری عنوان کرد: «برای بازماندگان این حادثه آرزوی صبر می‌کنم. برای عزیزانی که در آن جهان هستند دعا می‌کنیم؛ این یک حادثه بسیار تلخ، دردناک باورنکردنی بود که از اشتباه یک فرد نشئت گرفت و آن اشتباه هم از بی‌تدبیری یک جمع ناشی شد.»
روحانی تصریح کرد: «اگرچه همه اینها روی سهو و خطا بود اما حادثه خونبار و خطرناکی را به وجود آورد که عده‌ای از نخبگان ما در این هواپیما از دست رفتند و جان به جان‌آفرین تسلیم کردند.»

 


آشتی قطر و عربستان در آسمان
قطر و عربستان پس از چهار سال، در هفته گذشته به پروازممنوعی آسمان‌های یکدیگر پایان داده‌اند که در راستای آن هواپیماهای قطری عبور از آسمان کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس را از سر گرفته است.
پیش‌تر برخی خبرها، گمانه‌هایی مبنی بر احتمال کاهش ۳۵۰ میلیون دلاری (حدوداً ۴ هزار میلیارد تومانی) از درآمدهای ایران و شرکت فرودگاه‌ها با حذف آسمان ایران از بازار درآمدی پروازهای عبوری مطرح کرده بودند. این در حالی است که بر اساس آمار منتشره در ۷ ماهه امسال که به دلیل شیوع کرونا و کاهش پرواز در دنیا، میزان پروازهای عبوری به‌شدت کاهش یافته است.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی