نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۴۰۰ يکشنبه ۳۰ خرداد | Sunday 20 Jun 2021 | اِلأَحَّد ١٠ ذو القعده ١٤٤٢
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 299 | ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۰ خرداد
کد خبر: ۲۴۳۳۸

گره کور ریلی

زهرا ایرانشاهی|

 

قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان پس از گذشت حدود ۱۵ سال همچنان در پیچ‌وخم احداث گیر کرده و به نظر می‌رسد با رأی روز گذشته کمیسیون عمران مجلس این پروژه ریلی تا اطلاع ثانوی متوقف شود.
قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان حدود ۱۵ سال گذشته کلید خورد و قرار بود در بازه زمانی پنج‌ساله این پروژه ریلی تکمیل شود اما در سال‌های گذشته بارها و بارها با حواشی متعددی از تغییر سرمایه‌گذار، شرایط و ویژگی‌های فنی، توقف‌های کوتاه‌مدت و غیره مواجه شد همچنان با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند.

 


پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان ۴۵۰ کیلومتر بوده که ۱۶۵ کیلومتر در مسیر تهران– قم و مابقی در بخش قم-اصفهان به طول ۲۴۵ کیلومتر است از سال ۱۳۹۳ که قرارداد آن بسته شد، بازه زمانی پنج‌ساله برای آن پیش‌بینی شده بود اما با وجود برگزاری جلسات متعدد و دستورهای متعددی که از سوی وزیر راه‌وشهرسازی و دیگر دولتمردان صادر شد، در شهریورماه دو سال گذشته با مشکلاتی مواجه و عملا موقف شد.
مهرماه سال گذشته عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل کشور، دراین‌باره به ایسنا گفته بود که تمدید ال سی چهار میلیارد یوآنی و گشایش ال سی ۹.۶ میلیارد یوآنی قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان موردبررسی و تأیید قرار گرفته و وزیر راه‌وشهرسازی نیز برای پیگیری آن دستور داده تا در مراحل اجرایی این پروژه تسریعی صورت گیرد.

 


او افزود: با راه‌اندازی قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان خط ریلی ۴۵۰ کیلومتری که در حال حاضر سیر در آن ۹ ساعت طول می‌کشد به یک‌سوم کاهش‌یافته و سفر از تهران تا اصفهان سه‌ساعته مقدور می‌شود. این در حالی است که به نظر می‌رسد تغییر محسوسی در پیشرفت و تکمیل این خط ریلی اتفاق نیفتاده چراکه در روزهای گذشته اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی رأی به توقف قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان دادند.

 


کمیسیون عمران: ترک فعل و قصور صورت گرفته است
پنجم خردادماه بود یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از رأی این کمیسیون به توقف اجرای پروژه قطار سریع‌السیر تهران-‌قم‌-‌اصفهان و پیگیری علل ترک فعل و قصور در اجرای این پروژه در طول سالیان گذشته خبر داد. اقبال شاکری گفت: در جلسه این هفته کمیسیون عمران مجلس در خصوص طرح قطار سریع‌السیر تهران-‌قم-‌اصفهان که مدت‌های طولانی در کش‌وقوس بوده و با افت‌وخیزهای زیادی مواجه شده است، بحث شد.
او در ادامه اظهار کرد: نهایتا کمیسیون این طرح را فاقد توجیهات لازم برای ادامه کار دانست و با ادامه اجرای این طرح مخالفت کرد. به وزارت راه‌وشهرسازی اعلام شد که باید این پروژه متوقف شود.

 


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به علت عدم مدیریت درست در این طرح و از دست رفتن فرصت و سرمایه کشور من پیشنهاد دادم که تحقیق و تفحص از این طرح در وزارت راه و شهرسازی کلید بخورد.
او در ادامه اظهار کرد: اعضای کمیسیون با این پیشنهاد موافق بودند اما رئیس کمیسیون پیشنهاد کرد بر اساس ماده ۲۳۴ آئین‌نامه داخلی مجلس این طرح موردبررسی و ارزیابی قرار گیرد. باید جوانب مختلف این طرح بررسی شود تا علت اینکه منابع کشور در این طرح به‌سادگی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است مشخص شود. ترک فعل و قصوری که در این طرح صورت گرفته هزینه زیادی را به کشور تحمیل کرده است.

 


مذاکره وزارت راه با کمیسیون عمران مجلس درباره اجرای قطار قم-تهران- اصفهان
در این راستا هشتم خردادماه اعلام شد که در خصوص تکمیل و اجرای قطار تهران-قم-اصفهان حتما با اعضای کمیسیون عمران مجلس مذاکره و رفع ابهام انجام خواهد گرفت. وزیر راه‌وشهرسازی با تأکید بر اینکه پروژه قطار تهران-قم-اصفهان پروژه‌ای مهم با مفروضات دقیق است که ضرورت دارد تا تکمیل و اجرا شود، گفت: در خصوص تکمیل و اجرای قطار تهران-قم-اصفهان حتما با اعضای کمیسیون عمران مجلس مذاکره و رفع ابهام انجام خواهد گرفت.
محمد اسلامی وزیر راه‌وشهرسازی در خصوص اجرا و تکمیل قطار تهران-قم- اصفهان، با تأکید بر اهمیت تکمیل این پروژه از مذاکره وزارت راه‌وشهرسازی با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی دراین‌باره، خبر داد.

 


وزیر راه‌وشهرسازی گفت: پروژه قطار تهران-قم-اصفهان پروژه‌ای مهم با مفروضات دقیق است که ضرورت دارد تا تکمیل و اجرا شود.
عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: کشور به‌منظور توسعه نیاز دارد تا به فناوری‌های روز مجهز شود.
اسلامی با اشاره به اینکه دنیا، قطارهای سریع با سرعت بالای ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت را مدیریت می‌کند، توضیح داد: اینکه ما قطار با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت را وارد نکرده و تکنولوژی جدید ایجاد نکنیم غفلت از کاروان توسعه است.

 


او تأکید کرد: در خصوص تکمیل و اجرای قطار تهران-قم-اصفهان حتما با اعضای کمیسیون عمران مجلس مذاکره و رفع ابهام انجام خواهد گرفت.
حالا باید دید قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز مانند دیگر دولت‌های گذشته ساخته نشد و تاکنون به گفته مسئولان و مدیران این پروژه، تنها حدود پنج درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، متوقف می‌شود یا آنکه وزارت راه‌وشهرسازی می‌تواند برای ادامه این پروژه مجلس را متقاعد کند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی