نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۵ فروردين | Wednesday 14 Apr 2021 | اِلأَربِعا ٢ رمضان ١٤٤٢
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 285 | ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۹ دي
کد خبر: ۲۳۷۸۷

دی‌ماه ۹۹؛ آلوده‌ترین ماه تهران در ۱۰ سال گذشته

سجاد خداکرمی|

 

شروع زمستان سال جاری برای تهرانی‌ها همراه با هوای آلوده بود تا جایی که تا امروز برای شهر تهران، ۱۳ روز وضعیت ناسالم و ۱۱ روز ناسالم برای گروه‌های حساس به ثبت رسیده است و بر اساس آمارهای موجود دی‌ماه ۹۹ را می‌توان آلوده‌ترین ماه از منظر آلودگی هوا در ۱۰ سال گذشته در شهر تهران دانست.
احمد طاهری، مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوا، درباره جزئیات این خبر گفت: «در حالی به ۲۷ دی‌ماه ۹۹ رسیده‌ایم که در این ماه، بر اساس شاخص کیفیت هوای گزارش شده برای شهر تهران، ۱۳ روز در وضعیت ناسالم و ۱۱ روز ناسالم برای گروه‌های حساس به ثبت رسیده است. اگرچه تغییرات ایجاد شده در نحوه محاسبه شاخص در سال جاری و سختگیرانه‌تر شدن حدود مجاز نیز در افزایش تعداد روزهای ناسالم نقش داشته اما حتی اگر با دستورالعمل و حدود مجاز سابق نیز شاخص کیفیت هوا در دی‌ماه سال ۹۹ را محاسبه کنیم، ۹ روز ناسالم و ۱۴ روز ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.»

 


او افزود: «با توجه به آمار ارائه شده، دی‌ماه ۹۹ را می‌توان آلوده‌ترین ماه از منظر آلودگی هوا در ۱۰ سال گذشته در شهر تهران دانست. بر اساس اطلاعات ثبت‌شده شاخص کیفیت هوا، از دی‌ماه ۸۹ تاکنون هیچ‌گاه تعداد روزهای ناسالم در یک ماه به ۹ روز بر اساس دستورالعمل سابق و به ۱۵ روز بر اساس دستورالعمل جدید نرسیده است. همچنین بر اساس این اطلاعات، آذر ۸۹ با ۱۱ روز ناسالم وضعیت بدتری از دی‌ماه ۹۹ داشته است.»

 


طاهری بیان کرد: «این شرایط در حالی رقم می‌خورد که به دلیل شرایط ایجاد شده توسط بیماری کرونا، الگوی حمل‌ونقل در شهر تهران دستخوش تغییراتی شده که افزایش تردد ناوگان سواری در ساعات مجاز تردد و عدم تردد ناوگان حمل‌ونقل در بازه ساعتی ۲۱ تا ۴ صبح را شاهد هستیم که در ساعات روز افزایش انتشار را به همراه داشته است و شرایط جوی ازجمله کاهش ارتفاع لایه‌مرزی، پایداری جوی و عدم وزش باد با سرعت قابل‌ملاحظه، انباشت آلاینده مذکور در سطح شهر را به همراه داشته است.»

 


بر اساس گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوا با تأکید بر قابل‌قبول بودن وضعیت هوای امروز گفت: «همچنین با توجه به افزایش مصرف گاز در بخش‌های مسکونی، احتمال مصرف سوخت نامناسب با تولید آلودگی بالا در صنایع مجاور شهر تهران نیز به تشدید سطح آلودگی در شهر تهران منجر شده است، اما خوشبختانه در روز جاری به علت وزش باد از شدت آلودگی انباشت شده در شهر کاهش یافته و وضعیت هوا به محدوده قابل‌قبول و شاخص برخط به ۷۳ رسیده است.»

 


محدودیت و ممنوعیت برای تردد خودروهای دیزلی و فرسوده در شهر تهران وجود ندارد
در این راستا رئیس سابق اداره حفاظت محیط‌زیست شهر تهران با اشاره به نقش خودروها در ایجاد آلودگی هوا در گفتگویی با ایسنا گفت: «اکنون در جاده‌های کشور تنها خودروهای سنگینی می‌توانند تردد کنند که معاینه فنی دارند و سن مصوب آنها نیز رعایت شده باشد. بنابراین خودروهای فرسوده نمی‌توانند در هیچ یک از جاده‌های کشور تردد کنند. این در حالی است که این سازوکار در شهری مانند تهران وجود ندارد و خودروهای دیزلی فرسوده زیادی در سطح شهر تردد می‌کنند.»

 


به گفته او، بر اساس قانون هوای پاک، شهرداری، وزارت کشور و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط موظف شده‌اند برای تردد خودروهای آلاینده و از رده خارج‌شده سیستمی را طراحی کنند تا هم آلودگی هوا کاهش ‍‍پیدا کند و هم جوابگوی خدماتی که شهر به آن نیاز دارد باشد، اما آنچه در عمل اتفاق افتاد تنها اعمال طرح ترافیک بود که به‌تنهایی نمی‌تواند باعث کنترل آلودگی هوا شود.
شاخص کیفیت هوا بیانگر برآیند عملکرد متولیان درزمینه کاهش آلودگی هوا است
این کارشناس محیط‌زیست با بیان اینکه برآیند عملکرد دستگاه‌های متولی در میزان شاخص آلودگی هوا قابل‌مشاهده است، اظهار کرد: «بااین‌حال نه می‌توان گفت که هیچ اقدامی درزمینه آلودگی هوا صورت نگرفته و نه می‌توان گفت که اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی هوا به‌اندازه کافی بوده و منتج به نتیجه شده است.»

 


او در ادامه تأکید کرد: «آلودگی هوا معضلی است که تک‌تک آحاد جامعه به سهم خود در ایجاد آن تأثیر و نقش دارند و از آن نیز تأثیرپذیرند، اما متولیان امر باید بتوانند مردم را درزمینه کاهش آلودگی هوا با خود همراه کنند و نسبت به افزایش آگاهی و فرهنگ‌سازی درزمینه اصلاح الگوی مصرف اقدام کنند.»
به گفته بازگیر، در همه جای دنیا ثابت شده که تنظیم دمای منازل می‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند. این در حالی است که برق در کشور ما از فرآیند مصرف سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود و اصلاح الگوی مصرف برق و گاز قطعا می‌تواند در کاهش آلودگی هوا نیز مؤثر باشد. او با استناد به قانون هوای پاک تأکید کرد: «بر اساس این قانون صداوسیما باید به مردم درزمینه اصلاح الگوی مصرف اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی کند، اما مسئله این است که این موضوع چگونه بیان می‌شود و تا چه میزان می‌تواند در ذهن مخاطب تأثیر بگذارد.»

 


بازگیر در پایان گفت: «تنها یک نهاد یا سازمان مانند سازمان حفاظت محیط‌زیست، نمی‌تواند به‌تنهایی فرهنگ اصلاح الگوی مصرف و استفاده صحیح و مفید از خودروها را جا اندازد. بنابراین قانون تکلیف کرده تا تمام دستگاه‌ها و نهادها با کمک یکدیگر درزمینه کاهش آلودگی هوا و فرهنگ‌سازی درزمینه اصلاح الگوی مصرف برق و گاز و … اقدام کنند.»

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی