نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۴۰۰ يکشنبه ۳۰ خرداد | Sunday 20 Jun 2021 | اِلأَحَّد ١٠ ذو القعده ١٤٤٢
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 299 | ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۰ خرداد
کد خبر: ۲۴۳۴۸

بی‌توجهی وزارت راه به نقش جاده‌های ترانزیتی در توسعه مبادلات تجاری

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن انتقاد از عملکرد وزارت راه به دلیل بی‌توجهی به توسعه جاده‌های ترانزیتی کشور، گفت: استانداردسازی جاده‌های مرزی نقش بسیاری در توسعه مبادلات تجاری و بهبود وضعیت اقتصادی کشور دارد.
به گزارش «حمل‌و‌نقل» به نقل از خانه ملت، فدا حسین مالکی با اشاره به وضعیت نامناسب راه‌های مواصلاتی و ترانزیتی کشور گفت: با توجه به بالا بودن تلفات جاده‌ای، هفته گذشته سؤالی را از وزیر راه‌وشهرسازی در کمیسیون عمران مطرح کردم؛ متأسفانه با وجود پانزده استان مرزی در کشور و اهمیت مبادلات تجاری در مرزها، جاده‌های مواصلاتی و ترانزیتی به‌هیچ‌عنوان استانداردهای لازم را ندارند.

 


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، استانداردسازی جاده‌های مرزی نقش بسیاری در توسعه مبادلات تجاری و بهبود وضعیت اقتصادی کشور دارد، اضافه کرد: طی جلسه فراکسیون مرزنشینان با معاون رئیس‌جمهوری به این موضوع تأکید کردیم که البته موردپذیرش، مسئولان دولتی نیز بود لذا باید هرچه سریع‌تر برای این موضوع تدبیری اندیشیده شود و دستورات لازم برای بهبود وضعیت راه‌ها صادر کنند.

 


مالکی با اشاره به وضعیت نامناسب جاده‌های استان‌های جنوب شرقی کشور تصریح کرد: سیستان و بلوچستان جز بزرگ‌ترین استان‌های کشور بوده اما از راه‌های مواصلاتی مناسبی برخوردار نیست؛ به دلیل بی‌تدبیری‌های صورت گرفته اخیرا شاهد فوت ۱۲ نفر از هم‌وطنانمان در حادثه جاده‌ای بودیم. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با تأکید بر اینکه محور چابهار به‌عنوان مهم‌ترین معبر اقتصادی و تجاری در سازمان ملل مصوب شده است، ادامه داد: مقرر شده بود، محور ترانزیتی چابهار، این منطقه آزاد را به افغانستان متصل و کالاهای تجاری از آن محل به سراسر شرق آسیا پخش شود. سیستان و بلوچستان به دلیل داشتن دو منطقه آزاد تجاری ظرفیت بسیار خوبی برای مبادلات تجاری با کشورهای همسایه را دارد اما به دلیل بی‌توجهی به زیرساخت‌ها منطقه، ظرفیت مناطق آزاد استان سیستان و بلوچستان کاملاً مغفول مانده است.

 


او افزود: وزیر راه‌وشهرسازی فرد پرتلاشی است اما زیرمجموعه‌های آن، با او هماهنگ نیستند. ازاین‌رو نمایندگان مجلس به‌شدت نسبت به عملکرد مجموعه وزارت راه اعتراض دارند چراکه تمامی محورهای مواصلاتی و پایانه‌های مرزی با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند که پایانه‌های مرزی میرجاوه، میلک و چابهار نمونه‌ای برای اثبات این موضوع است. دفاع اسلامی هم از مجموعه تحت مدیریت خود در جلسه کمیسیون عمران برای من قابل‌قبول نبود.
مالکی با تأکید بر اینکه ایران جزء کشورهای دارای بیشتری مرزی زمینی است بیان کرد: با توجه به شعار سال، لازم است توسعه راه‌های مواصلاتی و ترانزیتی کشور بیش از گذشته موردتوجه قرار بگیرند چراکه زمینه افزایش صادرات و مبادلات تجاری را فراهم می‌کند.

 


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه مدیریت عنکبوتی ضربه سنگینی به کشور وارد کرده است، خاطرنشان کرد: راه‌های مواصلاتی استان سیستان و بلوچستان در ده سال گذشته پیشرفت بسیار اندکی داشته و به‌هیچ‌عنوان چنین عملکردی از سوی وزارت راه قابل‌قبول نیست.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی