نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۴۰۰ يکشنبه ۳۰ خرداد | Sunday 20 Jun 2021 | اِلأَحَّد ١٠ ذو القعده ١٤٤٢
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 299 | ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۰ خرداد
کد خبر: ۲۴۳۷۰
مدیرکل صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت:

فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت معیوب است

الهام برخوردار|

 

مدیرکل صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت گفت: وزارت صمت بر فرمول شورای رقابت در حوزه قیمت‌گذاری خودرو اشکالاتی را وارد می‌داند که قیمت پایه تعیین‌شده یکی از این اشکالات است. سهیل معمارباشی ضمن اشاره به نهاد شورای رقابت به‌عنوان مرجع تعیین قیمت کالاهای انحصاری اظهار داشت: وزارت صمت بر فرمول این شورا در حوزه قیمت‌گذاری خودرو اشکالاتی را وارد می‌داند که قیمت پایه تعیین‌شده یکی از این اشکالات است. او افزود: قیمت پایه محاسبه‌شده در این فرمول مبتنی بر قیمت سال ۹۲ است که حتی روی تمامی خودروهای جدید که در سال‌های اخیر به خطوط تولید خودروسازان اضافه شده‌اند، اعمال می‌شود.

 

علاوه بر آن باوجوداینکه محصولات قدیمی خودروسازان نیز به دلیل اجرای استانداردهای ۵۵ تا ۸۵ گانه و با اعمال تغییراتی در موتور و ایمنی مشمول سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی شده‌اند، قیمت‌گذاری همچنان بدون لحاظ این هزینه‌ها و بر مبنای قیمت سال ۹۲ انجام می‌شود. مدیرکل صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت با بیان اینکه شیوه کنونی قیمت‌گذاری این شورا، خودروسازان را با زیان‌های انباشته بسیاری مواجه کرده است، گفت: وزارت صمت و خودروسازان نسبت به فرمول و نحوه قیمت‌گذاری این شورا معترض هستند که امیدواریم با توجه به دستور رئیس کمیسیون صنایع مبنی بر تشکیل تیمی متشکل از دولت، خودروسازان و مجلس، معضل قیمت‌گذاری خودرو حل‌وفصل شود.

 

معمارباشی در خصوص اعمال هزینه تمام‌شده در تعیین قیمت نهایی خودرو و مخالفت شورای رقابت با این موضوع گفت: فرمولی که دارای اشکال است و مؤلفه‌های واقعی موجود در عملیات شرکت‌ها را در قیمت خودرو لحاظ نمی‌کند، فرمول مناسبی برای قیمت‌گذاری نیست، زیرا خودروسازان متحمل بسیاری از هزینه‌ها هستند که بر اساس خواسته و اراده آنها نیست اما درهرصورت، ساختار این صنعت در طول ۴۰ سال گذشته بدین ترتیب شکل گرفته و شورای رقابت نمی‌تواند نسبت به سرمایه‌گذاری‌ها، هزینه‌های مالی و اجرای استانداردها بی‌تفاوت باشد. بدیهی است که در چنین شرایطی خودروسازان زیان می‌بینند. او با تأکید بر اینکه محاسبه بهای تمام‌شده و اعمال سودی حداقلی برای صنعت خودرو الزامی است، گفت: اعمال بهای تمام‌شده در راستای پایداری و ادامه حیات صنعت خودرو است، اما اگر هدف تعطیلی صنعت خودرو است به اعتقاد من، مسیر درستی در پیش گرفته شده است.

 

مدیرکل صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت در خصوص محاسبه هزینه نیروی انسانی مازاد در قیمت نهایی خودرو تصریح کرد: وجود نیروی انسانی مازاد در شرکت‌های خودروسازی غیرقابل‌انکار است، اما آیا شرکت‌ها از اختیار تعدیل نیروی انسانی برخوردار هستند و آیا این امر امکان‌پذیر است. معمارباشی در ادامه بیان کرد: ساختار اقتصادی کشور و بازار داخلی به نحوی است که به‌هیچ‌وجه امکان انعطاف کارفرما در تعدیل نیروی انسانی وجود ندارد و از سوی دیگر بازار کار جذابی نیز برای اشتغال نیروهای مازاد فراهم نیست، بنابراین مسئول پرداخت این هزینه‌ها کیست. او یادآور شد: اگر قرار بر این باشد که هزینه نیروی مازاد بر دوش خودروساز به‌عنوان بخش خصوصی تحمیل شود، اما این مؤلفه در قیمت تمام‌شده خودرو لحاظ نشود، این امر به معنای زیان برای تولیدکننده است، لذا می‌بایست مؤلفه‌های تأثیرگذار در فرمول قیمت خودرو و هزینه‌ها از دیدگاه منطقی موردبررسی و بازبینی مجدد قرار بگیرد. مدیرکل صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت افزود: یکی از راهکارها دراین‌باره، می‌تواند ارائه یارانه از ردیف بودجه باشد که در حال حاضر اجرایی نمی‌شود.

 

پس در بدو امر، ملاک قرار دادن قیمت تمام شده در تعیین قیمت خودرو ضروری به نظر می‌رسد. به گفته او، وزارت صمت معتقد به اعمال برخی از اصلاحات در صنعت خودرو است و اقداماتی نیز در راستای فروش اموال مازاد و غیر مرتبط، توقف به‌کارگیری نیروهای جدید انجام شده و بررسی شیوه‌های متناسب‌سازی ساختار نیروی انسانی و مالی در دستور کار آنها قرار دارد. معمارباشی اذعان داشت: اقداماتی در راستای اصلاح صنعت خودرو از یک سال گذشته تاکنون آغازشده اما هنوز به نقطه پایانی خود نرسیده، بنابراین قیمت‌گذاران نمی‌بایست با فرض انجام اصلاحات سایر هزینه‌ها را تحت عنوان هزینه مازاد محسوب کنند، زیرا نتیجه این امر چیزی نیست جز حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته خودروسازان که اکنون صنعت خودرو با آن مواجه است. اصلاحات می‌بایست مطابق با یک برنامه زمان‌بندی شده باشد تا هزینه‌های مازاد بر قیمت خودرو تحمیل نشود. 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی